Toon posts:

Zalman CNPS7700-Cu probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen.

Ik heb een probleem met de koeling van mijn processor.

De prosessor is een AMD Atlon 64 3000+ en is lichtjes overgeklokt naar 2.01Ghz

Maar deze prosessor is in idle nog steeds 42 graden, wat volgens mij vrij hoog is. waneer ik een stres test ga doen komt deze rond de 60 te hangen, wat ook weer vrij hoog is.

Ik heb deze koeler erop laten zetten en heb gezien hoe hij het gedaan had, hij had alleen 1 ding anders gedaan. In plaats van de koelvloeistof die bijgelevert was heeft hij de koelvloeistof van een boxed AMD koeler erop gedaan. Ik weet dat deze vloeistof verschillend van kleur is. Maar maakt dit enig verschil?

En heeft het veel zin om er articsilver op te doen, en zou het veel met de temperatuur van de processor doen? Of gewoon de zalman koelvloeistof erop doen?

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:59

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

tis trouwens pasta geen vloeistof.
maar maakt in princiepe nie zo heel veel uit hoor. al zal artic silver op den duur wel een paar graden beter koelen.
zweer zelf voor de rest bij ac.. :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Hoeveel koelpasta heeft hij erop gedaan ? Te veel is niet goed, maar het zal vast niet te veel zijn ?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Welkom op GoT...De koelvloeistof heet koelpasta c.q koelprut maar dat ten zijde. Voel eens aan je koelblok en/of dat tie warm is. Zo ja dan ik er warmte overdracht is zit je koeler waarschijnlijk goed.
Temp controle uitvoeren in je BIOS deze is de juiste.

Voel je koelblok/vinnen koud aan dan is het raadzaam om je koeler opnieuw te monteren, gebruik als koelpasta AS5. ( Artic Silver 5 )..

By the way: Een overclock van 0,1 mag geen overclock heten ;) ....de 3000+ haald makelijk een FSB van 240

[ Voor 14% gewijzigd door silitek op 12-07-2006 19:46 ]

Tubes....It's what make music music!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Die 42C is niet echt hoog hoor. Mijn Winchester 3000+ @ 2200Mhz is idle (IE en WMP) 45C, dit met een Arctic Freezer 64 Pro die 1669rpm draait.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-07-2006 19:46 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die temperaturen zijn niet schokkend hoog hoor. Tot ong. 70 graden stressed moet ie wel aankunnen.

Heb je trouwens cool 'n quiet wel aanstaan? Daar wordt de idle temp ook lager van.

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 17:17

Oof

Het is misschien wat aan de hoge kant maar niks om je zorgen over te maken. Het is weer erg warm weer en als je pc op zolder staat en weinig casefans heeft dan krijg je gauw deze tempraturen. Je kan altijd voor de zekerheid de cooler er af halen en artic silver 5 er op doen volgens velen de beste koelpasta.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[b][message=26123622,noline]

By the way: Een overclock van 0,1 mag geen overclock heten ;) ....de 3000+ haald makelijk een FSB van 240
0,1 ? een 3000+ loopt volgens mij toch echt standaart op 1800Mhz

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:05

silitek

Tubes Only

Dj-sannieboy schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 19:49:
[...]

0,1 ? een 3000+ loopt volgens mij toch echt standaart op 1800Mhz
Uhhmm...socket 754 loopt op 2000mhz ;) 8)

Tubes....It's what make music music!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:34

Wildfire

Joy to the world!

silitek schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 20:15:
[...]

Uhhmm...socket 754 loopt op 2000mhz ;) 8)
Zal best, maar ik zie nergens staan dat de TS een S754 heeft.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een socket 933,

de pc staat gewoon in de kamer, en er zijn genoeg ( zalman ) fans aanwezig.

2 in het zijpaneel, 1 in de voorkant en 1 in de achterkant ( deze zijn allemaal 80mm

Daarna is er nog een zalman CPU koeler zoals genoemt in de titel.

en daarna nog een passive northbirdge koeler.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
In wat voor kast heb je dit hangen? En hoe ziet de rest van je systeem eruit.

Het is hier een soort ongeschreven regel om te posten om wat voor hardware het gaat. Op deze manier wordt jij sneller geholpen & weten je medetweakers zsm om wat voor situatie het gaat.

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Coolermaster Centurion 5, http://www.alternate.nl/h...ml?artno=tqxm12&baseId=98

Mijn overige hardware is:

AMD 64 3000+ (venice core)
GeCube X850Pro 256GDDR3
Merkloze voeding
A8N-SLI ( gewoon de standaart, geen deluxe oid )
1 Maxtor diamondmax 10 (200GB, IDE)
1 Seagate ... ?? ( 80GB, IDE)
2x 512 GeiL DDR-SDRAM (dual channel)

Koelers:
1 CPU CNPS7700-CU
4x 80mm Zalman

volgens mij was dit het wel een beetje.

