[Adobe Photoshop + Illustrator] Kleuren veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135014

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit nu al een tijdje met een vreemd probleem. Ik ben bezig met een aantal ontwerpen met bepaalde vaste kleuren, hier zit ook een logo bij en deze heb ik natuurlijk met Adobe Illustrator gemaakt. Nu heb ik de kleuren vastgesteld met Photoshop met de kleurenpalletten met de Pantone kleuren enzo. Nu heb ik dus ook de bijbehorende kleurcode (bijv. #000000) en om de kleuren gelijk te houden heb ik deze kleurcodes gekopieerd naar Illustrator (m.b.v. Ctrl+C en Ctrl+V). Maar nu stuit ik dus op dat vreemde probleem. Illustrator houd zich niet aan ge exacte kleurcodes en deze veranderen zonder pardon in een een afwijkende kleurcode, en alhoewel de kleuren erg op elkaar lijken, is het natuurlijk de bedoeling dat ik de juiste kleuren gebruik. Ik heb al op de search gezocht, maar niet echt een probleem gevonden wat hier echt op lijkt, vandaar dit nieuwe topic. Ik heb werkelijk geen idee, als iemand mij zou kunnen helpen zou ik dat zeer op prijs stellen. Hopelijk komt er wat uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zou je misschien van die aangepaste kleur de RGB waardes kunnen overzetten?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, toch niet aan alles gedacht ik ga even kijken of het werkt, het ontwerp is trouwens wel CMYK, maar het principe blijft hetzelfde neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

gewoon in ill de juiste pantones gebruiken, kleur maakt toch niet uit, hangt er helemaal vanaf welke pantone de drukker in z'n pers giet.

of wordt het cmyk druk? dan ff de juiste waarden opzoeken op de waaier en die gebruiken

iig vermijden dat je alles door elkaar gebruikt (#000000 is rgb en maar helemaal afhankelijk van je kleurprofiel hoe dat zich vertaald naar cmyk)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 9542 op 13-07-2006 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

Draait allemaal om volgorde van werken.
Ga je het opmaken in Illustrator?
Dan Pantone-palet openen in Illustrator en de swatches die je nodig hebt, in je swatches-library zetten (in geval van PMS'en). Ga je CMYK? Zoals Mophor zegt: pak een solid-to-process-waaier en vergelijk de PMS'en met de CMYK-versies. Kan soms behoorlijk afwijken. Mijn ervaring is dat vooral gelen en groenen onwijs kunnen verschillen. Ik geloof dat Studio Dumbar eens een afwijkende Solid-to-process-lijn had opgesteld.

Verder moet je even kijken of je kleurinstellingen goed staan (euroscale coated/uncoated), en nooit, maar dan ook nooit uitgaan van de RGB-waarden in Photoshop. Ik gebruik Photoshop louter voor Fotobewerking en webdesign. Voorbereiden van foto's kan ook, als je duotones wil (multinchannel) maar ontwerp nooit.

Beste is om Indesign te gebruiken, dan kun je een preflight doen waarbij je kan checken of alle kleuren meekomen. (of juist wegvallen).

Vuistregel: ga uit van een layoutprogramma waar je zicht hebt op de kleuren die je gebruikt.
De swatches in Illustrator en Indesign kun je van PMS ook naar Process zetten. Dat kun je bij PS vergeten. Hoe meer programma's er betrokken zijn, hoe meer kans op verneukte kleuren ;)

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, ik heb gedaan wat jullie zeiden, ik heb de Pantone Swatch Library geopend die ik nodig had. Het logo is nu perfect van kleur. Maar als ik het goed begrijp vervormen de kleuren dus nu niet meer als ik het bijvoorbeeld, maar waardoor zo dat nog wel kunnen? De inkt die de drukker gebruikt en? Ik ben gelukkig al een heel stuk verder :)

Edit: Ik heb ook gekeken naar alle kleurinstellingen, deze staan allemaal op elkaar afgestemd > Euroscale Coated V2. En ik heb dus de swatch library gebruikt in ill, maar als ik het exporteer naar photoshop zit ik nog steeds met het probleem.

Edit2: Ik heb het nu de CMYK kleuren met elkaar vergeleken en ze zijn beide gelijk, dus als het goed
is moet het nu goed zijn toch, want het wordt afgedrukt in CMYK? Of zit ik nu weer fout.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 135014 op 13-07-2006 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 12:25
Verschil van kleur tussen Photoshop en bv Illustrator is inderdaad bekend, helaas maar waar. Je lekker niks van aantrekken. Juist voor dergelijke zaken is PMS/Pantone. Hier heb je waaiers voor met voorbeeldvlakken van de betreffende kleur.
De drukker kan aan de hand van het PMS nummer zelf de juiste mengeling maken van zijn verf om de kleur zo zuiver mogelijk te krijgen. Bedenk ook dat je op een monitor noooit de juiste kleru kan beoordelen, aangeizne een monitor licht geeft en drukwerk juist licht nodig heeft om de kleur te bepalen. Wil je de juiste vertaling naar scherm (bv website), zoek dan even op 'pantone web translation' voor de dichtstbijzijnde RGB-waardes (volgens mij zo te vinden online).
Als de druk CMYK is en de waardes in Illustrator en Photoshop komen overeen, dan kan er daarmee niets misgaan. Alleen Photoshop geeft de kleuren op je scherm anders weer dan Illustrator.

[ Voor 13% gewijzigd door Savantas op 13-07-2006 16:24 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus als ik me hoe dan ook houd aan de PMS nummers dan komt het altijd goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 12:25
Ja. De kleurverschillen op je monitor komt door verschillende kleurprofielen in Illu danwel Photoshop en daarnaast natuurlijk gebrek aan kleurcalibratie. Je monitor zal zoiezo altijd een benadering blijven.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1