[NVIDIA 91.31]Veroorzaakt corrupte data?

Pagina: 1
Acties:

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 23:11
Hey,

Mijn systeem bestaat uit het volgende:

AMD 3500+
Asus a8n-sli
Twinmos 1024MB DDR 3200 Dual Channel geheugen
74Gb Western Digital Raptor
2 x Maxtor Diamond 9 160GB SATA

Van de week heb ik mijn pc opnieuw geinstalleerd. ASUS a8n-sli bios geupdate naar 1.014, mijn graphics drivers geupdate naar 91.31 WHQL en mijn chipset drivers geupdate naar 6.86 WHQL. Sindsdien heb ik enorme problemen met mijn pc.

Allerlei data is corrupt of raakt corrupt. Schijven vallen weg pc loopt vast... waar ligt het probleem? Volgens nieuws: 'Forceware-drivers veroorzaken crashes en schijfcorruptie' ligt het aan de nieuwste 91.31 drivers. Ze raden aan om de 91.33 BETA drivers te installeren dat heb ik geprobeerd. Geen succes.

Dus terug naar 84.21 WHQL. (werkte altijd vlekkeloos) Ook die werkt niet meer. Ik lees in de nieuwsthread dat er meer mensen zijn die problemen hebben. Heeft iemand al een oplossing?

Ik heb ook mijn pc geformateerd en opnieuw geinstalleerd. Ook dat werkt niet :S Nu heb ik wel de 6.86 drivers gebruikt omdat ik helaas geen oudere versie kon vinden. (liefst whql) Heeft iemand die misschien voor mij of een link zodat ik ze kan proberen

Wat ook opvalt dat de maxtor schijven het meeste hinder ondervinden. Is die maxtor bug weer terug :S Ik heb daar sinds ik die schijven over heb gezet vanuit mijn vorige pc in deze pc nooit last van gehad maar ken het probleem wel.

Verwijderd

Ik denk niet dat het aan de VGA driver ligt, omdat het een HDD probleem is. Moederbord drivers updaten is een beetje trickie als je geen schone Windows installatie doet (zelf ook problemen mee gehad). Maar je hebt een nieuwe installatie, dus dat kan het niet zijn.

Kijk hier in ieder geval voor oudere MB drivers: http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_archive.html

Heb je nog een backup van je vorige bios? Kijk anders hier: http://support.asus.com/d...guage=en-us&model=A8N-SLI

Ik zou zeggen, pak je oude driver en bios weer, dan werkt het in ieder geval. Heb je meer tijd, dan kun je eens kijken of je niet je Maxtor schijven moet flashen met nieuwe firmware (ik geloof dat ze het NF4/Maxtor probleem hierdoor opgelost hebben, maar weet het niet zeker)

Veel suc6 :)

Edit: hoe heb je je schijven aangesloten? Zit de raptor aan de externe chip en niet aan de NF4? Misschien dat je de Raptor aan je NF4 kan aansluiten om te kijken of het dan wel werkt. Dan weet je zeker dat het het NF4/Maxtor probleem is lijkt me.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 23:11 ]

Verwijderd

Hmmm, dat probleem heb ik nog niet.

Ik heb m'n windows en alles ondertussen geupdate.

Met laatste nvidia drivers zowel als die van april 06 (84.xx was dat geloof ik..) een hele hoop bsod's... zowel als games die tussen door ff 10 sec hangen... zeer irritant...nog vreemder is dat het de ene keer al misgaat als je spel opstart.. dan een reboot of 5 verder werkt het ineens prima... :/

Ik heb een 7900GT en een X2 dualcore, A8N plankje, 2gb mem. maargoed, nooit problemen gehad (draai al maanden lang OCéd en WCed).. kreeg al advies van te heet oid.. maar is nog nooit boven 40 graden gekomen (gpu core of cpu) naar mijn idee gaat het goed mis met de drivers maar aangezien een versie terug blijkbaar ook niet meer werkt....en ik niet bepaald veel zin heb in een format.. post ik nu maar ff dit.