• Palomar
  • Niet online
Klok hem gewoon eens terug naar de default snelheid en kijk dan nog eens wat de temperaturen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dat ook eens proberen,

maar ik heb trouwens nog een andere vraag.

Die zalman CNPS7700-Cu, maakt redelijk veel lawaai, de andere koelers hoor ik niet ( draaien @ 1200 toeren ). Maar hoe kan ik deze koeler stil krijgen, zonder dat ik met de snelheden hoef te ouwehoeren, ik vind het eigelijk wel gevaarlijk om zomaar de koeler van je cpu langzamer te laten lopen. Want ik ben niet de enige achter de computer, en als ik er niet ben en hij word te warm etc.

• Palomar
  • Niet online
Er zat als het goed is een fanmate bij. Daar zit een draaiknopje aan waarmee je hem zachter kan zetten.

Zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.equipemicrosolutions.com/catalog/images/Zalman-FANMATE-2.jpg

Zet je gewoon tussen de fan-aanlsuiting en de stroomaansluiting op je moederbord.

Maar als die temperaturen die je noem de dus met een fan op volle toeren zijn dan vrees ik toch dat de koeler niet helemaal goed is gemonteerd. Hij zal op lage toeren alleen nog maar warmer worden.

Lees nog eens goed de montageinstucties door op de site van Zalman. Let er dan specifiek op of de beugeltjes waar de schroefjes in zitten geklemd goed strak staan (in de manual/website staat het duidelijker uitgelegd). Als ze niet strak genoeg staan maakt de koeler niet goed contact met de CPU. Ze moeten dus lekker strak, zodat de beugeltjes recht gaan staan. Doe dit wel met beleid, want je moet de boel ook weer niet kapot draaien.
Eigenlijk zou je dan nog eerst even moeten checken of er niet teveel koelpasta tussen zit. Teveel is echt niet goed. Er hoeft maar een heel dun laagje op de cpu te zitten. Zo dun dat je er nog een beetje doorheen kunt kijken.

[ Voor 66% gewijzigd door Palomar op 13-07-2006 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan is de koelpaste goed.

Maar dan moet ik even kijken of de koeler goed is aangedraaid.

maar hoeveel graden zou dat artic silver ongeveer schelen dan?

Verwijderd

Topicstarter
Dan is de koelpaste goed.

Maar dan moet ik even kijken of de koeler goed is aangedraaid.

maar hoeveel graden zou dat artic silver ongeveer schelen dan?

En ik heb een fan controller en daar zit de prosessor al op. maar ik durf hem gewoon niet terug te draaien. Ik denk dat ik de koelpasta maar eens ga vervangen en daar de koelpasta van zalman erop doe. Het zal er toch niet voor niets bij zitten.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Nee klopt. Dat is voor de mensen die niet altijd goede koelpasta in huis hebben. AS 5 is echt beter hoor.

• Palomar
  • Niet online
Ach, de soort koelpasta maakt echt niet veel uit. Iig geen 10 of 20 graden ;) Ik zou er iig niet de moeite voor doen. Het is belangrijker dat er in de juiste proporties iig 'iets' opzit, en dat de koeler goed contact maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik heb mischien een groot probleem.

Bij het verwijderen van mijn koeler is de prosessor mee gekomen, hij liet niet los.

en bij dit ongeval is er een pinnetje afgeknapt op de hoek van de prosessor.

Hij werkt gewoon, geen Mhz verlies.

Is dit een probleem?

( ik heb ondertussen ook mijn prosessor terug geklokt naar standaart. en dat scheelt 4 graden.

hij is nu 38 graden idle.

Er zit ook nieuwe koelpasta op, maar dit blijkt weinig te helpen.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 20:05:
Mensen, ik heb mischien een groot probleem.

Bij het verwijderen van mijn koeler is de prosessor mee gekomen, hij liet niet los.

en bij dit ongeval is er een pinnetje afgeknapt op de hoek van de prosessor.

Hij werkt gewoon, geen Mhz verlies.

Is dit een probleem?

( ik heb ondertussen ook mijn prosessor terug geklokt naar standaart. en dat scheelt 4 graden.

hij is nu 38 graden idle.

