Parttime werken in Nederland als Belgische student!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
Ben ik weer na een lange tijd afwezig te zijn! Maar ik zit nu met een vraag omtrend het parttime werken in Nederland als Belgische student! Ik ben momenteel 20 jaar en wonend in België. Ik heb de mogelijkheid aangeboden gekregen om als parttime nieuwsredacteur te worden voor een multimedia site. Hierbij zou ik vergoed worden adhv het werk dat ik doe. Nu is mijn vraag, wat zou men moeten doen als Nederlands bedrijf om mij tewerk te kunnen en mogen stellen ... Welke formaliteiten moet ik doen om in orde te zijn met de wetgeving?

Dit is natuurlijk heel ruim omvattend, hierbij zou ik het zeker op prijs stellen dat jullie me instanties, personen noemt die mij verder kunnen helpen!

De reden waarom ik dit hier post is, dat ik met het verdiende geld toch een deel van mijn studentenkot zou kunnen betalen! Wat toch mooi is!!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ...

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Qua wetgeving heb je m.i. vnl. te maken met de belastingen. Daar zul je in elk geval moeten informeren, zowel in Nederland als in Belgie. Bij de Nederlandse belastingdienst is in elk geval een hoop informatie op de site te vinden. Het lijkt me logisch als de Belgische belastingdienst dat ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het mag in ieder geval alleen voor de belasting moet je kijken hoe het zit want volgens mij moet je dan ook in Belgie belasting betalen, maar zoekt en gij zult vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Wonen in Belgie en de Belgische nationaliteit hebben betekent dat je in Belgie belasting moet betalen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-04 20:01

XXlerator

Old time gamer

MSalters schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 19:37:
Wonen in Belgie en de Belgische nationaliteit hebben betekent dat je in Belgie belasting moet betalen.
Nou het belastingdeel zal ik wel voor mijn rekening nemen :)

Dit is waar, maar niet volledig. Om bij het begin te beginnen: als je in België woont (en de Belgische nationaliteit hebt, hoewel die niet van belang is in casu) ben je in België belastingplichtig voor je wereldinkomen. Dit betekent dus dat je in beginsel ook belastingplichtig bent voor je Nederlandse inkomen en dit dus mee moet nemen in je aangifte personenbelasting. Maar.... Nederland en België hebben al sinds 1970 een Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting (vernieuwd in 2002) en op basis daarvan kun je nooit belasting betalen in allebei de landen over hetzelfde inkomen.

Op basis van dit verdrag is de werkstaat heffingsbevoegd over het inkomen wat je geniet uit dienstbetrekking in dit land. In jouw geval zal Nederland dus (loon)belasting heffen over je inkomen en zul je, als je in Nederland verder geen inkomensbestanddelen (zoals bv een eigen woning) hebt alleen in België aangifte personenbelasting hoeven te doen. In deze aangifte geef je je Nederlandse en eventueel Belgische inkomen aan en vraag je voorkoming van dubbele belasting voor je Nederlandse inkomen. Per saldo is de loonheffing in Nederland dus eindheffing. Overigens als je in Nederland gaat werken zal je werkgever jouw aan moeten melden bij de Belastingdienst en zul je ook een sofinummer ontvangen in Nederland.

Let wel: de toepasbaarheid van mijn bovenstaande antwoord is afhankelijk van waar je woont en gaat werken, want... we hebben ook nog zoiets leuks als een grensarbeidersregeling. Maar daar zal ik je op dit moment niet mee vermoeien.

Ik hoop dat mijn antwoord niet te technisch is en dat je er wat mee kunt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Volgens mij is de consequentie van het grensverdrag toch echt dat naar drie zaken wordt gekeken: woonland, werkland en nationaliteit. Indien dat 3/0 verdeeld is, is het triviaal welk land de belasting heft, en bij 2/1 is de afspraak dat de belasting voldaan moet worden in het land wat 2 redenen heeft. TS is Belgisch en woont in Belgie, dus Belgie heeft twee redenen tegen Nederland 1.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-04 20:01

XXlerator

Old time gamer

MSalters schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:02:
Volgens mij is de consequentie van het grensverdrag toch echt dat naar drie zaken wordt gekeken: woonland, werkland en nationaliteit. Indien dat 3/0 verdeeld is, is het triviaal welk land de belasting heft, en bij 2/1 is de afspraak dat de belasting voldaan moet worden in het land wat 2 redenen heeft. TS is Belgisch en woont in Belgie, dus Belgie heeft twee redenen tegen Nederland 1.
Neem maar van mij aan dat het zo niet werkt. De 3 aspecten die jij noemt zijn ten eerste geen consequentie van iets, maar zijn beginselen die gehanteerd worden om de heffingsgrond vast te stellen. Ze zijn verankerd in de nationale wetgeving van Nederland en België. Nederland kent wel een nationaliteitsbeginsel (België ongetwijfeld ook, maar ik heb geen Belgisch belastingrecht gestudeerd ;) ), maar dat prevaleert in deze situatie zeker niet.

Globaal werkt het zo: situs > territorialiteit > nationaliteit, dus geen afweging van 1:2 of 0:3. Artikel 15 van het Verdrag met België hanteert het woonstaat- en werkstaatprincipe (allebei territorialiteit), waarbij de woonstaat afstand moet nemen van haar heffingsrecht op het moment dat er tevens sprake is van een werkstaat, zoals in de casus van de TS.

Artikel 15 lid 1 Verdrag Nederland - België
Onder voorbehoud van de bepalingen van de artikelen 16,18,19 en 20 zijn lonen, salarissen en andere soortgelijke beloningen verkregen door een inwoner van een verdragsluitende Staat ter zake van een dienstbetrekking slechts in die Staat belastbaar, tenzij de dienstbetrekking in de andere verdragsluitende Staat wordt uitgeoefend. Indien de dienstbetrekking aldaar wordt uitgeoefend, mogen de ter zake daarvan verkregen beloningen in die andere Staat worden belast.
Dit is overigens niet bedoeld om een inhoudelijke technische discussie op te starten, maar om de TS eenduidig antwoord te geven. Deze materie is dagelijkse kost voor mij en ik ben blij dat ik er hier ook eens iemand mee van dienst kan zijn.
Pagina: 1