Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12->230V Power inverter koelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor de lange ritten in de auto heb ik een power inverter gekocht die van de 12V gelijkspanning uit de sigarettenaanstekerplug (3x woordwaarde!) 230V wisselspanning maakt.

Het is alleen nogal een budgetmodel. Hij doet precies wat hij moet doen, alleen is hij niet actief gekoeld. Dit betekent dat de aluminium behuizing waar de electronica in zit ERG heet wordt en de inverter regelmatig in de beveiliging schiet. (Na een hele tijd irritant gepiept te hebben.)

Nu vond ik net een oude CPU-fan die werkt op 12V.
Kan ik straffeloos de kabel van de plug naar de inverter doorknippen, kroonsteentje eraan en doorverbinden naar inverter EN ventilator?

De ventilator wil ik met een paar Tie-Wraps op de behuizing plaatsen. (Met fingerguard natuurlijk)

Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan geven.
Mocht men hier nog betere suggesties hebben voor het koelen van deze unit, hoor ik dat natuurlijk ook graag. Wie wil er nou niet een watergekoelde inverter? ;)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Ja, dat kan perfect, maar zorg ervoor dat je een goed contact maakt in je kroonsteentje, best kan je de draaduiteinden solderen voor je ze in de kroonsteentjes steekt, want er kunnen leuke stromen lopen, en geknetter en gevonk is niet leuk.
Doorgaans is het goed als het er goed uit ziet, maar das een beetje een rare manier om het te bekijken :D

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• iglesiasdelsol
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-10 11:25
Volgens mij kan dat prima, maar zitten er wel iets van sleuven of andere openingen in de behuizing?
Dan kan er namelijke ook warme lucht afgevoerd worden, en dus koele lucht in.

Verwijderd

kan prima. ik zou alleen geen kroonsteentjes gebruiken, maar de ventilator vastsolderen aan de binnenkant van het apparaat. Zo'n kroonsteentje gaat gegarrandeerd problemen geven na verloop van tijd (slecht contact > smelten, draadbreuk enzo).

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 09:12:
Ja, dat kan perfect, maar zorg ervoor dat je een goed contact maakt in je kroonsteentje, best kan je de draaduiteinden solderen voor je ze in de kroonsteentjes steekt, want er kunnen leuke stromen lopen, en geknetter en gevonk is niet leuk.
Doorgaans is het goed als het er goed uit ziet, maar das een beetje een rare manier om het te bekijken :D
Het is niet aanbevolen om draaduiteinden van litze (soepel snoer) te vertinnen voor je ze in een kroonsteen vastzet. Het gevolg is losraken en verhitting bij grote stromen. Dit komt omdat de vertinde litzedraad niet elastisch is, in tegenstelling tot het onvertinde koper. De contactdruk verdwijnt dus heel snel.

Beter is om de litze na het strippen in een messing hulsje doen, voor je het in een kroonsteentje vastzet. Er zijn speciale hulsjes daarvoor. Nog beter is een krimpverbinding maar daar heb je speciale gereedschappen en materialen voor nodig.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Zou het niet handiger zijn om je inverter open te prutsen, en er een klein fannetje in te modden? Moet je wel ergens een gaatje zien te maken in de behuizing van de inverter. Maar het zal er zeker netter uitzien ;)

Een 40mm fannetje is dan waarschijnlijk al meer dan voldoende. Voordeel is ook dat je de componenten binnenin koelt, ipv. enkel de behuizing errond.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er ook aan gedacht om in de behuizing een koeler te plaatsen, alleen lijkt het er op dat de behuizing niet echt heel veel ventilatiesleuven heeft. (En ik geen 40mm fan heb liggen... :) )
Nja, ik heb nog even voordat ik op vakantie ga. Kan iemand mij vertellen welke pinnen wat doen bij de aansluiting van een sigarettenaansteker? Zodat ik kan weten welk draad ik aan de 12V en welke ik aan de 5V/Ground van de fan moet bevestigen en de fan wel de goede kant op blaast... ;)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De + is meestal de meest moeilijk bereikbare pin, in de auto (de female) dus helemaal achteraan, bij de stekker (male) zelf is dat de pin die vanvoor op zit dus (Die je kunt indrukken dus). Kun je trouwens best even ter controle nameten.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
ik zou ook denken aan de spanningen die je alternator levert ,das 13.8 volt ofzo , dus ik denk dat een diode of 3 wel slim lijkt , ook zou ik de boel een beetje afvlakken met een 4700uf condensator

verder lijkt een hele nieuwe behuizing maken , van hout of metaal een heel slim idee, dan kan je de airflow inplannen voor je behuizing en heb je een effectievere airflow.