Er zit ook nieuwe koelpasta op, maar dit blijkt weinig te helpen.
Heb zelf ook gehad dat de processor meekwam met de koeler (boxed). Toen waren alleen een paar pinnetjes gebogen. Die heb ik gelukkig weer terug kunnen buigen met een pinpas en hij doet het goed. 'T kan volgens mij niet echt goed zijn als er een pinntje weg is, maarja zolang hij het doet. O-)

• Palomar
  • Niet online
Als je aan kunt geven welk pinnetje het exact is dan kun je in de technische details van je cpu wel terugvinden wat de functie ervan was. Gelukkig hebben veel pinnetjes alleen de functie van 'ground' (aarde) en daar kun je er wel 1 van missen. Ik vermoed dus dat het zo'n pinnetje was.

Dat de processor meekomt gebeurt wel vaker (gebeurde mij de eerste keer ook met athlon64), omdat ze zo'n groot oppervlak hebben en dan zorgt de koelpasta voor een vacuum. Mede daarom moet je dus zo weinig mogelijk koelpasta erop doen. En met gevoel de koeler eraf halen. Soms een beetje ronddraaien zodat hij los komt of een beetje scheef eraf halen (dit alles met beleid !!).

[edit] hier staat wel waar alle pinnejtes voor zijn: http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/31411.pdf (pag. 28)

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 13-07-2006 20:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, oke, maar ik zit nu nog steeds met het koelings probleem, ik vind dit vrij hoog voor een nieuwe zalman koeler.

en hij maakt behoorlijk wat lawaai, ik kan hem wel zachter laten draaien, maar dan gaat de temperatuur weer omhoog...

• Palomar
  • Niet online
Misschien valt de temperatuurstijging best mee bij een lagere fanspeed. Je moet dat gewoon uitproberen. Laat hem een tijdje stressen met cpuburn oid. met de fan op halve snelheid. Bij mijn athlon64 met zalman koeler maakt het ook niet zo erg veel uit.

Ik raad je overigens wel aan om de cpu fan niet op je fancontroller te zetten, maar gewoon met de meegeleverde Zalman Fanmate de snelheid te regelen. Bij zo'n fancontroller loop je nl. de kans dat je hem per ongeluk uitdraait, en dat is niet bevorderlijk voor je CPU.

Verwijderd

Topicstarter
de maximale snelheid is volgens mij 1600

dus ik moet hem op 800 laten draaien.. is dat niet vrij weinig?

of heb ik de snelheden verkeerd.

• Palomar
  • Niet online
Op de zalman site staat dat ie in silent mode op ong. 1000-1400rpm draait en normaal 1400-2000rpm (maximaal 2000rpm dus).

Zet hem gewoon op 1000rpm, dan zal ie het prima moeten trekken.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:21

XyS

0.o.O

Ik zou zeggen test gewoon?
Je kan wel dehele tijd blijven vragen maar dat helpt ook niet zoveel. Run cpuburn of weetiket en kijk hoeheet hij word, vind je het teheet draai je de toeren wat hoger. Dit tot je een redelijke tussenmaat hebt gevonden.

Misschien iemand hier die even kan zeggen wat hij aan moet houden als max temp @ stressed, dan moet hij gewoon gaan testen lijkt me.. iets van 65~70 graden ofzo?

onthoud ook dat het nu redelijk warm is, en dat 60 graden helemala niet teheet is ofzo voor die processor.

edit":

Welk pinnetje was nou afgebroken?
Dat zou mij meer zorgen baren dan die 60graden stressed...

[ Voor 10% gewijzigd door XyS op 13-07-2006 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al tijdje aan het googelen naar de uitleg van de pinnetjes , maar ik heb nog niks mogen vinden.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

offtopic:
FF een korte vraag :P
Ik heb een zalman 7000 alcu op een venice 3000@2800Mhz en hij wordt 55 stressed op 1.6Vcore.
Is dit een beetje goed of ken het beter ,ik heb nml geen verstand van luchtkoelers.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 20:37:
Ik ben al tijdje aan het googelen naar de uitleg van de pinnetjes , maar ik heb nog niks mogen vinden.
Hier dus: http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/31411.pdf

zoals ik in mijn post van 20:13 al schreef ;)
Speedy-J schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 20:40:
offtopic:
FF een korte vraag :P
Ik heb een zalman 7000 alcu op een venice 3000@2800Mhz en hij wordt 55 stressed op 1.6Vcore.
Is dit een beetje goed of ken het beter ,ik heb nml geen verstand van luchtkoelers.
nee, dat is niet te warm

[ Voor 34% gewijzigd door Palomar op 13-07-2006 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
uhm...

daar staan letters en cijfers....

ik weet welk pinnetje is afgebroken als ik een plaatje heb...

ik ga hem nu niet weer loshalen.

Verwijderd

Topicstarter
heb ikg edaan
valt tegen.

ik heb hem terug geklokt en nu word hij bij stressed nog maar 56 graden.

is goed dus, maar ik heb hem nu moeten terug klokken, anders werd hij te warm.
Pagina: 1