[W2K Server] 2 DNS op 1 machine

Pagina: 1
Acties:

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik zit met een uitdaging

Ik wil op 1 fysieke w2k server 2 dnssen draaien die alle 2 op verschillende ip's luisteren.
De 1 gaat gebruikt worden voor een netwerk segment dat we moeten NATTEN
De 2 gaat gebruikt worden voor het interne LAN

Kan dit op MS?

Bij bind is zo iets mogelijk. Ik wil gaan google maar ik raak niet uit naar wat ik exact moet gaan goegelen :-(

Tis misschien een rare set up maar we willen ten aller tijde overal de zelfde hostnames gebruiken.
Tis dat ofwel 450 machines manueel op een andere server te hangen (kostprijs) of hostfiles gaan onderhouden en dat is ook niet handig...

Ik vraag echt geen oplossing te bedenken maar me gewoon even op het goede spoor te zetten

Because Great minds Think alike

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
Met dns kan je namen resolven voor de zones die je hebt opgegeven. Dat kunnen er meerdere zijn, zolang je ze maar kan bereiken. Het doel van 2 dns "services" is me dan ook niet helemaal duidelijk.
Namen die niet resolved kunnen worden kan je doorsturen naar de volgende dns. Dit doe je d.m.v. forwarders.
Waarschijnlijk is dit allemaal al bekend voor je, maar misschien zet het je aan het denken waarom je 2 verschillende dns servers wil hebben.

Wat betreft je vraag of het mogelijk is om 2 instances te draaien: voor zover ik weet niet.

Verwijderd

Er is maar 1 DNS service per machine mogelijk.

Je kunt wel bepalen welke IP's deze luistert.

Misschien een idee om bind te gaan gebruken op de externe kant?? en deze de DNS files te laten gebruiken van MS aan de interne kant??

Gebruk iig nooit bind aan de binnenkant van client registreren zich er niet goed in.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik wil op 1 fysieke w2k server 2 dnssen draaien die alle 2 op verschillende ip's luisteren.
De 1 gaat gebruikt worden voor een netwerk segment dat we moeten NATTEN
De 2 gaat gebruikt worden voor het interne LAN
wat wil je eigenlijk bereiken met deze setup?
ik denk dat als die vraag duidelijk is er meer mensen je (opweg) kunnen helpen.