Toon posts:

[Win XP Pro] alle games zorgen voor een freeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit de juiste forum is om dit te posten ,maar aangezien XP een oorzaak kan zijn..

Mijn probleem is dat in elk spel dat ik speel mijn pc vast loopt na een niet te bepalen hoeveelheid tijd. Het beeld stopt en het geluid loopt(engels woord), hij reboot niet zelf , ik kan geen ctrl+alt+del doen of alt+tab, het herstarten moet handmatig. Het is heel onregelmatig, bijvoorbeeld bij Outrun 2006 loopt het pas vast na ongeveer een uur spelen. Bij andere spellen loopt het meteen vast bij opstarten.

Mijn specs:
AMD Athlon 3000+ XP
Ati Radeon 9600 Pro
512 MB DDR ram
Mobo Gigabyte 7NF-RZ
SB Audigy
Service Pack 2

Ik heb onlangs een nieuwe cooler op mn processor gezet omdat mijn computer steeds crashte met boel computer gepiep, bleek dat de CPU fan het niet meer deed. Cooler heeft het verholpen , maar toch staat de temperatuur van de CPU rond 50 graden. Ik heb de zijkant van de kast open voor zover dat zou kunnen helpen. Ik had eerst 1,5 GB Ram (3x 512 MB) maar heb ze 1 voor 1 apart uitgeprobeerd in de hoop dat het het probleem zou verhelpen. Geen succes. Ik heb drivers van radeon en audigy geupdate/opnieuw geinstalleerd, geen succes. Ik heb van de radeon de gewone catalyst drivers geprobeerd en de omega drivers. Ik heb ook nog de voeding verwisseld met een nieuwe, geen succes, alleen meer lawaai(dual fan voeding).

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Klinkt bijna alsof je processor brak is. HD of memory problemen geven meestal BSODs/reboots. Dit zou al bijna processor of graka-werk zijn.
- Videokaart al eens eruit gehaald en opnieuw geplaatst? Andere geprobeerd?
- Doe eens een paar uur Prime95 Torture test en kijk eens of je rekenfouten krijgt.
Geeft dat allemaal geen uitsluitsel, doe dan eens een BIOS update, en mss toch maar eens Memtest en n volledige test van je harde schijf, zit je ws snel genoeg bij t probleem.

Verwijderd

Topicstarter
bios heb ik al geupdate, memtest heb ik al gedaan, ik heb vanochtend bijna 2 uur torture test gedaan , nog niks. Ik laat die torture test vanavond de hele nacht lopen.

Videokaart eruit, afgestofd, erin. Ook meteen mn geluidskaart schoongemaakt die onder de stof zat. Er zit nu vrijwel geen onderdeel in mn computer dat stof bevat. Nog steeds freeze.

Ik heb dit probleem eigenlijk al een tijdje, eerst met een radeon 9800 pro, die heb ik toen waarschijnlijk kapot gemaakt doordat ik een grotere cooler op heb gezet(hij wilt er niet mee opstarten). Toen heb ik gedowngrade naar een geforce 4 MX waar ik hetzelfde probleem heb ervaren. Nu dus weer met mijn radeon 9600 pro.
Nog iets, als ik mijn pc opstart wilt ie niet meteen opstarten, hij staat wel aan, alleen gebeurt er niks(lampjes aan, maar geen opstart piep). Dan moet ik eerst op de reboot knop drukken, dan start ie wel gewoon op.

• BèR
Dan maar eens kijken naar een nieuw mobo? Als HD/videokaart/CPU/mem/voeding zijn uitgesloten...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een nieuwe moederbord geprobeerd, geen succes.

Ik zie dat de volgende IRQ's geshared zijn:

IRQ 9 Microsoft ACPI-Compliant System OK
IRQ 9 SCSI/RAID Host Controller OK

IRQ 16 CONNECT 3D RADEON 9600 PRO (Omega 3.8.252) OK
IRQ 16 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller OK

geeft dit problemen? Is dit misschien de reden?

oja en ineens is mijn cpu temperatuur rond de 65, niet zo prettig. Ik heb al net een nieuwe cooler gekocht, zelfs net een system fan (alle kleine beetjes helpen). De zijkant van de kast staat open, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Je zal toch wat aan die temperatuur moeten doen, 65 is veels te hoog!Zeker als dat idle is.Dan loopt de temp zo op naar 80 graden tijdens het gamen en dat kan vastlopers veroorzaken.
Kijk eens of je cooler wel goed gemonteerd is en of er genoeg pasta tussen zit.

* Probeer eens zonder je Audigy op te starten .
* Verwijder je display drivers een met behulp van dit programma: http://www.drivercleaner.net/ ,is het proberen waard.

[ Voor 18% gewijzigd door Strikie op 23-07-2006 10:44 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Als de proc bagger zou zijn, dan zou windows toch volledig crashen? Dat doet hij toch niet?
Probeer eens windows opnieuw te installen, doe vaak wonderen.

Verwijderd

Leuke reacties allemaal, maar jullie vergeten 1 ding VOEDING ?

Hij geeft ook geen specs van voeding, wat normaal wel erg handig is. Maar in dit geval 90% kans dat voeding te licht of gewoon brak is..

