SATA2 wilt niet booten?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
ik heb dus een probleem bij het installeren van windows.

hardware in gebruik tijdens installatie
k8n neo4-fi (laatste bios)
geforce 6600gt
1024 mb ram
250 GB Western Digital Caviar SE (sata2)

windows werkt nu op een Pata schijf, maar die moet eruit.
ik heb de sata schijf al (een WD Caviar se 250 GB (sata2)) en heb geprobeerd om er windows xp op te zetten.
werkmethoden:

ata channel 1 in bios uitschakelen (hdd's weg!)
driverdisk gemaakt met drivers van msi site en deze ingestoken (http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=651&kind=1)
winxp cd erin (origineel)
F6 vooraan in de setup
met 'E' de SATA drivers ingeladen
disk gepartitioneerd naar 1 enkele 100gb partitie (de rest is voor later)
windows setup laten draaien

hij laadt dus heel de setup door, ik krijg ook de eerste reboot zonder problemen terug het vervolg van de setup, waarin je het netwerk enzo instelt. Wanneer hij dan voor de eerste keer echt naar windows zou moeten booten, doet hij niets dan rebooten :s
zelfs het windowslogo komt niet in beeld... :s

wie o wie kan me hierbij helpen?

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Als het goed is heeft je hardeschijf een schakelaar op de achterkant zodat je hem op SATA1 kan zetten, is wel handig aangezien je moederbord SATA2 niet ondersteunt.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:20:
Als het goed is heeft je hardeschijf een schakelaar op de achterkant zodat je hem op SATA1 kan zetten, is wel handig aangezien je moederbord SATA2 niet ondersteunt.
helaas lees ik op die pagina:
On-Board SATA

• NV RAID supports 4 SATA II ports.
- Transfer rate is up to 300MB/s.
dus ik vermoed niet dat daar het probleem ligt... ook op de doos werd in het breed verteld dat het sata2 is

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:53

ThaHandy

Discovery Channel

staat de boot volgoorde goed in de bios?

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
ThaHandy schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:30:
staat de boot volgoorde goed in de bios?
boot volgorde lijkt me geen probleem, aangezien hij na de eerste 'failed boot' het menuutje geeft om veilig op te starten (laatst gekende configuratie enzomeer) ... maar daarmee geraak ik alsnog niet in windows :s

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

bogy schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:27:
[...]

helaas lees ik op die pagina:

[...]

dus ik vermoed niet dat daar het probleem ligt... ook op de doos werd in het breed verteld dat het sata2 is
Hmm, er staat vaker SATA dan SATA2 op die pagina.
Internal I/O Connectors:
- 4 x serial ATA connectors
En dan verderop:
On-Board SATA

• NV RAID supports 4 SATA II ports.
- Transfer rate is up to 300MB/s.

NV RAID (Software)
• Supports up to 4 SATA and 4 ATA133 Hard drives
Maar proberen kan toch geen kwaad? ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
ik zal het straks eens proberen...

nochtans...

als ik met de PATA windows opstart, kan ik de schijf gewoon benaderen in windows
heb ook al een paar diag. tools gedraaid van WD om te checken of de schijf iets mankeert

alles werkt normaal en ze draait op sata2 modus ... maar, dit is ni wa ik wil uiteraard..

ik wil kunnen booten van de sata schijf :s

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:53

ThaHandy

Discovery Channel

wat je ook kan proberen is een disk copy maken en je bestaande windows houden.

alle partities van de nieuwe HD afhalen (kan gewoon in windows)
even Norton ghost(dos versie _/-\o_ (opstart flop) ) -> disk to disk copy

Pata Disk los koppelen en laten booten van Sata

klaar :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 12-07-2006 23:32 ]

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
ThaHandy schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 23:29:
wat je ook kan proberen is een disk copy maken en je bestaande windows houden.

alle partities van de nieuwe HD afhalen (kan gewoon in windows)
even Norton ghost(dos versie _/-\o_ (opstart flop) ) -> disk to disk copy

