[XP] Canon MP150 print documenten helemaal verkeerd

Pagina: 1
Acties:

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-03 16:21

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik heb afgelopen zaterdag namens mijn vader een nieuwe printer gekocht, omdat zijn oude was overleden. Het is een Canon MP-150 psc geworden, omdat die dingen tegenwoordig net zoveel kosten als enkel een printer.

Maargoed, dat is allemaal leuk en aardig, ware het niet dat de printer niet wil werken.. Ik liet eerst m'n vader het zelf proberen (hij moet het toch ook eens leren ;) ), maar dat lukte dus niet, dus moest ik zelf aan de slag.. Maar ik krijg het ding ook niet aan de praat.

Ik weet zeker dat het niet aan het apparaat zelf ligt, want via mijn laptop werkte hij in één keer vlekkeloos en ook kopiëren gaat gewoon zonder problemen. Het moet dus aan de pc van mijn vader liggen.

Wat ik al heb gedaan:
• andere USB poorten geprobeerd
• drivers verwijderd en weer geïnstalleerd
• USB drivers opnieuw geïnstalleerd, omdat ik dat ergens via Google nog tegenkwam

Het is trouwens nog zo dat in het begin de printer wel iets deed, maar dan printtie ie 1 regel per pagina, wat natuurlijk verre van ideaal is..
Maar nu is het dus gewoon telkens zo dat je of een foutmelding krijgt van de software, of een complete BSOD van Windows zelf (BUGCODE_USB_DRIVER 0x000000FE, wat dus op een usb-probleem lijkt te duiden), die BSOD krijg je zodra de printer aan wordt gezet..

Ik kwam ook nog ergens tegen dat die foutmelding veroorzaakt kan worden doordat een usb-apparaat teveel stroom trekt, maar dat lijkt me niet van toepassing, want er hangt verder alleen een usb muis aan die pc, en via apparaatbeheer wordt slechts een verbruik van 2mA voor de printer aangegeven, dus dat kan niet een probleem zijn lijkt me.

Ik ben nu een beetje door m'n opties heen, dus ik hoop dat iemand me verder kan helpen..

Misschien voor de volledigheid nog even wat specs:
Athlon XP 1600+ ;
Asus A7V8X-X ;
2x256MB + 1x128MB pc2700 geheugen;
XP Pro;

[ Voor 5% gewijzigd door Haan op 13-07-2006 20:18 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Saryon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06-2022

Saryon

Xienix

(jarig!)
En als je eens een pci-controller probeert? Kosten niks tegenwoordig en misschien verhelpt dit het probleem.

Deliriant isti Romani.

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

dit apperaat moet gewoon werken op USB.
Heb je de nieuwste drivers?? Is je XP SP2??

Draai iig ook een windows update, en download de laatste fixes...

euh...ja

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :) Ik was al bang dat het niet iets simpels zou zijn..

@saryon: ik zal morgen iig even een usb pci-kaartje halen, om te checken of dat werkt. Dat is alleen geen permanente oplossing mocht het via dat ding wel werken.

@Rfce: het lijkt me vrij duidelijk dat het gewoon moet werken ;)
De pc draait uiteraard SP2 + alles wat er maar te updaten valt. Nieuwe USB drivers heb ik van de VIA site gehaald.
Alleen nu je het zegt, is het misschien ook nog wel een idee om eens te kijken op de Canon site of er misschien een update te vinden is ofzo, maar dat wordt morgenavond/zondag pas dan.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Let wel op dat veel PCI USB controllers evengoed een VIA controller hebben. Als het dus een bug in de driver/printer is icm een VIA controller weet je het nog niet zeker.

Ik zou iig al eens checken voor updates.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
ik heb in mijn dell xps 400r dus pentium 2 en usb 1.1) ook een usb kaartje gezet ivm eenm externe hd.

dacht zo moeilijk kan het niet zijn, dus maakt geen ruk uit wat voor kaartje ik haal. maar met een rtust werkte dat dus voor geen meter
ik al bang dat het aan pci 1.2 zou liggen, maar toch een alternatief kaartje geregeld, conceptronic.
4 usb 2.0 poorten tot 480 mb/s en de externe drive doet het nu wel en ik heel 25 mb/sec, wat ik ook haal op een asus gd1pro moederbord met intel 640 processor( 3.2 of 3.4 mhz)

met dat trust ding moest ik eerst drivers downloaden voor het pci kaartje en instealeren, wat op zich al een hel was, ok om er weer af te komen
die conseptronic was plug en play.

met detrust duurde het heel lang, lampje op externe drive aan, uit , oranje, groen, knipperren.. en dan uiteindelijk dat ie het niet ging doen.
conceptronic: wertk gewoon!)

wat ik maar wil zeggen is dat het best zo'n soort probleem kan zijn. maar met een modern moederbord zou dat niet mogen, en zo oud is dat van je vader niet dacht ik?

