Fasttrak tx4310 Raid 5 NTLDR foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• Rennie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-04-2025
Onlangs een Promise fasttrak tx4310 aangeschaft. Deze wil ik gebruiken in Raid 5 met 4 200gb western digital schijven.
Hiernaast gebruik ik mijn onboard raid controller van m'n p4c800 deluxe met 2 schijven in stripe waar windows op geinstalleerd is. Die eerste array werkt prima. Helaas wanneer ik nu de raid 5 array aanmaak en opnieuw opstart komt ie met de volgende melding:

couldn't open drive multi ( 0 )disk ( 0 )rdisk( 0 )partition (1)
NTLDR couldn't open drive multi ( 0 )disk ( 0 )rdisk( 0 )partition (1)

Heb al een beetje op gezocht in google en wordt geadviseerd om met windows cd op te starten en NTLDR opnieuw toe wijzen ofzo. (weet niet precies wat er precies gebeurd).
Het probleem is hierbij dat als ik in m'n bios instel dat er geboot moet worden van cd-rom dat zodra ik op een knop druk om te booten reset m'n pc. Netzoals dat gebeurd wanneer ik de NTLDR foutmelding zou krijgen.
Is deze controller gewoon niet compatible met dit moederbord? Of kan ik mijn onboard controller niet samen met een andere controller gebruiken? (beschouw ik ook al als incompatible)
Zou ik een zeer slechte zaak vinden van asus want ik wil dit zeker tegelijk gebruiken, daarom heb ik de extra controller ook aangeschaft :S
Heb windows nog niet opnieuw geinstalleerd dus weet niet of dat het oplost.

Edit: nog even wat extra info het zijn 2 identiek 200gb sata 150 schijven en 2 200gb sata 300 maar dit boeit niet voor het maken van de array en kan volgens mij ook niks te maken hebben met mijn probleem.

Rest config:
Intel p4 3.0 ghz
Asus P4c800 deluxe
2x 512 corsair twinX geheugen
3com 10/100 lan
asus Geforce 5900
Creative audigy 2
Windows Xp Pro service pack 2

[ Voor 8% gewijzigd door Rennie op 12-07-2006 22:33 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op de website van Promise staat een lijst met MB's waar jouw MB niet expliciet bij staat. Mogelijk heeft jouw MB dezelfde chipset aan boord als de wel genoemde en zou deze wel compatible zijn.

Mogelijk heeft het toch te maken met je HD's ook hiervoor kun je bij Promise een lijst van compatible HD's vinden. Daarnaast lijkt het me dat alle schijven op SATA 150 moeten staan.

Laatste mogelijkheid is de instelling van de startvolgorde die niet klopt. Maar dat kan men hier vandaan niet ruiken. :)

ARME AOW’er

• Rennie
Heb een aantal mensen gevraagd of het uitmaakt of er 2 op sata 300 zitten maar dat maakt niet uit. is immer ook alleen maar de maximale transfer speed. Verder zijn ze even groot (en zelfs dat is niet een prerequisite)
Opstart volgorde staat goed enzo ja. Heb opzich nog wel een beetje verstand van zaken :)
De controller en de array aanmaken werkt wel als je al in windows zit en dit via de zogenaamde WEBpam utility doet. Vervolgens kan je hem initialiseren en formateren en dan gebruiken. Dus de array werkt wel gewoon. Helaas komt de foutmelding weer terug zodra ik opnieuw opstart.
De array verwijderen is dan de enige manier om weer in windows te komen. Compatibility van schijven is het dus zoiezo niet. En van mobo dus ook deels niet want ik windows kan ik hem aanmaken. Hij wil alleen net opstarten vanuit de bios.
Vet raar!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mogelijk een probleem met de sata drivers die je normaliter met F6 laadt?

ARME AOW’er

• Rennie
Misschien alhoewel ik nooit problemen heb gehad met m'n sata schijven. Ik installeer ook niet via F6 maar heb een driver integrated install gemaakt.

Zou gewoon windows opnieuw installeren helpen?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat opnieuw installeren werkt omdat je al een probleem hebt bij het booten van CD-Rom.

Elke harddisk controller die legacy werkt heeft een eigen bios waarmee hij de schijven aan het systeem meldt. De geheugen ruimte voor deze biossen is beperkt, het uitschakelen van een onboard controller maakt ruimte vrij en kan je probleem oplossen.

[ Voor 2% gewijzigd door Diederik op 13-07-2006 10:45 . Reden: typo ]

Invoegen doe je zo!

• Rennie
_Diederik schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:44:
Elke harddisk controller die legacy werkt heeft een eigen bios waarmee hij de schijven aan het systeem meldt. De geheugen ruimte voor deze biossen is beperkt, het uitschakelen van een onboard controller maakt ruimte vrij en kan je probleem oplossen.
Wat bedoel je met een controller die legacy werkt?
Je wil dus zeggen dat de geheugen ruimte van de bios van m'n moederbord niet groot genoeg is om naast de bios van m'n onboard controller nog een extra controller met een bios in het geheugen te zetten? Waarom kan hij dan wel naar windows als er geen array gedefineerd is? Die bios van die controller blijft toch gewoon alleen heeft u nu geen schijven te melden ipv wel. Moet ie dat dan niet nog steeds doorgeven? (probeer ff te doorgronden hoe het precies zit)
Als er echt geen andere mogelijkheid is dan m'n onboard uit te schakelen dan moet het maar maar vindt het zeer slecht van asus dan.
Echt geen andere oplossing?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zeg niet dat het zo is maar je kan dit eenvoudig proberen, de resultaten helpen om een definitieve oplossing te vinden.

Niet alleen uitschakelen van de onboard SATA controller kan helpen maar ook USB/LAN en weetikwat er nog meer op je mobo zit.

Legacy = benaderbaar zonder drivers.

Bijvoorbeeld legacy USB support moet worden enabled om te kunnen booten van USB, of een USB keyboard te gebruiken voor je bios instellingen.

Invoegen doe je zo!

Pagina: 1