Apple`s "Bios"

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik weet dat Apple met zijn nieuwe systemen is afgestapt van het Bios, maar hoe kom ik in de vervanger ervan?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Voor zover ik weet hebben ook de nieuwe systemen geen BIOS waar je instellingen kunt veranderen zoals je gewend bent. Heb je een reden om een BIOS-achtige instelling te veranderen?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Zover ik weet kun je alles wat je wilt tweaken met tools vanuit het OS doen. Op de PowerPC Macs had je een optie om in de Open Firmware te komen, dan kreeg je een prompt waar je het een en ander kon doen. Maar ik heb het eigenlijk nooit nodig gehad. Voor bijna alle tweaks zijn op internet wel scripts of programma's te vinden, zodat je met de firmware niks te maken hebt.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Mentox
Ik wil de vidoekaart meer geheugen geven vandaar.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Apple is niet 'afgestapt' van het BIOS. Macs hebben er nooit een gehad.

Vroegah kon je in Open Firmware komen door cmd-alt-o-f ingedrukt te houden bij het booten. Maar een dergelijk iets bestaat niet voor de intel macs.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De Intel Mac's hebben, als vervanging van Open Firmware, EFI. Standaard levert Apple geen shell mee voor toegang tot EFI, maar je kunt wel een tool installeren die dit mogelijk maakt, zoals Intel's EFI Sample Implementation, rEFIt of TianoCore EFI Developer Kit. Installatie van deze tools is niet zo eenvoudig en kunnen je Mac verneuken, maar misschien heb je er wat aan.

Of je er ook de hoeveelheid geheugen van de videokaart mee kunt wijzigen weet ik niet. Ik heb daar vooralsnog niks over kunnen vinden op het internet.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

als je een videokaart hebt met shared geheugen, is dat vaak zo'n crappy videokaart dat het meer geheugen je geen voordeel zal opleveren..

maar zoals men hierboven al zegt, een bios is er niet en bij intels moet je met een efi editor aan de gang gaan

blup

• Mentox
dan blijft ik er maar vanaf. het is zonde om een Mac Mini van 800 euro te slopen.

Maar ik heb nog een vraag: kun je het geluid uitzetten die de mac geeft bij het opstarten?

• Arrigi
  • Laatst online: 07-02 11:56
Mento schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 19:55:
dan blijft ik er maar vanaf. het is zonde om een Mac Mini van 800 euro te slopen.

Maar ik heb nog een vraag: kun je het geluid uitzetten die de mac geeft bij het opstarten?
Je kan je luidsprekers dimmen / pas aanschakelen als ie geboot is?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Arrigi schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 19:59:
Je kan je luidsprekers dimmen / pas aanschakelen als ie geboot is?
Het volume van de startup chime is in te stellen, alleen niet vanuit de normale gebruikersinterface.
Ik vond aardig wat door te Googelen op 'startup chime macosx'.

• Merijn70
  • Laatst online: 30-01 19:40
Mento schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 19:55:

ff gebruik gemaakt van Google....
http://www5e.biglobe.ne.j...tartupSound/index.en.html

suc6! ;)
Pagina: 1