DTS/DD5.1 speelt af als DPLII

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Staip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:59
Probleem is dat wanneer ik een DVD plaats welke 5.1 Dolby Digital is of een DVD 5.1 DTS het geluidsspoor niet wordt herkend.
In eerste instantie bij gebruik van de auto detect wordt geen 5.1 gedetecteert, als ik handmatig de versterker instel krijg ik hem alleen op Dolby Pro Logic II.

De DVD speler geeft aan bij het afspelen van de DVD met een DD5.1 Geluidsinstelling het logo van Dolby met daarachter de letter D.
Ik neem aan dat hiermee het geluidsspoor wordt herkend als een Dolby Digital spoor.

De DVD speler is voor geluid middels COAX-aansluiting aangesloten op de versterker.
De versterker geeft ook aan dat deze via COAX is aangesloten.

De versterker verrekt het echter om deze als zodanig te herkennen en als beschreven krijg ik hem via wat instellingen op DPLII.

Aan apparatuur heb ik staan:
Versterker - Sony STR-KSL5 (Logo's aanwezig op de frontzijde: Digital Cinema Sound, Digital DTS surround, Dolby Digital Pro Logic II).

DVD speler - Sony DVP-NS305 (Logo's aanwezig op de frontzijde: DTS Digital Out, Dolby Digital)
Bijbehorende 5.1 Speakerset - Sony.

In de handleidingen kan ik niets terugvinden om dit probleem op te lossen.
Ook via google en de de GOT FAQ geen oplossing voor het probleem kunnen vinden.

Heeft iemand enig idee waar ik/de apparatuur fout gaat?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt de DVD met een digitale kabel aangesloten zie ik, dan zou het moeten werken in principe. Heb je ook ingesteld dat hij DTS en Dolby Digital via de digitale uitgang moet uitsturen en niet "stereo PCM"? Daar zou de fout weleens heel goed kunnen zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 13-07-2006 15:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Staip
Stel ik dat in op de DVD of de versterker?

Aan de DVD kan ik zo snel niet vinden hoe ik dit kan instellen helaas..

[ Voor 48% gewijzigd door Staip op 13-07-2006 15:44 ]

Verwijderd

Staip schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 15:41:
Stel ik dat in op de DVD of de versterker?
DVD speler.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Dat stel je in op de dvd speler.

Als de dvd speler dolby digital uit zou sturen dan is het onmogelijk dat je versterker dit als pcm herkent.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Staip
Hmz, klinkt logisch inderdaad. Als ik auto-detect doe op de versterker krijg ik nl alleen Front left, Front right en Subwoofer.

Kan alleen niet zo snel vinden waar en hoe ik op de DVD speler de COAX/Digitale uitgang kan instellen.. iemand enig ervaring mee?

Achter op de DVD-speler zitten iig geen mogelijkheden.
Voorop:
een knop 'Picture mode' met de settings: Dynamic, Cinema en Standard.
een knop: 'Surround' met de settings: TVS Wide, TVS Night, TVS Standard, TVS Off, TVS Dynamic.
Verder de gebruikelijke (stop/play etc.)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ergens in de setup menu's van de DVD speler moet een menu zijn die de verschillende audio coderingen (DTS, Dolby Dig, MPEG, PCM) naar de digital out stuurt op verschillende manieren.

Bij die menu's kom je alleen via de afstandsbediening.

• Staip
YES!!

De winnende tip _/-\o_ Voor het eerst in twee jaar Dolby Digital 5.1 en DTS!
Wat klinkt dat goed!! (Intro Ghost in the shell - Stand Alone Complex)
En wat klink DTS nog eens beter :9~

Het was idd een OSD Menu van de DVD speler waarin de digitale out kon worden ingesteld. stond allemaal op uit en pcm instellingen.

Heb ik gewoon al die tijd gedacht dat ik in surround mijn DVD's aan het kijken was |:( Geen wonder dat ik het verschil niet echt kon opmaken tussen DPL, DD en DTS en surround maar een wat tegenvallende ervaring vond.....

Iedereen bedankt voor de snelle reacties en meedenken!!

[ Voor 60% gewijzigd door Staip op 13-07-2006 17:10 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mooi dat het nu werkt... Misschien wel interessant als achtergrond info en voor het zoekarchief:

Die instelling in de DVD speler is er voor om DD of DTS te downmixen naar ouderwetse stereo PCM audio. Zo staan de meeste DVD spelers af-fabriek ingesteld, omdat:

a/ er nog steeds veel versterkers en D/A converters gebruikt worden die geen DD/DTS data kunnen herkennen op de digitale S/PDIF ingang;

b/ een DD/DTS datastroom toevoeren aan een D/A converter die het niet herkent een heel agressieve en keiharde ruis oplevert, en het is niet ondenkbaar dat b.v. tweeters daardoor defect raken.

Om te voorkomen dat je dus zaken kapotmaakt of je je een hartverlamming schrikt van het ruiskabaal staat de digitale uitgang van de meeste DVD spelers af-fabriek ingesteld op "linear pcm" of iets dergelijks.

Het gevolg is dus, zoals je al gemerkt had, dat de versterker - ook al kan hij DD/DTS decoderen - een gewone 5.1-naar-stereo-gedownmixte PCM datastroom voor z'n kiezen krijgt.
Hij kan dat stereosignaal dan op zijn best weer upmixen naar een dummy-5.1 mode met allerlei rekentruuks zoals PLII en echo effecten (hall, classic, rock reverb enz enz). Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar voor de orginele 5.1 audio moet je dus echt een DD / DTS decoder hebben EN de speler omzetten zodat hij ook DD / DTS uitgeeft op de digitale uitgang.

Zegt het voort, want ik vrees dat in heel veel HT installaties bij technische noobs dat verkeerd staat ingesteld en dat die mensen zonder het te beseffen naar een semi-surround mode zitten te luisteren terwijl ze eigenlijk naar de echte 5.1 sound zouden kunnen luisteren.

/lecture mode off ;)

• Muiswieltje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik heb dezelfde set waarvan een jaar geleden de dvd-speler (Sony NS-DVP305) de geest heeft gegeven. Nu heb ik een Pioneer blue ray-speler optisch aangesloten op de STR-KSL5-versterker. Dat klonk in het begin perfect, alleen geeft de versterker sinds enige tijd geen bas meer. Google levert diverse zoekresultaten over het moeten 'doorsolderen' van de contactpunten van de subwoofer-aansluiting (coax) op de printplaat van de versterker. Heeft iemand hier een soortgelijke ervaring (mee)?
Pagina: 1