Tweakers,
Ik ben nieuw op dit forum, en ben van plan om binnenkort een nieuwe pc aan te schaffen voor mijzelf.
Ik ben 15 jaar, en heb een budget van maximaal 650 euro. Hier moet ik alles voor aanschaffen.
Muis, toetsenbord en kast staan vast, de rest kan verandert worden.
Ik ben van plan het te bestellen op SallandAutomatisering.nl of Azerty.nl, omdat ik zelf in Raalte woon, waar deze 2 zaken zitten, en goed ervaringen heb bij Salland.
Heb al eens eerder een pc in elkaar geschroefd, en wil dat nu weer proberen, vind het leuk werk, en het geeft een stukje waarde aan je pc vind ik.
Wat wil ik gaan doen met de pc?
Ik probeer veel met VMWare uit, en veel muziek luisteren, dus grote opslag is een must. Daarnaast mag ik ook wel graag een spelletje op zijn tijd spelen. Dit hoeft bij lange na niet op hoogste details met zoveel frames per seconde. Zolang spellen als Battlefield 2 en Oblivion maar lopen zonder fratsen.
Dit is wat ik heb samengesteld bij SallandAutomatisering:
Beeldscherm:
Samsung Syncmaster 793DF, 17" zwart/zilver (CRT) € 108,00
Ik neem een CRT omdat deze een stuk goedkoper zijn, en je hebt geen last van dode pixels en dat geklooi. Het nadeel is dat je geen DVI aansluiting hebt, maar daar is mee te leven.
Moederbord:
Asus A8N-VM CSM € 69,00
Ik neem een moederbord met onboard grafische kaart omdat dit een stuk goedkoper is, en ik later altijd up kan graden met een PCI-E grafische kaart, waar (in mijn ogen) geen ruimte voor is, in dit budget.
Processor:
AMD Athlon 64 3200+ € 97,00
Spreekt voor zich dunkt mij. Hij lag voor mij het gunstigst omdat hij net iets goedkoper was dan de 3500+, en toch weer wat sneller dan de 3000+.
Geheugen:
TwinMos Dual Channel 1024 MB, PC3200, 400 MHz € 87,00
Geheugen wat goed samenwerkt met het moederbord, en niet duur is.
Opslag:
WD Caviar Special Edition 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 € 79,00
Groot genoege capaciteit, en 16MB Cache.
CD/DVD R/RW:
NEC ND-4570 Bulk, Zwart € 35,00
Een gewone DVD rewriter met DVD-RAM schrijf mogelijkheid. Gewoon handig.
Kast:
3R Systems R202Li Zwart, Geen Voeding, 2 X 80mm € 43,99
Prachtige kast, met LCD voorin, dit is een blijvertje!
Voeding:
Antec Voeding PSU SmartPower 2.0 450 Watt , Zilver, 24-pins € 63,00
Goede voeding lijkt mij, genoeg power en als ik hier de topics over voedingen lees,
zijn Antec voedingen betrouwbare dingen.
Toetsenbord:
Logitech Keyboard Internet Pro PS/2, Zwart, Qwerty € 9,70
Fijn toetsenbord, gebruik hem nu ook. Voldoet ruim aan mijn eisen.
Muis:
BenQ Mouse Optical Entry M800 PS/2 & USB, Zwart € 9,79
Deze muis krijgen mijn ouders op hun computer, ik heb hier een Logitech MX1000.
Deze heb ik voor mijn verjaardag gekregen en is dus van mij. Hiervoor hadden ze die muis,
en nu krijgen ze hem weer.
Totaalbedrag: €601.48
Mijn vragen:
Is het verstandig om een onboard videokaart te nemen? Of is het slimmer om een paar euro meer uit te geven voor een PCI-E videokaart, wat voor type dan ook?
Is de voeding sterk genoeg voor dit geheel?
Zijn er betere alternatieven voor dit bedrag?
Hopende op jullie antwoord, alvast bedankt!