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Als ik zo'n controller zou halen, wordt het een Sweex :X Dus dat is misschien toch niet zo'n goed idee dan?

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

voordat je een nieuwe controller haalt, denk ik dat je eerst ff die driver moet updaten van dat canon apparaat (anders heb je zo misschien weer hetzelfde probleem, én heb je een nieuwe controller gekocht). Deze driver lijkt me de goede als ik me niet vergis.

euh...ja

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Rfce schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 09:53:
voordat je een nieuwe controller haalt, denk ik dat je eerst ff die driver moet updaten van dat canon apparaat (anders heb je zo misschien weer hetzelfde probleem, én heb je een nieuwe controller gekocht). Deze driver lijkt me de goede als ik me niet vergis.
Ja dat klopt, ben die net aan het downloaden :) , maar omdat er staat dat de driver van september 2005 is, denk ik eigenlijk dat het gewoon dezelfde is..

Zoals verwacht: meteen een BSOD bij het aanzetten van de printer :(

[ Voor 6% gewijzigd door Haan op 15-07-2006 10:15 ]

Verwijderd

Bespaar je de trip naar de pc-boer.

Heb hier hetzelfde probleem (MP170)
Krijg hem alleen werkend met USB 1.1

Hier zijn 4 USB 2.0 aanwezig, inclusief extra pci controller, maar krijg ook dat enge blauwe scherm.
Ben nog een poosje op zoek geweest naar het probleem, en heb ergens op een site(link ben ik even kwijt) gezien dat Canon met sommige USB hubs niet overweg kan.

Brakke gaat zelf nog proberen de chipsetdrivers en USB drivers updaten van de VIA site.

Anders ga ik over op een frisse installatie van mijn systeem :(

-edit-

Bij mij is het probleem opgelost.

Heb de in de BIOS mijn instelling voor USB, van auto naar enabled gezet, stuurprogramma bijgewerkt, en het probleem was verholpen.
Kreeg na het bijwerken van het stuurprogramma nog wel een BSOD.
Maar na een herstart werkte hij als een zonnetje

Hoop dat topicstarter hier wat aan heeft :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 15:51 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Dat is iets waar ik nou nooit op was gekomen.. _O_ Maar ik heb nu dus USB op legacy gezet in het bios (enige optie mbt USB) en nu krijg ik inderdaad geen BSOD's meer :)

Alleen gaat het printen nog altijd niet goed, hij print nu weer zoals ie in het begin ook al deed, steeds iets van 2 regels van een document per pagina :/

Het is trouwens wel zo dat bij dit moederbord de usb 2.0 sowieso niet werkt (dat was ik eventjes vergeten..), maar er hebben hiervoor al 2 HP printers gewoon prima op gewerkt, dus ik snap niet dat het nu opeens problemen geeft..

Verwijderd

Als je USB2.0 niet werkt,dan zou je een melding moeten krijgen dat je Canon op een trage bus is aangesloten.
En dat je printer een stuk langzamer zal werken.

Waarschijnlijk werkt je USB2.0 nu wel.(door een andere instelling in je BIOS)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2006 21:07 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Het punt is dus dat ik alleen maar USB legacy aan kan zetten, of de usb controllor helemaal disablen.. Maar opties zitten er gewoon niet in het bios.

Over een weekje kijk ik wel weer verder, heb nu even geen tijd meer ervoor. Heb nu de printer aan het pc'tje van m'n moeder gehangen en printer gedeeld via het netwerk, dat werkt ook :)

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Het heeft even wat langer geduurd, maar ik heb dus vanmorgen een usb pci-kaartje in de pc gestoken, pc aangezet met printer op een van de nieuwe usb-poorten, en nu werkt ie perfect _/-\o_
Het probleem werd dus echt veroorzaakt door brakke usb-poorten op het moederbord.

Pagina: 1