Toon posts:

[Stroom] Vakantie: Aan of Uit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.705 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat is raadzamer om te doen, de computer op stand/by laten tijdens de vakantie en in het stopcontact laten zitten of gewoon alle stroom eraf halen voor een tijd=

Dank

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:17
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:18:
Wat is raadzamer om te doen, de computer op stand/by laten tijdens de vakantie en in het stopcontact laten zitten of gewoon alle stroom eraf halen voor een tijd=

Dank
Stanby zo wie zo niet, beetje erg onzinnig voor je energieverbruik. Ik zou gewoon de PC uit doen, en als je echt 0 % risico wilt sterker er uit.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:08

TheVMaster

Moderator WOS

Dank
Als ik op vakantie ga haal ik altijd de stekkers eruit. De server (mail, etc.) blijft wel aan staan, want ik moet naturulijk wel in een internet kv m'n mail kunnen lezen ;)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Dank
Stand-by staan kost altijd stroom. Niet veel, maar toch wel wat. Verder geeft zelfs een pc met stekker in het stopcontact een kleine stroom. Daar hoef je je echter niet heel druk om te maken.
Qua kosten is een pc gewoon uitzetten dus voldoende. Maar daarmee ben je nog niet verzekerd van veiligheid met blikseminslagen. Het kan gebeuren, en met alle stekkers van pc's en monitoren uit de stopcontacten ben je vrij zeker van het veilig stellen van je pc.

Ik zou dus je stekker eruit halen

offtopic:
Maar wel een erg magere TS

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:12

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik haal altijd de stekker eruit als ik op vakantie ga :) van alle apparatuur in mijn kamer trouwens.
je hebt het toch niet nodig,en het scheelt op de electra rekening ;)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Wat denk je zelf? Laat jij ook gewoon je lampen branden als je op vakantie gaat :?

PC uit, stekker uit het stopcontact, netwerk kabel er ook uit. Niet alleen uitzetten vanwege nutteloos stroomverbruik, maar ook ter beveiliging: Je bent er immers niet om de stekker eruit te trekken als het dichtbij hard ontweert.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:18

Theo

moederbord

Gewoon de stekker eruit. Je pc gebruikt standaard altijd nog wel een watt of 10-15 (5vsb). Ook al je andere apparaten verbruiken stroom op standby.
Als je de stekkers eruit trekt verbruiken ze minder stroom en je hem minder kans op brand door kortsluiting. Als ik op vakantie gaat (ben nog thuiswonend) gaat bij mijn kamer de hoofdstekker eruit zodat niets stroom verbruikt. (alles is pc's, radio, wekker, koelkast, laders, telefoon, tv echt alles)

Nu met WP, PV, EV en PC

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Waarom moet iets aanstaan terwijl je er niet bent? Mis je soms iets als je weg bent en de stroom is eraf terwijl je het toch niet zou gebruiken :P.

Dit is idd hetzelfde als een lamp 24/7 aanzetten terwijl je op vakantie bent 8)7 Onzin imho

(Ik heb het niet over zo'n lampje die 's avonds aangaat tegen 'inbrekers' B))

[ Voor 17% gewijzigd door MensionXL op 12-07-2006 17:29 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• ScuL
  • Laatst online: 11:52
Tegenwoordig gaat het argument nauwelijks meer op maar vroeger kon je nog wel eens bedrogen uitkomen bij het uit het stopcontact halen van je PC.
Je BIOS-batterij loopt namelijk leeg (bij oude moederborden) waardoor de PC totaal niet meer wil opstarten bij terugkomst ;) Plus dat je al je settings kwijt bent.

Toen ik anno 1997 op een servicedesk werkte kreeg ik na de zomervakantie heel wat stukke PC's met lege BIOS-batterijen door mensen die de stekker eruit hadden gehaald tijdens de vakantie :P

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

-ScuL- schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:34:
Tegenwoordig gaat het argument nauwelijks meer op maar vroeger kon je nog wel eens bedrogen uitkomen bij het uit het stopcontact halen van je PC.
Je BIOS-batterij loopt namelijk leeg (bij oude moederborden) waardoor de PC totaal niet meer wil opstarten bij terugkomst ;) Plus dat je al je settings kwijt bent.

