Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 13:20
Hey,

Ik heb sinds een maandje ofzo een vakantiebaantje bij een niet nader te noemen bedrijf waar ik als programmeur voor een nieuwe project zou gaan werken.
Ik heb nog steeds het contract niet getekend vanwege wat onenigheden, en hoewel ik een tijdje geleden het er nog met ze over gehad heb, zit ik toch te twijfelen of ik dat contract uberhaupt wel wil tekenen, en of ik niet beter weg kan.
De collegas zijn erg aardig, en het is ook altijd erg gezellig op kantoor. Echter zijn er een aantal problemen:
Ik heb aangeboden het project bij hen te doen, omdat ik zelf dacht dat ik het niet in mijn eentje voor elkaar kon krijgen: het hoofdgedeelte kan ik zelf, maar een aantal andere dingen kunnen anderen gegarandeerd beter. Helaas komt het erop neer dat ik het ook bij hen gewoon inwordt geacht alles in mijn eentje te doen.
Ook had ik bij een 0-uren contract twee artikelen in mn contract waar ik het niet mee eens was. Een concurrentiebeding van 1 jaar, en een artikel dat ik geen activiteiten bij andere bedrijven of voor mezelf mag doen, terwijl ze weten dat ik zelf ook heel veel op dat gebied doe. Die laatste is er al uitgehaald nu, maar het concurrentiebeding hebben ze maar een klein beetje veranderd (ipv concurrent staat er nu directe concurrent).
Verder is er behalve een computer niks voor me geregeld. Ik word geacht zelf Visual Studio mee te nemen, en hoewel ik daar niet echt een groot probleem in zie, vind ik het toch raar dat ik mijn eigen licentie meeneem voor hen.
Verder is het salaris ook niet echt toereikend. Ik verdien nu maximaal ~2000 per maand als ik 40 uur per week werk, terwijl ik met mijn eigen projecten ruim 3000$ per maand verdien zonder daar 40 uur aan te zitten... Ik heb deze baan dan ook alleen gezocht om een beetje werkervaring op te doen.

Aangezien ik steeds vaker opzie tegen het werk, ook omdat het 1.5uur met het OV is, zit ik een beetje te tobben om gewoon te zeggen dat ik zo niet verder wil. Het enige wat me nog tegenhoud isdat ik alal eerder wat twijfels had, en hierover met ze heb gepraat. Ze hebben me toen overgehaald om toch te blijven (onder voorwaarde van wat contractswijzigingen, die ze gedeeltelijk hebben doorgevoerd), en ze hebben daarna meteen een nieuwe computer voor me besteld op kantoor. Hierdoor zegt oa. mijn moeder dat ik het niet kan maken om nu ontslag te nemen.

Wat vinden jullie? Gewoon doorwerken, en er proberen het beste van te maken, of opzeggen en verder gaan met mijn eigen projecten, en er gewoon maar op vertrouwen dat ik tijdens mijn studie wel een goeie stageplek vind om werkervaring op te doen ?

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 19:13
Ik zou voorstellen om het project freelance af te maken (vanaf thuis) en een vast bedrag hiervoor af te spreken.

• TheBlasphemer
Racemol schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:09:
Ik zou voorstellen om het project freelance af te maken (vanaf thuis) en een vast bedrag hiervoor af te spreken.
Eigenlijk voel ik hier zeer weinig voor. Ik heb in dat geval niet waarvoor ik deze baan zoieso opzocht, nl. werkervaring, en ik krijg er ook minder voor betaald dan ik waarschijnlijk zelf eraan had kunnen verdienen (Ik denk dat zoiets per maand ongeveer evenveel kan verdienen als mijn huidige projecten, zij het niet meer)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Voor die bestelde PC zou ik niet langer blijven iig :) Het lijkt lullig, maar het is een bedrijf en ze moeten gewoon fatsoenlijke spullen hebben staan als ze willen dat mensen iets uit hun handen laten komen.
Als je het "directe" concurrentiebeding niet ziet zitten, dan zou ik er ook niet mee akkoord gaan. Sowieso is het begrip "directe" erg onduidelijk en ik kan me voorstellen dat jij niet op zo'n standaardbeding zit te wachten. Dat je het werk doet voor praktijkervaring is best wat waard ook al verdien je er minder mee dan je met iets anders zou kunnen. Probeer de obstakels die je tegenkomt uit te praten bij je werkgever, als het niets wordt kun je er altijd nog een punt achterzetten. Ik begrijp dat je niet afhankelijk bent van het inkomen dus dat is al een stressfactor minder :)