Pata Disk los koppelen en laten booten van Sata

klaar :)
dit wou ik eerst doen, maar is eigenlijk juist wat ik niet wil. ik wil ineens herinstallen omdat om een of andere vreemde reden ik geen games meer kan spelen. na een minuutje of twee gamen reboot mijn pc spontaan... en neen, het is geen hardware probleem, het heeft altijd gewerkt, en het is nog net een nieuwe pc/voeding/...

het is overduidelijk een softwareprobleem dat ik heb sinds het updaten van mijn nvidia drivers (krijg altijd een SLI-probleem kadertje, terwijl er niet eens sli aanwezig is :s)

maw: ik heb die schijf net gekocht om er een clean install op te doen (en achteraf evt nog dingen van m'n oude disk over te hevelen)

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-02 14:41
nForce 4 en (vooral) SATA 2 staan bekend om hun problemen. Schakel je schijf gewoon op SATA 1 in. Dat scheelt al heel veel potentiele problemen.

Ook Windows XP en SATA (zeker grote SATA disks) gaan niet echt samen. Nu lees ik dat je Windows installed met je SATA driver. Maar volgens mij is dat gewoon de RAID driver? Iig zijn er problemen bekend met Windows XP installen op jouw manier (nForce 4, SATA disk, F6 geladen driver).

Wat je het beste kan doen is SP2 slipstreamen in je Windows install. Je hebt dan de driver niet meer nodig. Windows herkend dan zelf je SATA disk. Als die dan opok nog eens op SATA 1 staat ben je bijna gegarandeerd van een correcte installatie.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

de nforce4 sata drivers zitten niet in SP2 ingebakken hoor.... die moet je nog altijd los met een diskette installeren, of dus slipstreamen

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
Ik heb zelf ook dit moederbord en deze boot bij mij zonder problemen vanaf een S-ATA II 250GB schijf.. Ook bij het installeren van Windows (XP x64 Pro) geen extra drivers geladen dmv F6 aan het begin..
Het lijkt me dus niet dat het daar aan zal liggen..

De schijf die ik gebruik is trouwens een Samsung SP2504C.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Verwijderd

dat zal dan wrs aan het feit liggen dat het Windows x64, aangezien Windows XP (SP2) geen sata Nforce4 drivers heeft ingebakken.....

• ShadowLord
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:47:
de nforce4 sata drivers zitten niet in SP2 ingebakken hoor.... die moet je nog altijd los met een diskette installeren, of dus slipstreamen
Dan vraag ik me af hoe ik Windows SP2 zonder nForce 4 SATA drivers te laden heb geinstalled. En hoe mijn PC nu draait. Moet allemaal verbeelding zijn :+

Oftewel, je hebt geen nForce 4 SATA drivers nodig. Windows ondersteund die zelf ook native. De drivers van nVidia geven (theoretisch althans) alleen een performancewinst, door bijvoorbeeld NCQ. In de praktijk zijn de drivers niet sneller en zorgen alleen maar voor crashes (zie ook tig andere topics hier op GoT en elders).

En nog even een screenshotje om het te bewijzen voor de ongelovers:
Afbeeldingslocatie: http://www.hltools.com/files/got/ide_controllers.png

[ Voor 2% gewijzigd door ShadowLord op 13-07-2006 13:59 . Reden: Ff duidelijker gemaakt welke drivers ik bedoel ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

sorry, maar ik weet voor 99% zeker dat in Windows XP2 geen Sata opstart drivers van Nforce4 zitten ingebakken. Wat ook logisch is, want SP2 is al 2,5 jaar oud volgens mij, en toen was er nog geen Nforce4.....

Die drivers die jij laat zien, zijn drivers die je ziet als je geen IDE Nforce 4 drivers (in Windows zelf dus al) installeert (wat ook helemaal niet hoeft); standaard IDE/SCSI (SATA) drivers van Microsoft, die het ook gewoon moeten doen. De F6 sata drivers op een diskette die je moet gebruiken bij de Setup van Windows XP, heeft ie nodig om de drive (of beter gezegd: de controller+drive) te kunnen zien.

