Toon posts:

welke software voor statische ip's

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie

40 gamers
3 x 3300 XM 3com switch
1 x P1 voor netwerk stats MRTG Win 2000
1 x P3 Voor de dhcp server Win XP

Maar mijn vraag is welke software ik het beste kan gebruiken om iedereen een statisch ip te geven? Het liefste Windows based aangezien mijn linux kennis heel erg laag is :( ik heb zelf al gezocht alleen ik vind alleen maar spul over linux of het is voor Windows server die ik niet heb

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:45

BCC

Geef ze een DHCP lease van 3 weken. Tada: statisch IP tijdens je lan.

[ Voor 32% gewijzigd door BCC op 12-07-2006 16:47 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Iedereen gewoon z'n IP-adres en de rest van de settings vertellen? Ik gok dat dit voor een lanparty is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
idd geef iedereen een kaartje met daarop zijn ip instellingen..

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat snap ik maar welke software moet ik dan gebruiken om te zorgen dat die ip adressen er ook daadwerkelijk er zijn ?

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45

Tijntje

Hello?!

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:00:
Ja dat snap ik maar welke software moet ik dan gebruiken om te zorgen dat die ip adressen er ook daadwerkelijk er zijn ?
:D
Dat hoef je dan niet
Bij DHCP maak je gebruik van een DHCP server.
Bij statische IP's hoef je verder niks te doen.
EDIT:
Zorgen dat alles in het zelfde subnet zit en er geen dubbele IP's worden uitgedeeld

[ Voor 13% gewijzigd door Tijntje op 12-07-2006 17:05 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:30

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:00:
Uuuhmm geen? ;)

De ip adressen die je nodig hebt, zij van een interne netwerk range. Als jij zorgt dat voor die range de gateway het doet moet het prima gaan werken.

pak dus een 192.168.0.x adres waarbij je .1 als de gateway insteld (dat wordt dan ip van je dhcp server, waarvan je de dhcp ook niet nodig hebt trouwens met vaste ip's :P )

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• BCC

BCC

Software? Je hebt DHCP server software nodig op die P3, waar je dit allemaal kan instellen. Het makkelijkste voor je is om Windows 2003 te op die bak en dan de wizard te volgen. Voor windows 2000 is het trouwens ook vrij simpel: http://www.windowsnetwork...s_tutorials/w2kdhcpi.html Kun je het op die andere P1 doen, heb je een bak over.

Anders moet je eens op tucows gaan shoppen, want daar sterft het ook van de DHCP server programma's (geen verstand van welke goed zijn).

Je kan ook een of andere linux router distributie erop gooien, welke ook een DHCP server aan boord heeft voor het back-end netwerk.

Als laatste kun je een willekeurige oude router pakken die DHCP adressen kan uitleveren. Kun je lekker simpel via de webinterface instellen.
windows server 2003 is niet gratis he :)
Vraagt de TS om een gratis oplossing dan?

[ Voor 80% gewijzigd door BCC op 12-07-2006 18:02 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• luke_otto
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:30

luke_otto

pang pang luckyluke

windows server 2003 is niet gratis he :)

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
En dan kan ik je nog een *.bat filtje geven die de netwerk instellingen naar DHCP gooien en dus de dhcp server raadpleegt voor een adres en het eigen adres vervangt. Zeg maar :)

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
hmm met die handleiding van win 2000 zal ik eens aan de gang gaan :) bedankt voor de link :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

BCC schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 16:46:
3 weken is niet statisch. Je zult middels DHCP elk mac adres van een reservation moeten voorzien (dus een koppeling tussen het mac adres en een IP adres). Wil je helemaal geen gebruik maken van DHCP dan zul je zelf elk IP met de hand in moeten kloppen of dit moeten scripten tijdens het uitrollen van de werkstations.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De eerste lan die langer dan 11 dagen duurt, laat staan 3 weken, moet ik nog van horen. Ik ga dan wel nooit naar lans maargoed. Als je een lease hebt van 3 weken dan zal een client telkens hetzelfde IP krijgen, tenzij die client zich 3 weken lang niet meld. Hij heeft dus gelijk:
Doet er overigens niet aan af, dat het geven van een kaart met hun IP instelling beter zou zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Strikt gezien dus niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• BCC

BCC

Zucht... Ik bedoelde exact wastglashelder zegt. Voor deze toepassing is zo'n lange lease-periode perfect. Ik weet ook wel dat je beter het IP aan een Mac adres kan koppelen, maar gezien net niveau van de TS, leek het me zeer onverstandig daar over te beginnen. Je voorstel is mooi, maar zwaar overkill voor iemand die moeite heeft een DHCP server up te krijgen onder Windows 2000.
Doet er overigens niet aan af, dat het geven van een kaart met hun IP instelling beter zou zijn.
Tja, het is net wat je wil / verwacht. Zo'n DHCP server zorgt voor plug en play. Elke aap kan dan online komen en gamen. Ook dingen als een gateway (bij internettoegang) en DNS / WINS server kun je mooi uitdelen via zo'n DHCP request.