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:05
staat er iets over opzegtermijn in je contract? en wat voor contract heb je eigenlijk? Als je een contract hebt voor bepaalde tijd kon het nog wel is lastig zijn om zowiezo weg te gaan

• TheBlasphemer
IKKE86 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 19:08:
staat er iets over opzegtermijn in je contract? en wat voor contract heb je eigenlijk? Als je een contract hebt voor bepaalde tijd kon het nog wel is lastig zijn om zowiezo weg te gaan
Ik heb nog helemaal geen contract getekend omdat ik het (nog) niet eens ben met de werkgever over die twee punten... dat is dus geen probleem ;)
SmartDoDo schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 19:04:
Voor die bestelde PC zou ik niet langer blijven iig :) Het lijkt lullig, maar het is een bedrijf en ze moeten gewoon fatsoenlijke spullen hebben staan als ze willen dat mensen iets uit hun handen laten komen.
Mwja, nu ik erover nadenk kunnen ze die PC natuurlijk ook gewoon bewaren voor de volgende werknemer...
Als je het "directe" concurrentiebeding niet ziet zitten, dan zou ik er ook niet mee akkoord gaan. Sowieso is het begrip "directe" erg onduidelijk en ik kan me voorstellen dat jij niet op zo'n standaardbeding zit te wachten.
Dat is inderdaad net waar ik tegenop kijk. Op zich ben ik toch niet van plan voor een directe concurrent te werken, maar ik heb geen flauw idee wat hun definitie van directe is, of op welke markten ze van plan zijn uit te breiden. Komt er dan op neer dat ik een jaar lang gewoon toestemming van hen nodig heb voor ik ergens kan werken...
Dat je het werk doet voor praktijkervaring is best wat waard ook al verdien je er minder mee dan je met iets anders zou kunnen. Probeer de obstakels die je tegenkomt uit te praten bij je werkgever, als het niets wordt kun je er altijd nog een punt achterzetten. Ik begrijp dat je niet afhankelijk bent van het inkomen dus dat is al een stressfactor minder :)
Was ook mijn idee, maar ik heb al een keer eerder gezegd op te stappen, en toen hebben ze me met allerlei zoete praatjes weer overgehaald, waar eigenlijk vrij weinig van terecht is gekomen... Dus ik weet niet of ik nog wel wil overleggen :S

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

TheBlasphemer schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 22:50:
[...]

Was ook mijn idee, maar ik heb al een keer eerder gezegd op te stappen, en toen hebben ze me met allerlei zoete praatjes weer overgehaald, waar eigenlijk vrij weinig van terecht is gekomen... Dus ik weet niet of ik nog wel wil overleggen :S
Confronteer ze daar mee. Ze moeten ook de mogelijkheid krijgen het recht te zetten :)
Willen ze het niet, dan kun je je afvragen wat je er van vind en of je ermee akkoord kunt gaan.

• IKKE86
TheBlasphemer schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 22:50:
[...]

Ik heb nog helemaal geen contract getekend omdat ik het (nog) niet eens ben met de werkgever over die twee punten... dat is dus geen probleem ;)
Dat kan het wel worden, ook zonder contract heb je namelijk een opzegtermijn van een maand. Hou er rekening mee dat je werkgever je hier aan mag houden.

• TheBlasphemer
IKKE86 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 23:07:
[...]

Dat kan het wel worden, ook zonder contract heb je namelijk een opzegtermijn van een maand. Hou er rekening mee dat je werkgever je hier aan mag houden.
Als ik niet akkoord ga met een contract, kan ik daar toch moeilijk blijven werken?
Weet je toevallig ook onder welke wet(ten) dit is omschreven?