Toen ik anno 1997 op een servicedesk werkte kreeg ik na de zomervakantie heel wat stukke PC's met lege BIOS-batterijen door mensen die de stekker eruit hadden gehaald tijdens de vakantie :P
Hmm raar, had hier eerst nog een p2 uit 1995 ofzo die ik als router/server gebruikte.
Na 4 maanden van het stroom af gehaald te zijn werkte die nog goed :P

Goedkoop bellen via VoIP

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zou er altijd voor kiezen om de stekker er uit te halen als ik langere tijd weg ben.

Vooral voor onvoorziene omstandigheden waarbij snel handelen noodzakelijk kan zijn, zoals spanninspieken die de boel kunnen beschadigen, en bij een volgende piek brand kunnen veroorzaken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:05
MensionXL schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:42:
[...]

Hmm raar, had hier eerst nog een p2 uit 1995 ofzo die ik als router/server gebruikte.
Na 4 maanden van het stroom af gehaald te zijn werkte die nog goed :P
Dit gebeurt ook alleen als de batterij niet goed genoeg meer is om de vakantie periode te overbruggen, dus als je dit wil voorkomen kan je er altijd een nieuwe batterij inzetten.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:25
Als je de stekker erin laat zitten boeit het ook weinig of je hem uitzet of in S3 standby zet... Dat maakt qua stroomverbruik echt nauwelijks uit.

Ik zou er zelf voor kiezen om de stekker eruit te halen (tenzij je zo'n mooie Gigabyte i-RAM hebt ofzo :P), dat doe ik hier zelf ook met alle pc's - behalve mijn 2 servertjes. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Je BIOS-batterij loopt namelijk leeg (bij oude moederborden) waardoor de PC totaal niet meer wil opstarten bij terugkomst
Dat was ook de eigenlijke reden dat ik het vroeg, vergeten erbij te zetten :z
PC'tje is zo'n 5 jaar oud nu, heeft dus al 5 vakanties een maand zonder stroom gestaan (ben nu ook meer geinteresseerd in computers vandaar dat ik dit jaar uberhaupt pas leerde wat een BIOS batterij is :+ )

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 18:04 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:19

franssie

Save the albatross

wel leuk pol ideetje? Wat doe jij met je computerpark als je op vakantie gaat?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Xander
Ik bedenk me net trouwens dat ik in 1 van mijn servers de (kapotte) voedingsfan wel eens mag vervangen voordat ik hem 3 weken alleen achter laat... :X
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 18:02:
[...]

Dat was ook de eigenlijke reden dat ik het vroeg, vergeten erbij te zetten :z
PC'tje is zo'n 5 jaar oud nu, heeft dus al 5 vakanties een maand zonder stroom gestaan (ben nu ook meer geinteresseerd in computers vandaar dat ik dit jaar uberhaupt pas leerde wat een BIOS batterij is :+ )
Hij heeft het al 5x volgehouden, waarom de 6e keer dan niet? ;) Moet volgens mij geen problemen opleveren hoor...

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik zou de stekkers van alle apparatuur eruit trekken. Niet om het stroomverbruik/geld, maar puur uit zekerheid vooral als ik langer weg ben. weekendje weg hou ik gewoon m'n computer aan.
maar als het een paar weken is doe ik alles uit. sommige mensen worden al paranoia als ze dat ding aan laten staan om boodschappen te doen 8)7

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Altijd als ik meer dan 1 week weg ga haal ik van alle belangrijke apparaten de stekkers uit het stopcontact. Het is toch niet nodig dat ze er in zitten en met bliksem inslag weet je maar nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft het al 5x volgehouden, waarom de 6e keer dan niet? Moet volgens mij geen problemen opleveren hoor...
Kan je me ff wat bijleren: Word die batterij dan weer opgeladen als de computer weer aanstaat/standby staat?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:19

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 18:14:
[...]