Sorry voor het vage taalgebruik, tis warm, moe, en zit met een lekker pilsje.
Mocht iemand een idee hebben, laat het weten.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heb je niet stiekum toevallig met het installeren van de nieuwste chipsetdrivers per ongeluk de NVidia firewall (Armour Suite o.i.d.) geïnstalleerd? Die staat er om bekend allerlei datacorruptie te veroorzaken...

• et36s
Nee die firewall heb ik niet geinstalleerd. Ik zal die oude MB drivers eens proberen en anders ook maar terug naar een oudere bios anders weet ik ook niet. Volgens mij zitten die schijven op dezeflde SATA controller ik heb 4 poorten. en geen 8 zoals bij de premium die dus een extra chip daarvoor heeft

Verwijderd

et36s schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 23:14:
Nee die firewall heb ik niet geinstalleerd. Ik zal die oude MB drivers eens proberen en anders ook maar terug naar een oudere bios anders weet ik ook niet. Volgens mij zitten die schijven op dezeflde SATA controller ik heb 4 poorten. en geen 8 zoals bij de premium die dus een extra chip daarvoor heeft
Wat gebeurt er als je de Maxtor schijven loskoppelt? Probeer eens een Windows installatie op de Raptor en zet er alle drivers op die je wilt hebben (de nieuwste bijvoorbeeld).

• et36s
Mijn Raptor zit idd op dezelfde nFORCE controller als mijn maxtor schijven.

SATA-1: Raptor
SATA-2: -
SATA-3: Maxtor Diamond 9
SATA-4: Maxtor Diamond 9

Als ik ze loskoppel is het probleem weg. Het is duidelijk een probleem met mijn maxtor schijven. Want mijn raptor schijf werkt wel weer prima. Maar wat ik niet snap ik heb het probleem nooit gehad. Alle drivers t/m 84.21 werkte goed totdat ik die 91.33 installeerde. Chipset drivers werkten ook altijd goed ik ben nu terug bij 84.21 en 6.85. Ik ga nog even een flinke driver stap terug (6.70 werkte ik voorheen mee) dus ga die proberen en anders verdenk ik toch het bios. Maar dat is ook een final versie niets geen beta.

Ik heb nooit geen probleem gehad dus je zou zeggen dat je als je terug bent op oude drivers dat het weer moet werken :S Ik sleutel nog maar ff verder

[ Voor 7% gewijzigd door et36s op 12-07-2006 23:37 ]

• et36s
6.70 geeft dezelfde problemen. Als ik de IDE SW drivers deinstalleer crasht het systeem niet meer alleen werkt het tergend traag en blijft het continu hangen maar gaat uiteindelijk wel weer verder. Wat een problemen. Maar goed zelfs op een geformateerd systeem blijven de problemen aan dus ik zal eens kijken of ik het bios nog terug kan flashen. Hopenlijk levert dat het gewenste resultaat op.

• et36s
Bios teruggezet van 1014 naar 1013 tot dus ver geen problemen met de oudere drivers 6.70/84.21. Om er toch zeker van te zijn. Ga ik toch weer voor de 6.86 chipset drivers. De 91.31 WHQL, 91.33 Beta drivers voor mijn vga kaart laat ik schieten want die 84.21 WHQL drivers hebben altijd prima gewerkt. Zover ik kan zien is de enige echte vernieuwing in de 1014 bios onderstuening voor een AMD FX-60 die ga ik toch niet aanschaffen dus blijf uiteraard bij 1013 als die echt het probleem voor me oplost.

• et36s
Het lijkt toch het bios te zijn die de problemen in de 1e plaats veroorzaakt. Nu staat 1013 erop i.c.m. versie 6.86 van de chipset drivers (nieuwste). Het systeem lijkt weer normaal te functioneren. Bedankt voor jullie hulp. Dit bewijst maar weer eens dat je een biosupgrade alleen bij noodzaak moet uitvoeren (processor upgrade) of de zaak grondig moet testen voordat je bijv. andere drivers installeert.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Bios updaten hoeft niet meteen gedaan worden. Als je systeem rocksolid loopt, laat het dan zo staan, tenzij je b.v. nieuwe processor in prikt die bios niet goed pakt. Dan kun je even bios upgrade doen en even testen voordat je wat in windows wil bijwerken op goede werking.
Pagina: 1