Linux sendmail en fetchmail (SuSE)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Help! Wie kan even de helpende hand uitsteken? Wat ik wil moet niet zo moeilijk zijn, maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik wil mijn email kunnen lezen en versturen door gebruik te maken van sendmail en fetchmail. Het ophalen gaat goed als ik fetchmail als root met de hand start. Fetchmail starten als deamon tijdens het opstarten geeft "no mailserver specified" error. Dit is dus een probleem. Het andere probleem lijkt wat groter. Hoe vertel ik sendmail dat hij mail moet doorsturen naar mij ISP? Mijn ISP is Casema; geen dus statisch IP adres. Wie kan me helpen of heeft een paar links met begrijpelijke uitleg?

Thanks,
Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05-2024
Het verschil is waarschijnlijk dat als je sendmail als root draait hij het bestandje .fetchmailrc in je homedir gebruikt, en als daemon zal hij een of andere algemene config-file proberen te lezen. Misschien dat de manpage uitkomst kan bieden, en anders maak je er toch een cronjob van?

Wat betreft sendmail: je moet een smarthost instellen. Heb je een of ander configuratiescript erbij of wilde je met de hand sendmail.mc of sendmail.cf gaan bewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hai Vink,

.fetchmailrc staat in /root. Een cronjob is inderdaad een mogelijke oplossing. Had ik nog niet aan gedacht. Thanks! En nee, ik wil sendmail.cf niet met de hand gaan bewerken, maar ik heb ook geen utilprogje dat dat voor me doet. Nou ja, behalve SuSE's yast dan, maar die vertrouw ik niet, want daarmee krijg ik dat ding niet aan de praat. Heb jij nog ideeen?

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,
Je kunt ook het volgende doen:
# cp .fetchmailrc /etc/fetchmailrc
# chown <fetchmailuser>:<fetchmailgroup> /etc/fetchmailrc
# chmod 0600 /etc/fetchmailrc
# su <fetchmailuser>
# fetchmail -d <interval> -f /etc/fetchmailrc

Zou moeten werken.

Volgende uit de manpage:
-f <pathname>, --fetchmailrc <pathname>
Specify a non-default name for the fetchmailrc run control file. The pathname argument must be either "-" (a single dash, meaning to read the configuration from standard input) or a filename. Unless the --version option is also on, a named file argument must have permissions no more open than 0600 (u=rw,g=,o=) or else be /dev/null.

Wat betreft sendmail: tjek www.freshmeat.net Daar bestaan zeker te weten tooltjes voor om het te configgen, en anders is het sendmail boek van O'Reilly ook een hele goeie ;)
Het is inderdaad de smarthost die je in moet stellen, zoiets als smtp.casema.net o.i.d.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een cronjob is het te doen mits je de uit voer > /dev/null zet. dat omdat je anders bij iedere fetchmail een mailtje genereert.
sendmail doe je met een mc compilatie file waarin je aangeeft welke opties je wil gebruiken.
Ook kan je met een script definieeren waar fetcmailrc staat

#!/bin/sh

fetchmail -a -d300 -h /root/.fetcmailrc

dit werkt ook gebruik bij deze opties IP adressen als adres van je servers ipv van naam.