Kan je me ff wat bijleren: Word die batterij dan weer opgeladen als de computer weer aanstaat/standby staat?
yep! die wordt bijgeladen :)
Overigens, als je 'm aan laat staan (standby = aanstaan) en er breekt brand uit kan je verzekeringsmaatschappij wel eens lullig gaan doen > check je polis (geldt natuurlijk ook voor TV's
- of TVs afhankelijk van welke spelling je gaat gebruiken per 1/8)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Ook als er niks aangeslooten, dan kan het door een inslag stuk zijn hoor. dat heet ESD.

Verwijderd

8)7 die knoop batterijen mag je echt niet opladen hoor, dan kunne ze ontploffen met brand als gevolg (8> .

Gewoon alles uitzetten,
*Minder kans op brand
*Minder stroom verbruik
*Geen kans op blikseminslag op je appratuur
*enz.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Jozef zeg :P Kan dit verwijderd worden of gelijk naar HK geschopt worden.
Tegenwoordig moet er voor elke (klein) beslissing op GoT gepost worden. Om zo zeker van te zijn wat de internetvrienden op tweakers ervan vinden.
Kan men tegenwoordig niet even er zelf bij na denken? :P

Verwijderd

franssie schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 18:17:
[...]
yep! die wordt bijgeladen :)
Overigens, als je 'm aan laat staan (standby = aanstaan) en er breekt brand uit kan je verzekeringsmaatschappij wel eens lullig gaan doen > check je polis (geldt natuurlijk ook voor TV's
- of TVs afhankelijk van welke spelling je gaat gebruiken per 1/8)
Er zijn 2 varianten:
- klein accutjes, ziet er uit als rond tonnetje van pak 'm beet 1,5cm lang.
- gewone platte cr2032 batterij

De eerst wordt bijgeladen, de 2e niet.

Verwijderd

Topicstarter
Enig idee hoe lang de tweede het zou volhouden, in mijn situatie

• Xander
Lang. Ik vraag me eigenlijk af of dat batterijtje niet ook gewoon gebruikt wordt als je voeding wel stroom heeft? het zou me niets verbazen als je BIOS settings gewoon altijd door het batterijtje worden vastgehouden en wel/geen stroom hebben daar niets mee te maken heeft... Geen idee eigenlijk. :P

• ScuL
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 18:14:
[...]

Bij moderne PC's soms. Bij oude PC's nooit. Batterij leeg is batterij leeg :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 18:35:
Enig idee hoe lang de tweede het zou volhouden, in mijn situatie
Jaren (8>

Verwijderd

Topicstarter
Bij moderne PC's soms. Bij oude PC's nooit. Batterij leeg is batterij leeg
Oud in de zin van hoeveel jaar :P ''Oud'' is nogal relatief :Y)

Verwijderd

-ScuL- schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 18:42:
[...]
Bij moderne PC's soms. Bij oude PC's nooit. Batterij leeg is batterij leeg :D
Vooral mijn oudere mobo's hebben juist een accu ipv batterij....

ding gaat lang mee en is geen probleem om weken zonder netspanning te zitten. Als hij leeg is gewoon nieuwe er in en klaar. Niet zo moeilijk doen.

Verwijderd

Alles eruit halen dat doe ik ook altijd.

Vergeet dan ook niet je telefoon en TV kabel.
Een collega van me kwam terug van vakantie en de meeste van zijn apparatuur was kapot door bliksem inslag via zijn telefoonlijn. Hij mag geluk dat zijn huis niet is afgefikt als je zijn telefoon zag (of wat er van over was :o )
.

• ScuL
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 18:54:
[...]

Oud in de zin van hoeveel jaar :P ''Oud'' is nogal relatief :Y)
Nja minimaal ouder dan 5 jaar denk ik zo.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

Thandor

SilverStreak

PC aan of PC uit. Dat iets waar je zelf wel logisch over na mag denken.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat je met een beetje zoekwerk niet het e.e.a. kon vinden over de batterijtjes en het eruit trekken van de stekker ;)
Uiteraard kun je de keywords nog wel aanpassen mochten de resultaten niet naar wens zijn.

Dicht dus.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.