De volgende drie tabellen bestaan in mijn database:
Tabel 1 is een koppeltabel:
tabel1.ID = tabel2.ID
Tabel 2 is een koppeltabel:
tabel2.KOPID = tabel3.KOPID
Tabel 3 gebruik ik en nu wil ik een selectie doen op alle data waarvan ik in tabel 3 nog geen KOPID heb. Maar ik wil wel de data uit de koppeling tussen 1 en 2 hebben. Ik heb geprobeert het met een selectie ala SELECT tabel2.KOPID FROM tabel1, tabel2, tabel 3 WHERE tabel3.KOPID != tabel2.KOPID. Maar dan krijg ik dus ook niet de records terug uit de tweede tabel omdat er geen vergelijking is.
Mijn vraag is kort en bondig. Hoe kan ik met de data uit een veld van tabel 3 de data halen die niet gelijk is aan dat veld uit tabel 2 met een koppeling naar tabel 1?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Tabel 1: ID int(8) TEXT TEXT() --------------------------------------- Tabel 2: ID INT(8) KOPID int(8) -------------------------------------- Tabel 3 ID int(8) KOPID int(8) RECORD int(8) |
Tabel 1 is een koppeltabel:
tabel1.ID = tabel2.ID
Tabel 2 is een koppeltabel:
tabel2.KOPID = tabel3.KOPID
Tabel 3 gebruik ik en nu wil ik een selectie doen op alle data waarvan ik in tabel 3 nog geen KOPID heb. Maar ik wil wel de data uit de koppeling tussen 1 en 2 hebben. Ik heb geprobeert het met een selectie ala SELECT tabel2.KOPID FROM tabel1, tabel2, tabel 3 WHERE tabel3.KOPID != tabel2.KOPID. Maar dan krijg ik dus ook niet de records terug uit de tweede tabel omdat er geen vergelijking is.
Mijn vraag is kort en bondig. Hoe kan ik met de data uit een veld van tabel 3 de data halen die niet gelijk is aan dat veld uit tabel 2 met een koppeling naar tabel 1?
[ Voor 7% gewijzigd door Gerwin op 13-07-2006 12:46 . Reden: code werd in smilie met zonnebril veranderd ]