Toon posts:

[XP] 32bit crash tijdens installatie, 64 bits ook niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe pc samengesteld en deze wil de normale versie van Windows XP niet installeren.

Configuratie
MSI nForce 4 bord
Athlon64 3500+
2x512 Twinmos PC3200
160GB Samsung HDD (SATA)
Asus 7600GT
Asus 450w voeding (2x 15A 12v lijn)
Lite-on of NEC DVD-R (weet het ff niet meer zeker)
Alle onderdelen zijn 100% nieuw

Probleem
PC in elkaar gezet, alles dubbel gecontrolleerd, Windows CD erin... Windows gaat drivers laden, scherm komt van "Druk op enter om windows te installeren", dan begint ie de overeenkomst te laden. Daarna heb je ongeveer 5 seconden en dan -> poweroff. Ongeacht of je nog op F8 drukt ja of nee.

Wat heb ik gedaan?
Wat niet kan je beter vragen.
Ik heb vervangen (met 100% wekende exemplaren):
  • CPU
  • Geheugen
  • IDE harddisk ipv SATA
  • DVD-R station
Nou vraag je je natuurlijk af wat het met Windows te maken heeft, maar ik denk dat het een software matig probleem is en geen hardwarematig.

Het eerste waar ik aan dacht waren drivers voor de SATA controller, CD gemaakt met drivers van floppy (txt-mode) erin geslipstreamed (wegens ontbreken van floppy drive) maar dit baate niet.

Ik heb een unattended setup CD van mijn game PC met een aantal SATA drivers (waaronder nForce 4) en hoe gek het ook klinkt, deze CD werkt wel. Maar het leek mooier dan het was, want zodra ik Windows in kom (na een beduidend korte installatie en een ontzettend(!!) trage boot) merk ik dat het voor geen kant klopt. Ik kan geen programmas installeren (alleen met install shield installers, runtime error), de standaard Windows achtergronden zijn weg, zelfs de blauwe XP look is weg, ik kan niets anders kiezen dan 'Windows klassiek'. Al met al, de installatie klopt van geen kant. Ik heb het 3 keer achter elkaar gedaan, iedere keer hetzelfde.

Toen heb ik een Windows XP x64 CD gedownload van MSDN en die geinstalleerd. Ook deze komt zonder problemen door de setup heen, maar ook deze heeft last van een enorm lange boottijd. Verder lijkt alles te werken, maar ik ben niet van plan om met x64 te werken omdat een aantal programmas waar ik mee werk dit niet ondersteund.

Verder heb ik wat rond gezocht op het GoT maar ik weet eigenlijk niet waar ik moet zoeken, dit vind ik een vrij absurd verhaal.

Als iemand tips heeft hoop ik het graag te horen, alles is welkom!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Klinkt misschien lullig maar het enige waar het dan nog aan zou kunnen liggen is óf je windows cd of je moederbord.

Misschien is gewoon je installcd niet goed, probeer er anders tijdelijk eens een floppydrive in te hangen en kijk of dat goed werkt?

Slechts een paar ideetjes maar wie niet waagt wie niet wint :)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
Juist, die ideetjes heb ik ook nodig want begin een beetje inspiratieloos te worden :P

Ik kan je vertellen dat er met de beide CD's niets mis is. Ik heb mijn game PC al meerdere malen met de unattended CD geinstalleerd. En de normale SP2 CD waarmee hij uitvalt heeft ook geen problemen bij andere PC's. Ik heb ook een andere Windows XP CD (oudere zonder service packs) en deze geeft dezelfde fout. Om het even duidelijk te maken:

Uitvallen
Normale Windows XP SP2 CD
Oudere Windows XP CD
Windows XP SP2 CD met driver van floppy erin geslipstreamed

Rare installs
Windows XP x64
Unattended Windows XP SP2 CD met 18 SATA drivers

Wat je zegt wil ik nog wel even proberen, dat is de Normale Windows XP SP2 CD incl de floppy en dan handmatig de driver laden @ windows setup.

• spone
  • Niet online
Ander ideetje, kan je pc een bootable linux schijfje booten (knoppix, dsl, etc)?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Om je de waarheid te vertellen, ik ben een leek op het gebied van Linux.

Wat ik wel nog heb geprobeerd (had al gedacht dat het niet zou baate, maar gewoon om het probleem uit te sluiten) om de BIOS te updaten. Dit had helaas ook geen resultaat.

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 21:07:
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Om je de waarheid te vertellen, ik ben een leek op het gebied van Linux.

Wat ik wel nog heb geprobeerd (had al gedacht dat het niet zou baate, maar gewoon om het probleem uit te sluiten) om de BIOS te updaten. Dit had helaas ook geen resultaat.
Het was meer om te kijken of de pc hardwarematig in orde is, niet om daadwerkelijk iets in linux te gaan doen ;) Zolang linux goed en op een normale manier kan booten is je pc prima in orde.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:49
Waarom installeer je die SATA drivers? Je draait geen RAID én je hebt een NForce4 bord, dus gebruik ze gewoon niet! Die leveren alleen maar problemen op!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-03 16:45

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb een vrijwel identieke config, alleen dan met een VIA chipset. Bij mij werkte het eerst ook niet. Later heb ik de BIOS op standaardwaarde gezet waardoor het wel lekker liep. Als de BIOS op staandaardwaarde staat, staat QnQ uit. ws. ligt het hieraan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1