Verwijderd

Een concurrentiebeding van een jaar voor een vakantiebaantje? Daar moet wel een hele dikke vergoeding tegenover staant :D

Ik zou mooi iets anders zoeken :) Overigens kan je idd prima een overeenkomst hebben zonder dat dat in een contract vastgelegd is. Aan de andere kant, wat willen ze doen, je aanklagen? Bij een club waar je zelf licenties voor je software mee moet nemen zie ik dat niet snel gebeuren...

Verwijderd

Idd, een concurentiebeding voor een vakantiebaan is absurd.

• IKKE86
TheBlasphemer schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 23:53:
[...]

Als ik niet akkoord ga met een contract, kan ik daar toch moeilijk blijven werken?
Weet je toevallig ook onder welke wet(ten) dit is omschreven?
Het feit dat je er nu een x aantal uur werkt voor een x bedrag per maand geldt wettelijk ook als arbeidsovereenkomst. Op de site van de arbeidsrechter is er meer over te vinden. Waar het precies staat in de wet weet ik zo snel niet

• TheBlasphemer
IKKE86 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 01:30:
[...]

Het feit dat je er nu een x aantal uur werkt voor een x bedrag per maand geldt wettelijk ook als arbeidsovereenkomst. Op de site van de arbeidsrechter is er meer over te vinden. Waar het precies staat in de wet weet ik zo snel niet
Ik werk geen x aantal uur per maand, ik werk gewoon een aantal uur en krijg per uur betaald. Heb een 0-uren-contract aangeboden gekregen. Geldt dit dan ook?

• IKKE86
TheBlasphemer schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 07:46:
[...]

Ik werk geen x aantal uur per maand, ik werk gewoon een aantal uur en krijg per uur betaald. Heb een 0-uren-contract aangeboden gekregen. Geldt dit dan ook?
als jij de afgelopen (volgens mij, weet de termijn niet zeker) 2 maanden 40 uur per week gewerkt heb voor 2000 euro per maand heeft jou baas het rect om jou aan die 40 uur te houden, en andersom ook.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om je Visual Studio licentie te verhuren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

@ TS: volgens mij heb je zelf de beslissing al gemaakt :)

• TheBlasphemer
IKKE86 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 17:56:
[...]

als jij de afgelopen (volgens mij, weet de termijn niet zeker) 2 maanden 40 uur per week gewerkt heb voor 2000 euro per maand heeft jou baas het rect om jou aan die 40 uur te houden, en andersom ook.
Ik werk dr amper 3 weken ;)
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 21:06:
@ TS: volgens mij heb je zelf de beslissing al gemaakt :)
Klopt, Mn baas had alleen een aanpassing van concurrentiebeding aangeboden om het wat verder te specificeren, maar hij zette het dan weer op een manier dat het net zo vaag was.
Heb net de knoop maar doorgehakt, en mailtje gestuurd dat ik er toch echt niet mee akkoord ga, en het me beter lijkt om ermee te stoppen.

Kortom, morgen laatste dag om nog even proberen zoveel mogelijk te documenteren voor ze, en daarna weer lekker aan mn eigen projecten en mn eigen vrijheid ;)

Topic kan dus dicht, iedereen bedankt voor het advies :)

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 23:25

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Tja, 3000 is in gewoon loondienst niet haalbaar als starter. (dit neem k even aan afgaand op je opmerkingen)
2000 is behoorlijk marktconform. In jouw geval dus geen optie (maar gezien je laatste post is dat nu wel duidelijk) Ga je de consultancy kant op dan begin je vaak ook met zulke bedragen maar kan je weer harder opschalen dan je als freelance zou doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Max|Burn op 14-07-2006 16:18 ]

ma ma ma ma ma macron one

• TheBlasphemer
MaxBurn schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 16:15:
Tja, 3000 is in gewoon loondienst niet haalbaar als starter. (dit neem k even aan afgaand op je opmerkingen)
2000 is behoorlijk marktconform. In jouw geval dus geen optie (maar gezien je laatste post is dat nu wel duidelijk) Ga je de consultancy kant op dan begin je vaak ook met zulke bedragen maar kan je weer harder opschalen dan je als freelance zou doen.
Ik deed het niet voor het salaris, stond al in mn startpost ;)
Deed het voor werkervaring... Maarja, daarvoor ga ik geen concurrentiebeding tekeken voor 2 maanden werk 8-)

Pagina: 1