Toon posts:

Samsung SP2504C blijft mysterieus steken op 50MB/sec

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik een Samsung Spinpoint SP2504C gekocht en ingebouwd, ter vervanging van mijn kapotte SP2004C. Ik was er erg tevreden over dus stap niet meteen over op een ander merk als er eentje doodgaat.

De 250 GB versie is een stuk sneller; in de benches komt hij wel boven de 70 MB/sec uit aan de outer tracks. Echter bij mij haalt-ie dat bij lange na niet. In HD Tune en HD Tach blijft de snelheid keurig steken op 50 MB/sec. Dat is in de grafiek ook terug te zien: de lijn loopt kaarsrecht horizontaal, totdat hij bij ~180 GB onder de 50 MB/sec duikt, vanaf daar loopt de lijn normaal vloeiend af. Ook de burst rate is gefixeerd op ~50 MB/sec.

Nu heb ik bij mijn weten de nieuwste drivers en het nieuwste BIOS. Moederbord is een ASUS A8S-X met daarop een SiS 765 chipset en SATA RAID-controller. Maar nog los van de driverkwestie is het vreemd; wat voor waarde is 50 MB/sec? Geen 33, 66 of 100 zoals in de oude ATA-standaarden. En zelfs de oudste, meest primitieve SATA-standaard moet nog wel boven de 50 MB/sec uitkomen.

Iemand een idee? De snelheid heb ik op zich niet nodig en de accesstimes lijken wel goed, maar het is gewoon niet in de haak. BVD :)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-02 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Ik weet uit de reviews van Femme destijds, dat de 200GB versie aanzienlijk langzamer was dan de 250GB versie.

Misschien even in de benchdb opzoeken?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:41
Maareh, hij vervangt toch zijn 200GB JUIST door een 250GB? Dan zou hij er toch op vooruit moeten gaan?

Hoeveel haalde je met je oude schijf?

Verwijderd

Ik heb dezelfde schijf en heb hem net even snel met HDTach getest. Ik had gewoon emule lopen met een paar downloads en nog een paar redelijk lichte processen. Maar in het begin van de grafiek zit ik al op ongeveer 70MB/s. Dus 50+ moet inderdaad makkelijk lukken.

Ik heb het op een losse silicon image controller hangen.

Verwijderd

Topicstarter
De oude schijf haalde ongeveer ~55 MB/sec, maar ik verbaasde me er toen al over dat die niet zoveel haalde. Overigens kon ik dat nog verklaren; de SP2004C heeft twee 100 GB-platters en is dus qua STR ongeveer vergelijkbaar met de 160- en 200-GB modellen van de Diamondmax 10. Die heb ik ook in PATA-vorm en die halen ook ongeveer 55 MB/sec.

Volgens Apparaatbeheer, HD Tune etc. staat de schijf op Ultra DMA/6 (ATA/133) maar is "Ultra DMA/7 (ATA/512) supported". Het is dus een SATA-2 schijf. Wat moet ik me hierbij voorstellen? SATA-compatibility jumper (1.5 / 3.0 Gbit/sec) verwijderen of inpluggen maakt overigens geen verschil.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 19:19 ]