ik zou ook denken aan een relais dat zorgt dat je fan alleen aanslaat als je inverter werkt , of warm word. je batterijduur is immers niet oneindig (al verbruikt een fan redelijk weinig stroom). een 220 volt relais aan de andere zijde van je inverter lijkt mij daarom slim. je kan de boel ook temperatuurgestuurd maken , al weet ik daar het fijne niet echt van.

Out of the box? What box? There is no box.

• kluyze
  • Niet online
Hmm, ik denk niet dat die 1.8V veel zal uitmaken voor de fan. Die 13.8V zal nog wel in de marge van de fan zitten. Mijn 24V papst kan van 12V-28V gevoed worden :Y)
Dan gaat die net dat ietsjes sneller lopen :)

Spanning boeit niet zoveel voor een apparaat, het is de stroom die schadelijk is.

@hieronder,
Is er niks mis ergens? Normaal zijn die dingen daarop voorzien. Is dit altijd? Of nu alleen in de zomer als de temp in je wagen kan oplopen tot 50-55° (zelf gezien in onze wagen)

[ Voor 42% gewijzigd door kluyze op 13-07-2006 17:29 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:35
ah, met dit probleem zit ik ook, dat ding wordt t*ring heet na een ritje van 1000 km, ding kan je niet aanraken en snoer staat op smelten :o

• Invisible_man
  • Laatst online: 18:34
Spanning boeit niet zoveel voor een apparaat, het is de stroom die schadelijk is.
Maar meer spanning betekend dat er weer meer stroom gaat lopen (I = U/R, waarbij R in dit geval vrijwel constant is).

• kluyze
  • Niet online
Heb je gelijk in, maar zolang dat de stroom niet te hoog wordt mag er wat meer prik op het toestel. Natuurlijk niet te hoog, zouden er bv (stom voorbeeld, hier niet van toepassing) c-mos ic's inzitten, ik denk dan bv aan een 4015 die maar max 9V mogen hebben, dan heb je natuurlijk pech :X

Eventueel zou je dan een zenerdiode/spanningsregelaar à la 7812 voor kunnen zette zodat de spanning mooi zijn waarde behoud.

Maar voor een fan gaat die 1.8V echt niets uitmaken denk ik. Moet daar maar tegen kunnen.

offtopic:
@hieronder:
Wat voor vrachtwagen? :P, sorry ben eventjes nieuwschierig

[ Voor 12% gewijzigd door kluyze op 13-07-2006 17:44 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:32

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

normaliter zitten er koelribben op zon converter die voldoende hun werk kunnen doen binnen normale omstandigheden.
het probleem is dat met de huidige weersomstandigheden de temperatuur in de auto ook behoorlijk oploopt waardoor je inverter te weinig of helemaal niet gekoeld word.
ook een fan zoals jij omschrijft zal niet voldoende gaan werken om je apparaat aan het draaien te houden.

Verder weet ik niet hoeveel watt jouw inverter (omvormer) is maar een dergelijk apparaat op je sigarettenaansteker aansluiten vind ik eigenlijk al behoorlijk riskant omdat bij zware belasting de bedrading van je sigarettenaansteker kan gaan smelten.
Heb zelf in mijn vrachtwagen een 24-230 omvormer zitten van 1600 watt om een magnetron,laptop,tv en dvd speler op aan te kunnen sluiten.
Deze zit met zekering rechtstreekst op de accu aangesloten om problemen te voorkomen

computer voor alle werkzaamheden

• maarud
ik kon laatst mijn laptop niet gebruiken in de auto, hij wilde niet starten omdat die inverter niet geaard was (toen ik de laptop op een geaard stopcontact deed deed hij het wel )

die inverter stopt wel met omvormen als hij te heet wordt, maar ik vond hem toch best heet voor hij uitviel :(

