Toon posts:

Subwoofer vraag..

Pagina: 1
Acties:
  • 868 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een Elac 773 subwoofer aangeschaft. allemaal leuk en aardig maar ik heb een vraagje over het instelle ervan.

Je kunt geloof ik de crossover instellen van 40 tot 180 o.i.d. maar is dit met dts of dd wel nodig? je kunt hem toch gewoon helemaal open zetten, omdat het subwoofer kanaal apart aangestuurd wordt? Snappen jullie mijn vraag? Bij een cd kan ik het me voorstellen dat je een drempel waarde instelt om de balans in lage tonen te vinden...

Hel me out plzzz

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

als je van ultra diepe bas houd filter hem dan lager af 50-80.
als ie hard moet gaan filter dan wat hoger eventueel met subsonic filtering 70-120.
heb je ook mid/slag/kick bas woofer van
100 tot 250 hz ??? dan kun je hem wat lager filteren 80- 100
of 'n 13 cm mid dan hoger 100 - 150

ook kwestie van smaak en genre.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 10:54
Als je satlites hebt die geen bass voortbrengen dan zou ik m iets hoger affilteren, als je speakers al bass voortbrengen, zo laag mogelijk zou ik zeggen

Verwijderd

Een andere optie is om deze instelling te bepalen aan de hand van de laagste frequentie van je hoofdluidsprekers. Als dit rond de 40Hz ligt, dan zou ik de subwoofer rond de 45 à 50Hz instellen. Maar de beste oplossing is eigenlijk veel luistertesten doen met zowel CD- als filmgeluid.

Succes!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21

JT

VETAK y0

Moet je ff kijken in de gebruiksaanwijzing van je receiver, en daar in kijken waar je sub out word afgefilterd. Daar stel je hem dan op in.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Op zaterdag 27 januari 2001 19:24 schreef JT het volgende:
Moet je ff kijken in de gebruiksaanwijzing van je receiver, en daar in kijken waar je sub out word afgefilterd. Daar stel je hem dan op in.
Dit is geen oplossing! De subwoofer moet goed aangepast worden aan de andere luidsprekers. De filtering van de versterker heeft hier niets mee te maken.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21

JT

VETAK y0

Op zaterdag 27 januari 2001 19:29 schreef Dey het volgende:

[..]
Dit is geen oplossing! De subwoofer moet goed aangepast worden aan de andere luidsprekers. De filtering van de versterker heeft hier niets mee te maken.
Dat bedoel ik niet, sorry, heb het verkeerd gezegd. Ik bedoel dit :
Kijk vanaf welke frequentie het geluid word gescheiden bij je front speakers als je het zo instelt dat de bas NIET naar de front speakers gaat. Als daar staat 100 hz, dan stel je je sub op 100 hz in.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Even vraagje over die sub. Ik zag em in combinatie in de cool active set. Blaast tie een beetje hard & mooi ?

Deel je ervaringen :)

Divide and conquer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem pas een middagje, maar hij gaat er zeker niet meer uit..
Vooral voor de relatief gunstige prijs 599,- is ie een goeie keus, vooral omdat een zwaardee (lees nog duurdere) waarschijnlijk niet gewaardeerd wordt door mijn buren :? toch jammer...

Ik heb een sony str 940 qs (5x115) met een Bose Akoustimass 10 speakerset. Voorheen klonk het al retegoed (vooral omdat ik dolby pro logic gewend was met mijn philips fr 900 (dacht ik), maar nu komt er toch weer een extra dimensie bij!!

Op de Sony receiver kan je echt alles instellen (maar dan ook alles!) v.w.b. de verdeling over de 6 kanalen. dus voordat ik de allerbeste combinatie heb zijn we wel ff verder...

Maar zeker een aanradertje...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ik geloof dat niet iedereen de oorspronkelijke vraag begrepen had.

Als je je sub op het lfe kanaal hebt staan aangesloten, dan hoef je idd de x-over van je sub niet te gebruiken. Gewoon maximaal zetten. In je receiver wordt het crossover werk al gedaan.
Maar als je de sub op het frontkanaal hebt staan, dan kan je de reacties van voor mij gebruiken.
En nog wat anders. Je kan ook het sub van de fronts naar het lfe kanaal sturen. Daarvoor moet je even bij de specs kijken van de speakers, wat hun -3 dB punt is. Dan zou je eigenlijk nog willen weten hoeveelste order filter in de receiver zit, maar dat gaat wel ver. Gewoon iets onder de -3dB waarde gaan zitte. Voorbeeld:
- 3dB punt van de front speakers ligt op 43 Hz. Dan kan je het beste alles onder 35 Hz naar het lfe kanaal sturen.

Maar misschien dat iemand er anders over denkt, er zijn genoeg HT guru's hier.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
naar dat antwoord was ik op zoek

thanx

Verwijderd

Op zaterdag 27 januari 2001 22:38 schreef epoch het volgende:
Ik heb hem pas een middagje, maar hij gaat er zeker niet meer uit..
Vooral voor de relatief gunstige prijs 599,- is ie een goeie keus, vooral omdat een zwaardee (lees nog duurdere) waarschijnlijk niet gewaardeerd wordt door mijn buren :? toch jammer...

Ik heb een sony str 940 qs (5x115) met een Bose Akoustimass 10 speakerset. Voorheen klonk het al retegoed (vooral omdat ik dolby pro logic gewend was met mijn philips fr 900 (dacht ik), maar nu komt er toch weer een extra dimensie bij!!

Op de Sony receiver kan je echt alles instellen (maar dan ook alles!) v.w.b. de verdeling over de 6 kanalen. dus voordat ik de allerbeste combinatie heb zijn we wel ff verder...

Maar zeker een aanradertje...
ik heb ook dezelfde receiver maar met andere speakers en een wat krachtiger subwoofer.

ik stelde in het begin ook vragen van hoe moet je hem instellen enzo.

maar het beste bleek toch luisteren. je moet er gewoon ff de tijd voor nemen, enkele dvd's en wat cd's nemen en dan gaan afstellen. wat ik toen deed was eerst per instelling het max en dan het min kiezen, dan weet ik wat deze doet, en dan voorzichtig afstellen.

zo kom je op een heel mooi resultaat voor je eigen oren.

heb nu echter wel 1 probleem: buren :(

Verwijderd

Oh, dat is alleszins een leuk prijsje voor een subwoofer. Wat is jullie ervaring met Elac? Heeft iemand misschien specificaties?

Verwijderd

als je ff op yahoo gaat zoeken zie je de specs meteen.

het gaat om een 50watt sub.

ik heb echter een kenwood 150watt voor f 650 kunnen krijgen :)
ben er ook blij mee :)

Verwijderd

Ja, da's wel leuk inderdaad. Nu snap ik ook waarom jij een brief van je huisbaas gehad hebt! :P

Verwijderd

Topicstarter
Voor de specs:

www.elac.com
Pagina: 1