Eyle Brinkhuis
Ik ben nieuw op dit forum, en ben van plan om binnenkort een nieuwe pc aan te schaffen voor mijzelf.
Ik ben 15 jaar, en heb een budget van maximaal 650 euro. Hier moet ik alles voor aanschaffen.
Muis, toetsenbord en kast staan vast, de rest kan verandert worden.
Ik ben van plan het te bestellen op SallandAutomatisering.nl of Azerty.nl, omdat ik zelf in Raalte woon, waar deze 2 zaken zitten, en goed ervaringen heb bij Salland.
Heb al eens eerder een pc in elkaar geschroefd, en wil dat nu weer proberen, vind het leuk werk, en het geeft een stukje waarde aan je pc vind ik.
Wat wil ik gaan doen met de pc?
Ik probeer veel met VMWare uit, en veel muziek luisteren, dus grote opslag is een must. Daarnaast mag ik ook wel graag een spelletje op zijn tijd spelen. Dit hoeft bij lange na niet op hoogste details met zoveel frames per seconde. Zolang spellen als Battlefield 2 en Oblivion maar lopen zonder fratsen.
Dit is wat ik heb samengesteld bij SallandAutomatisering:
Beeldscherm:
Samsung Syncmaster 793DF, 17" zwart/zilver (CRT) € 108,00
Ik neem een CRT omdat deze een stuk goedkoper zijn, en je hebt geen last van dode pixels en dat geklooi. Het nadeel is dat je geen DVI aansluiting hebt, maar daar is mee te leven.
Moederbord:
Asus A8N-VM CSM € 69,00
Ik neem een moederbord met onboard grafische kaart omdat dit een stuk goedkoper is, en ik later altijd up kan graden met een PCI-E grafische kaart, waar (in mijn ogen) geen ruimte voor is, in dit budget.
Processor:
AMD Athlon 64 3200+ € 97,00
Spreekt voor zich dunkt mij. Hij lag voor mij het gunstigst omdat hij net iets goedkoper was dan de 3500+, en toch weer wat sneller dan de 3000+.
Geheugen:
TwinMos Dual Channel 1024 MB, PC3200, 400 MHz € 87,00
Geheugen wat goed samenwerkt met het moederbord, en niet duur is.
Opslag:
WD Caviar Special Edition 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 € 79,00
Groot genoege capaciteit, en 16MB Cache.
CD/DVD R/RW:
NEC ND-4570 Bulk, Zwart € 35,00
Een gewone DVD rewriter met DVD-RAM schrijf mogelijkheid. Gewoon handig.
Kast:
3R Systems R202Li Zwart, Geen Voeding, 2 X 80mm € 43,99
Prachtige kast, met LCD voorin, dit is een blijvertje!
Voeding:
Antec Voeding PSU SmartPower 2.0 450 Watt , Zilver, 24-pins € 63,00
Goede voeding lijkt mij, genoeg power en als ik hier de topics over voedingen lees,
zijn Antec voedingen betrouwbare dingen.
Toetsenbord:
Logitech Keyboard Internet Pro PS/2, Zwart, Qwerty € 9,70
Fijn toetsenbord, gebruik hem nu ook. Voldoet ruim aan mijn eisen.
Muis:
BenQ Mouse Optical Entry M800 PS/2 & USB, Zwart € 9,79
Deze muis krijgen mijn ouders op hun computer, ik heb hier een Logitech MX1000.
Deze heb ik voor mijn verjaardag gekregen en is dus van mij. Hiervoor hadden ze die muis,
en nu krijgen ze hem weer.
Totaalbedrag: €601.48
Mijn vragen:
Is het verstandig om een onboard videokaart te nemen? Of is het slimmer om een paar euro meer uit te geven voor een PCI-E videokaart, wat voor type dan ook?
Is de voeding sterk genoeg voor dit geheel?
Zijn er betere alternatieven voor dit bedrag?
Hopende op jullie antwoord, alvast bedankt!
Eyle Brinkhuis