[ Voor 25% gewijzigd door maarud op 13-07-2006 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze heeft een paar ribbeltjes in de behuizing die de naam 'koelrib' NIET waardig zijn. :)
Verder is mijn inverter max. 150 Watt, en da's genoeg voor mijn laptop+camera-batterij-oplader.
In een Saxo'tje heeft het never nooit problemen opgeleverd. Al helemaal niet als je hem alleen maar gebruikt als je de motor hebt draaien. (En er zit standaard een beveiliging op voor als de spanning in de accu te laag wordt.)

Een 80x80 Spire fan (12V 0,09A) lijkt mij goed genoeg om het ding zijn werk te laten doen. Als die normaliter een CPU het hoofd koel kan houden, moet een inverter een paar graadjes koeler houden geen groot probleem zijn. :) Ik ga denk ik gewoon voor de kroonsteen oplossing omdat ik dan realtime in de auto de verbindingen kan wijzigen, mocht ik het verkeerd om aangesloten hebben. (En als het niet nodig is, kan ik hem er ook gewoon van afhalen als het niet nodig is.

• maarud
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 17:51:
Deze heeft een paar ribbeltjes in de behuizing die de naam 'koelrib' NIET waardig zijn. :)
Verder is mijn inverter max. 150 Watt, en da's genoeg voor mijn laptop+camera-batterij-oplader.
In een Saxo'tje heeft het never nooit problemen opgeleverd. Al helemaal niet als je hem alleen maar gebruikt als je de motor hebt draaien. (En er zit standaard een beveiliging op voor als de spanning in de accu te laag wordt.)
zo'n ding heb ik ook, precies dezelfde, eentje van het onderdelenhuis ;)

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 13-07-2006 17:54 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:32

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 17:51:

Een 80x80 Spire fan (12V 0,09A) lijkt mij goed genoeg om het ding zijn werk te laten doen. Als die normaliter een CPU het hoofd koel kan houden, moet een inverter een paar graadjes koeler houden geen groot probleem zijn. :) Ik ga denk ik gewoon voor de kroonsteen oplossing omdat ik dan realtime in de auto de verbindingen kan wijzigen, mocht ik het verkeerd om aangesloten hebben. (En als het niet nodig is, kan ik hem er ook gewoon van afhalen als het niet nodig is.
En hoe wil je goed gaan koelen als de omgevingstemperatuur rond of boven de 50 graden is?
neem eens de binnentemperatuur van je auto op dan zal je tot de conclusie komen dat een 'simpel' fannetje ook niet goed zal werken.

computer voor alle werkzaamheden

• kluyze
  • Niet online
Helemaal niet als je alleen de fan op de buitenkant zet (zoals je doet vermoeden) 8)7 Misschien als je aan de binnezijde van de omvormer een fan zou zetten met voldoende koel-openingen in de behuizing.

Misschien eens buiten het raam hangen en de stroming van de koelere buitenlucht rond je wagen gebruiken om dat ding te koelen 8)7 8) O-)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in de rijwind hangen lijkt me het beste ... onder / voor je radiator oid

je kan er natuurlijk ook rustig een fan opzetten maar zorg dan wel vor voldoende ruimt tussen de fan en de koelplaat (je moet namelijk genoeg lucht kunnen verplaatsen)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 17:54:
[...]

En hoe wil je goed gaan koelen als de omgevingstemperatuur rond of boven de 50 graden is?
neem eens de binnentemperatuur van je auto op dan zal je tot de conclusie komen dat een 'simpel' fannetje ook niet goed zal werken.
Dat zal prima gaan! Het wordt namelijk geen 50 graden in de auto als je aan het rijden bent. In een PC kast kan het in de zomer ook erg warm worden, maar kan een simpel fannetje, mits in verhouding tot de CPU, ook de boel prima onder de kritieke temperatuur houden. Het punt wat problemen oplevert, is dat er niet genoeg airflow is rondom de behuizing. Ik kon hem ook voor de blower houden en dan koelde hij ook voldoende af. (NB: dus geen airco!) Het allerbelangrijkste is dus om een airflow te creeeren zodat de hitte goed afgevoerd kan worden via de behuizing die natuurlijk niet voor niets van metaal gemaakt is.

