Toon posts:

Resolutie Website?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik ben nieuw op tweakers en ik heb een vraagje.

kan je ervoor zorgen dat je website zich automatisch aanpast aan de resolutie die de bekijker van de pagina op dat moment gebruikt?

zo ja, hoe doe je dit dan?

alvast bedankt :)

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:53
dynamische grootte? (procenten), dit werkt echter niet in alle browsers even goed.

Specs

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beetje een Googlevraagje dit he ;)

Maar je kunt wel resoluties opvragen van de gebruiker die op je site komt. Aan de hand daarvan kun je met absolute getallen dan je pagina opbouwen of bijvoorbeeld een extra 'frame/table/div' aan de rechterkant indien de bezoeker een breedbeeld-resolutie heeft of gewoon een grote resolutie.

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Verwijderd

Je kan dit doen mbv javascript of simpelweg HTML commando's. Er zijn genoeg site's die tut's en/of voorbeelden hebben klaarstaan.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Niet. Ik maak websites voor bepaalde resoluties. Als ik een site bouw voor 1024 en hij word compleet uitgerekt als iemand met 1920 x nog wat aan komt is dat zonde. Dan is het design kwijt en valt dan ook niet meer te lezen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Hallo DarkSibannac, het is wel de bedoeling dat je hier zelf ook moeite in steekt alvorens een vraag te stellen. Wat had je zelf al gevonden en geprobeerd?

Verwijderd

Of meerdere pagina's maken op diverse resoluties.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 14:03:

kan je ervoor zorgen dat je website zich automatisch aanpast aan de resolutie die de bekijker van de pagina op dat moment gebruikt?

zo ja, hoe doe je dit dan?
er zijn verschillende mogelijkheden, de website is gewoon op een vaste grootte en breedte gebouwd en als het venster groter wordt komt er gewoon extra lege ruimte, die opgevuld wordt door een egale achtergrond kleur of een patroon..
Eventueel kan de website dan gecentrerd worden, zodat hij altijd in het midden van een venster staat.
(dit ide is uitgevoerd bij de tweakers.net website, zowel forum als FP)

De breedte's van elementen worden in % opgegeven en deze groeien mee met de vensterbreedte ...
dit heeft een Liquid design.
nadeel ervan kan zijn is dat de regelengte onbeperkt kan groeien op erg grote schermen (die bv veel ontwikkelaars hebben) als het browservenster fullscreen staat.
Als tussenvorm is het dan mogelijk een 'max-width' aan te geven, elementen groeien wel mee, maar tot een maximale waarde, waarop ze niet meer verder groeien.

de allerlaatste manier is het volledig schalen van een website:
dat is bij mijn weten enkel mogelijk bij vector-formaten, dus ofwel Flash, ofwel SVG....
Om eerlijk te zijn zou ik dit afraden toe te passen of erg goed de nadelen ervan afwegen:
Zeker zodra je pixelafbeeldingen in je design gebruikt, kunnen deze soms een stuk lelijk worden door het schalen, dan komen er storende beschadigingen die erg kunnen afleiden..
Ook qua leesbaarheid kan het, als je veel en langere teksten gebruikt, zeker niet zo bruikbaar blijken te zijn als gedacht.... op grote schermen worden de letters al snel veels te groot en ontbreekt het je oaan overzichtelijkheid, terwijl de website zelf dan een soort van 'kleuteruitstraling krijgt met broodtekst in 20px lettertype.
(de website in mn sig is trouwens wel een voorbeel van zo'n meeschalende flash-website.)

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 13-07-2006 14:28 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Het is zelfs zo, dat een website zichzelf altijd aanpast als je met simpel html bezig bent. Maar dit is wel een heel magere start post, en heel simpel zoekwerk. Je kan beter eerst wat tutorials lezen over scripten. Begin bijvoorbeeld eens op w3schools.

Verwijderd

Ik denk dat je hier een heel eind mee komt (lees ook het commentaar).
Pagina: 1