Netwerkkaart en geluidskaart conflict? IRQ probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Baziz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-05 11:22

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Ik heb een vaag probleem, ongeveerd 7 van de 10 keer dat ik mijn pc opstart geeft xp aan dat er geen netwerkkabel is aangesloten en kan mijn geluidskaart niet starten. Reboot ik de pc dan werkt alles weer wel, reboot ik nog een keer werkt het weer niet.
Heb xp al opnieuw geinstalleerd, alle pci kaarten in andere sloten gehad, een nieuwe netwerkkaart (zelfde type), een andere geluidskaart (ander type zelfde merk), maar het probleem speelt nog steeds.
Kan het moederbord deze problemen veroorzaken?

Moederbord: Asus P4B533
Geluid: Soundblaster Live 5.1
Netwerk: Realtek RTL8139
Video: GeForce 4 mx 440

Ik dacht eerst dat de problemen waren begonnen na dat ik een FireWire kaartje had geinstalleerd, maar ook als ik deze kaart verwijder is het probleem er nog steeds.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

Life can only be understood in reverse, but must be lived forwards

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Om een eerste idee te krijgen over een mogelijk conflict, kan je kijken in MS system information (heb Engelstalig OS (wel legaal trouwens ;) ), weet niet direct hoe het in het Nederlands heet, te vinden onder: start->all programs-> accessories->system tools->system information)

Kijken onder: hardware resources

daar kan je alle toewijzingen van alle apparaten zien en mogelijke conflicten.

Het zegt niet alles maar het is een begin...

[ Voor 9% gewijzigd door TetsuoShima op 13-07-2006 19:08 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Heb je toevallig geoverclockt? Stel dat je je PCI-bus teveel omhoog gekrikt hebt, zouden sommige PCI-devices het wel eens kunnen laten afweten..

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Zoals Tetsuoshima als zei:

Rechterklik op 'Deze Computer' -> Eigenschappen -> Tabblad: Hardware -> Apparaatbeheer...
kijk eens of ie hier tussen staat, waarschijnlijk staat er zo'n geel uitroepteken bij.. Heeft het drivers nodig?

MVg,

• Baziz

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Het vreemde is dus dat er de ene keer geen conflicten in apparaatbeheer zijn en als ik dan opnieuw opstart er ineens wel een geel uitroepteken staat bij m'n geluidskaart (specifiek: de gamepoort kan dan niet starten).
Ik wil het morgen nog is proberen met een ander merk netwerkkaart.
Heb verder niets overclocked ofzo, alles staat standaard fabrieksinstellingen met net opnieuw geinstalleerder xp home.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:42
Ik ken je moederbord niet, maar je kan in de BIOS de COM poorten en de Parallele poort op disabled zetten (als je deze aansluitingen dus hebt en ze niet gebruikt), dat scheelt ook weer wat IRQ's en handmatig instellen als je geluk hebt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Baziz

Baziz

Smokey Nutz

Topicstarter
Oke ik heb nu de onboard geluidschip aan gezet en de Sounblaster kaart er weer uitgehaald. Nu lijkt alles al een dag lang, en al zo'n 15 keer rebooten, goed te werken. Het gaat dus fout op het moment dat ik een extra pci geluidskaart er in stop. Ik laat die kaart er dus maar lekker uit, onboard sound voldoet ook wel. Maar blijft toch vreemd want die kaart (Soundblaster Live 5.1) heeft er al 3 jaar lang probleemloos ingezeten.

Pagina: 1