In ieder geval is het mij nog nooit gelukt om een SATA schijf te installeren op een Nforce4 bord zonder de F6 diskette te gebruiken (en dat heb ik al vele malen gedaan - op verschillende versies/merken ook nog eens). Ik heb wel een legale windows XP CD.
Het kan zijn dat sommige illegale Windows XP/SP2 cd's al de SATA drivers hebben ingebakken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 14:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 14:15:
sorry, maar ik weet voor 99% zeker dat in Windows XP2 geen Sata opstart drivers van Nforce4 zitten ingebakken. Wat ook logisch is, want SP2 is al 2,5 jaar oud volgens mij, en toen was er nog geen Nforce4.....

Die drivers die jij laat zien, zijn drivers die je ziet als je geen IDE Nforce 4 drivers (in Windows zelf dus al) installeert (wat ook helemaal niet hoeft); standaard IDE/SCSI (SATA) drivers van Microsoft, die het ook gewoon moeten doen. De F6 sata drivers op een diskette die je moet gebruiken bij de Setup van Windows XP, heeft ie nodig om de drive (of beter gezegd: de controller+drive) te kunnen zien.

In ieder geval is het mij nog nooit gelukt om een SATA schijf te installeren op een Nforce4 bord zonder de F6 diskette te gebruiken (en dat heb ik al vele malen gedaan - op verschillende versies/merken ook nog eens). Ik heb wel een legale windows XP CD.
Het kan zijn dat sommige illegale Windows XP/SP2 cd's al de SATA drivers hebben ingebakken.
Je kunt windows XP gewoon installeren op een sata schijf zonder gebruik te maken van de F6 toets.

(Bij de nf4 zit de sata controller in de chipset verwerkt en zit er geen externe raid chip etc. (Daar moet je wel F6 gebruiken) En als je raid wil draaien met de nf4 chipset, dan gaat dat ook via F6 ...

Mijn servertje heeft een nf3 250gb chipset.
Daar zit een extra silicon image sata/raid controller op.
Wil ik windows XP installeren op een single of raid schijf die daar op aangesloten zit dan moet ik F6 gebruiken.
Bij de nforce sata poorten hoeft dat niet, Alleen als ik een raid setup wil draaien)

Windows installeert dan een generic driver. Welke beter werkt dan de drivers van nvidia.
Heb meerdere systemen rond een nf4 samengesteld en nog nooit F6 om een driver te installeren gebruikt.

Setup CD
Windows XP SP2

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 17:28 ]

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:04
Zelf heb ik dit probleem ook ondervonden met een nieuwe WD 320GB Caviar SE SATAII schijf. Totaal ben ik een dag bezig geweest om windows op de schijf te installeren.

Hier zitten geen IDE schijven in de PC, dus ik dacht laat ik eens Channel 0 uitschakelen van de ATA controller. Toen werd de schijf ineens WEL herkend als SATAII en LBA. Wat dus eerst niet het geval was. Het heeft geen nut om de raid drivers mee te installeren met de Windows installatie, want je gaat geen raid draaien neem ik aan?

Start de PC op met de SATA schijf als LBA?
Zo niet, probeer eens je IDE schijven af te koppelen en dan windows erop te zetten.
Probeer iig even ATA channel 0 uit te zetten, hier heeft het geholpen (ASUS A8N-E)

• ShadowLord
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 14:15:
verhaal over dat wat ik net zeg en aantoon niet waar kan zijn
Ik heb het gedaan zonder F6 drivers, evenals vele andere (zoals er een hieboven ook post). Dat jij het nog nooit geprobeerd hebt wil niet zeggen dat het niet kan. Mijn PC draait gewoon perfect en is zonder het laden of slipstreamen van extra dirvers gedaan. Er zit ook niet een extra driver ingebakken, want mijn orrigineel komt van een legale Windows CD.

Overigens zijn de F6 drivers hetzelfde als, of bevatten de normale Windows driver. Als je dus met F6 installed, zal er na de install gewoon een driver van die fabrikant in zitten, niet een van Microsoft. Logisch ook, anders zou je na het installen Windows niet meer in kunnen!

Pagina: 1