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 11:02 ]

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 11:01:
Leuke reacties allemaal, maar jullie vergeten 1 ding VOEDING ?

Hij geeft ook geen specs van voeding, wat normaal wel erg handig is. Maar in dit geval 90% kans dat voeding te licht of gewoon brak is..
Hij heeft al een andere voeding geprobeerd!

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Strikie schreef op zondag 23 juli 2006 @ 11:10:
[...]

Hij heeft al een andere voeding geprobeerd!
Stom, overheen gelezen, maar t zou desalniettemin wel handig zijn als we daar de specs van mogen zien...

Verwijderd

Topicstarter
tis 400 watt ofzo? ik kan t nu niet zien, maar mn vader heeft m ook en zijn pc loopt als een trein. Zelfs met spellen.

Ik heb ik de pc nog getest met alleen onboard geluidskaart en netwerkkaart, nog steeds geen succes.
Daarna heb ik SP2 geprobeerd eraf te gooien maar dat heeft alleen geresulteerd in het niet opstarten van mijn windows, gelukkig had ik nog een andere manier om toch in windows te komen.

Vandaag is een vriend gekomen met zn pc, heeft hij ineens ook hetzelfde probleem(hij had al een klein beetje last toen zn pc thuis stond.) sinds hij m hier had neergezet. Praktisch hetzelfde probleem, no signal op zn scherm/freeze, computer reboot(of soms niet). Zn pc heeft geen contact gehad met die van mij, dus het is geen virus. Het is ook geen windows want we hebben zijn C: geformateerd waar zijn windows op stond en we hebben daarna geprobeerd windows te installeren maar hij loopt al vast bij de installatie.

(Misschien heeft Lelystad slechte stroom? -_- )

Oja en die cooler heb ik er al meerdere malen opgezet, 2 verschillende processors en 2 verschillende pasta's gebruikt, zelfde resultaat. Waarschijnlijk die cooler niet zo lekker, maar ondanks de temperatuur zou hij dit probleem niet mogen geven. Ik had het probleem al voordat mijn temperatuur hoog was. De temperatuur van processor van die vriend is op redelijke niveau.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 18:44 ]

• BèR
De netspanning voor de grap toch eens gemeten? Als die mss 200V ipv 220 is kan het natuurlijk zijn dat je voeding bij belasting ineens niet meer aan de vraag naar amperes kan voldoen. Probeer de pc eens in een andere plaats als t kan..

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:06

flanger

That Guy

Gecombineerd schrijven al eens uitgeschakeld in de advanced settings van je graka?

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Verwijderd

Topicstarter
flanger schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:38:
Gecombineerd schrijven al eens uitgeschakeld in de advanced settings van je graka?
Volgens mij wel maar ik zal t nog een keer proberen.
misbehavingman schreef op maandag 24 juli 2006 @ 21:31:
De netspanning voor de grap toch eens gemeten? Als die mss 200V ipv 220 is kan het natuurlijk zijn dat je voeding bij belasting ineens niet meer aan de vraag naar amperes kan voldoen. Probeer de pc eens in een andere plaats als t kan..
Cool maar hoe meet ik dat? En zou mijn vader's pc ook niet raar doen? Spellen lopen zonder problemen op zijn pc.

Ik kan toch wel gewoon Dance Dance Revolution spelen en oudere spellen(rated abandonware) maar bij beetje moeilijkere games is waar hij crasht(nintendo 64 emulator als het druk wordt, huidige spellen).

Tis heel raar maar bij titan quest als ik die opnieuw installeer en daarna voor de eerste keer speel loopt ie helemaal niet vast, loopt goed voor uren. Maar als ik er eenmaal uit ga en er daarna weer in krijg ik hetzelfde probleem.

Nu heb ik gisteren alsnog voor de zekerheid mijn hardeschijven getest voor zover ik dat kan. Ik heb een 160GB en een 120GB. Heb eerst de 120GB alleen gedaan(staat windows op), niks.
Omdat hij eergisteren iets raars deed met mijn N: partitie(van de 160GB), namelijk dat de namen van de meeste bestanden zijn vervangen door rare tekens(corrupted) heb ik die partitie geformateerd en gepoogd windows XP te installeren. Hij vertikte het om een goede partitie van N te maken en windows te installeren.

Verder moet ik toch nodig kijken naar een oplossing voor mijn hete processor, ik baal er alleen wel van omdat ik pas net al een nieuwe cooler heb gekocht(en een extra mobo, en een extra processor -_-).

• BèR
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 07:12:
Cool maar hoe meet ik dat? En zou mijn vader's pc ook niet raar doen? Spellen lopen zonder problemen op zijn pc.
Een multimeter ergens uithalen, instellen op meetbereik 300V ~, en beide pennen in een willekeurig stopcontact jassen. Let op dat je de kabels wel aansluit op de V-terminals, niet de A, dan maak je namelijk (voor je multimeter) vrij dodelijke kortsluiting.

Verwijderd

geeft ie dit probleem ook als je 1x 512 mb eruit haalt ?
ik denk iets met dual-channel config en verschillende timings van je geheugen..
Pagina: 1