[ Voor 43% gewijzigd door BCC op 13-07-2006 00:04 ]

Verwijderd

Ik vind papiertjes altijd zo "duf", die raak je kwijt enzo. Laat je LAN draaien op RFC2322, dat werkt echt geweldig om IP adressen uit te delen :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:20

lier

MikroTik nerd

Misschien kan de topicstarter nog even uitleggen waarom hij voor een statisch IP wil gaan ? Als je een DHCP server in combinatie met DNS gebruikt, heb je volgens mij al alles voor elkaar (pingen op naam en IP...).

Daarnaast, gaan jullie geen gameserver draaien ?
Hebben jullie overigens ook een Internet verbinding tot jullie beschikking ?

[ Voor 13% gewijzigd door lier op 13-07-2006 08:35 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Mja, ik zal het wel niet mogen zeggen, maar dhcpd onder linux is echt zo simpel op te zetten :D

Zijn ook zat linux distro's die dat per http interface kunnen doen (ipcop, clarkconnect)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

Waarom maak je niet een van de XP bakken mini-dhcp server?? Je gaat naar geavanceerde instellingen van die netwerkkaart, en je vinkt ICS aan. Die PC krijgt vanzelf (ten alle tije) 192.168.0.1 als IP met 255.255.255.0 als subnet, DNS en Gateway blijven gewoon leeg... vervolgens hang je er een switch achter, en op de rest van de PC's stel je 192.168.0.1 als gateway in.

euh...ja

• lier

lier

MikroTik nerd

Rfce schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:36:
Waarom maak je niet een van de XP bakken mini-dhcp server?? Je gaat naar geavanceerde instellingen van die netwerkkaart, en je vinkt ICS aan. Die PC krijgt vanzelf (ten alle tije) 192.168.0.1 als IP met 255.255.255.0 als subnet, DNS en Gateway blijven gewoon leeg... vervolgens hang je er een switch achter, en op de rest van de PC's stel je 192.168.0.1 als gateway in.
En wat denk je dan bereikt te hebben ?
Er draait niet zonder third party software een DHCP server op XP...

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

lier schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:48:
[...]

Ik zeg ook niet dat er een volledige DHCP met al zn functies draait dan, maar met ICS bereik je wel dat je een PC hebt die adressen uitdeelt (zoals ik al aangaf een mini-dhcp ofwel een rouge-server), dat is toch wat de TS wil.

euh...ja

• lier

lier

MikroTik nerd

Rfce schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:58:
[...]

Ik zeg ook niet dat er een volledige DHCP met al zn functies draait dan, maar met ICS bereik je wel dat je een PC hebt die adressen uitdeelt (zoals ik al aangaf een mini-dhcp ofwel een rouge-server), dat is toch wat de TS wil.
offtopic:
En zo zie je dat je nooit te oud bent om te leren...

Verwijderd

lier schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:48:
[...]

jawel, ics maakt op je interne kaart een dhcp server aan. je kan er verder niks aan instellen, maar het werkt prima...

en een kaartje geven met ip, omdat dat dat beter is.
Laat me niet lachen: 1. altijd mensen die geen idee hebben hoe hun ip te wijzigen. 2. mensen hebben dikke vingers, 1 tikfoutje en je kan gaan troubleshooten

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat ons meer om het feit dat als iemand op zijn pc een dhcp heeft draaien alles in de soep loopt. Daarnaast is het ook handige om iemand aan te spreken op ongeoorloofd gedrag op het netwerk mocht het voorkomen. Als je dan een dhcp server draait die automatische ip’s uitdeelt doen ze even reset of /renew en hebben ander ip. Daarom wil ik graag met statiche ip’s werken

• BCC

BCC

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 12:26:
Het gaat ons meer om het feit dat als iemand op zijn pc een dhcp heeft draaien alles in de soep loopt. Daarnaast is het ook handige om iemand aan te spreken op ongeoorloofd gedrag op het netwerk mocht het voorkomen. Als je dan een dhcp server draait die automatische ip’s uitdeelt doen ze even reset of /renew en hebben ander ip. Daarom wil ik graag met statiche ip’s werken
Ik weet niet hoor, maar als je dit soort problemen verwacht, dan kun je beter iemand regelen die wat meer thuis is in netwerkconfigs. Gezien het feit dat je bij je topicstart niet eens wist hoe je aan een DHCP server moest komen, lijkt me dat je of in zeer korte tijd heel veel moet leren of dat je het beter kan uitbesteden.

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 13-07-2006 13:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 12:26:
dhcp servers zien welke dhcp servers er nog meer op het netwerk zijn... handig he

• lier

lier

MikroTik nerd

Op het moment dat een renew/herstel gedaan wordt op een NIC, deze altijd (mits beschikbaar) hetzelfde IP adres krijgt als daarvoor. Meerdere DHCP servers heb je snel in de gaten, deze mensen kunnen niet op het netwerk komen. Daarnaast heb je bij mensen in de buurt dezelfde verschijnselen (afhankelijk welke DHCP server als eerste reageert).

Vat dit ajb niet op als een flame, maar misschien moet je er nog even iemand bij zien te halen die "wat meer" verstand heeft van netwerken...?

Pagina: 1