Zoals ik al zei: ik heb nog even voordat ik op vakantie ga, dus misschien dat ik voor die tijd nog met een 40mm fannetje en de dremel aan de slag ga. De oorspronkelijke vraag was bedoeld om te zien of ik straffeloos een fan aan kan sluiten. Dat kan dus blijkbaar wat een erg fijne gedachte is als je een huurauto hebt. ;)

Ik heb zelf nog geen auto, dus echt heel frequent wordt hij niet gebruikt. Vandaar dat ik er niet al te veel moeite in wil en ga steken met relais en diodes e.d.

Verwijderd

kluyze schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 18:03:
Helemaal niet als je alleen de fan op de buitenkant zet (zoals je doet vermoeden) 8)7 Misschien als je aan de binnezijde van de omvormer een fan zou zetten met voldoende koel-openingen in de behuizing.
De behuizing is vaak ook het koelelement bij zulke kleine omvormers. Zo vreemd is dat dus niet.

• kluyze
  • Niet online
Toch wel, je gaat toch ook gaan fan tege je voeding van je pc laten blazen, om die koeler te krijgen, het is veel beter om dan de warme lucht uit de behuizing te halen.
Het feit is dat de omvormer te warm wordt en dus gekoeld moet worden, een fan tegen de buiten zijde van de omvormer laten blazen doet weinig af zeker aangezien het feit dat de omgevingslucht ook wat hoger kan oplopen bij deze zomer temperaturen.
Naar mijn mening is een airflow in de behuizing veel meer afdoende als de behuizing aan de buiten zijde misschien 1-2° laten afkoelen.

• Invisible_man
We kunnen er natuurlijk lang over gaan discuseren wat nu beter werkt, maar een fan aan de buitenzijde vast zetten met tie-wraps is natuurlijk zo gedaan zonder dingen echt kapot te maken en kan de TS het gewoon uit proberen.

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 21:02

RainofDeath

DYUVSDFJ

Invisible_man schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 17:28:
[...]

Maar meer spanning betekend dat er weer meer stroom gaat lopen (I = U/R, waarbij R in dit geval vrijwel constant is).
Dat beide meer worden kan niet, De weerstand is gelijk, De spanning gaat omhoog dus moet de stroom omlaag gaan, anders is het geen logisch sommetje meer.

• kluyze
  • Niet online
RainofDeath schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 18:03:
[...]

Dat beide meer worden kan niet, De weerstand is gelijk, De spanning gaat omhoog dus moet de stroom omloog gaan, anders is het geen logisch sommetje meer.
Euhm staat er toch :X
En je spreekt jezelf tegen in 1 zin :/ , je zegt dat beide niet meer kunnen, en erachter zeg je dat als die ene meer wordt de andere ook meer moet worden.

edit:
Ik zie juist dat ik het verkeerd had, ik dacht dat er omhoog stond ma er stond omloog. Dus waarschijnlijk moest dat omlaag zijn. Maar dan is het inderdaad mis zoals hieronder gezegd wordt.
I=U/R als R constant blijft dan verandert I evenredig met U.

Afbeeldingslocatie: http://library.thinkquest.org/C0111209/3/iu_res.gif

[ Voor 35% gewijzigd door kluyze op 14-07-2006 22:54 ]

• Invisible_man
RainofDeath schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 18:03:
[...]

Dat beide meer worden kan niet, De weerstand is gelijk, De spanning gaat omhoog dus moet de stroom omloog gaan, anders is het geen logisch sommetje meer.
Rekenvoorbeeldje: u = 10 V, R = 10 Ohm. I = 10 / 10 = 1.A

nu veranderd u naar 20 V. I = 20 / 10 = 2 A

Klopt toch?

De wet van Ohm zou me toch moeten lukken met mijn HTS diploma electrotechniek op zak :)

[ Voor 32% gewijzigd door Invisible_man op 14-07-2006 21:06 ]

Pagina: 1