[CITRIX 4] Skype installeren in een Citrix omgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReason
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 10:03
Ik kreeg de vraag van iemand of het mogelijk is om Skype te gebruiken/te installeren in een Citrix omgeving. Omdat ik niet zelf over een Citrix omgeving beschik, ben ik op speurtocht gegaan op het internet. Daarbij kwam ik enkele topics tegen van mensen met dezelfde vraag en een link naar de oplossing! (http://support.citrix.com/article/CTX108607) Heel leuk, maar nu is mijn vraag of er tweakers zijn die reeds ervaring hebben met het gebruik van Skype in een Citrix omgeving? Werkt het echt wel? Of zijn er (kleine) mankementen die het niet echt bruikbaar maken... De Citrix (4.0) zou trouwens op een Windows Server 2003 draaien.
Zelf een test-Citrix omgeving opzetten is niet echt een optie en de admins van de omgeving beweren dat Skype daar niet op werkt.

It's time to kick ass and chew bubble-gum, and I'm all out of gum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Laat dat maar aan de admins over, zij beheren die tent en ik kan me heel goed voorstellen dat ze er geen skype op willen hebben. Ga zelf toch maar eens een testservertje opbouwen, en je verdiepen in het doel van terminal services/citrix, dan kom je er snel genoeg achter.
Als deze persoon aan kan tonen dat ze het echt nodig heeft binnen de school/werk-omgeving zal er vast wel meegezocht worden naar een oplossing :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zal zeer lastig worden, aangezien Skype natuurlijk op IP niveau werkt. Er wordt een verbinding opgezet tussen 2 pc's op IP adres niveau. Het principe van een Citrix server is dat er meerdere gebruikers gelijktijdig gebruik van maken. Echter heeft de server maar 1 IP adres. Dus heb je een probleem, want dat adres kan niet naar een gebruiker doorgezet worden. Tevens zal je audio moeten koppelen.
Een mogelijkheid is wellicht om gebruik te maken van Virtual IP mapping, en dan het skype.exe process een virtueel IP adres toe te kennen (o.a. voor VoIP e.d.). je beheerder zou dit dan eens moeten uitproberen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verder zal het ook een wat zwaardere belasting vormen voor de servers. Audio is in mijn ervaringen niet altijd goed voor de performance :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:47

mutsje

Certified Prutser

Microkid schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:21:
Zal zeer lastig worden, aangezien Skype natuurlijk op IP niveau werkt. Er wordt een verbinding opgezet tussen 2 pc's op IP adres niveau. Het principe van een Citrix server is dat er meerdere gebruikers gelijktijdig gebruik van maken. Echter heeft de server maar 1 IP adres. Dus heb je een probleem, want dat adres kan niet naar een gebruiker doorgezet worden. Tevens zal je audio moeten koppelen.
Een mogelijkheid is wellicht om gebruik te maken van Virtual IP mapping, en dan het skype.exe process een virtueel IP adres toe te kennen (o.a. voor VoIP e.d.). je beheerder zou dit dan eens moeten uitproberen.
Valt mee moet je virtual ip's op het pakket Skype zetten maar dan heb je wel presentation server 4.0 Enterprise edition nodig :) En uberhaupt wat moet je met Skype op een citrix omgeving. Daar gebruik je andere pakketten voor die support contracten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReason
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 10:03
mutsje schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 08:36:
[...]
Valt mee moet je virtual ip's op het pakket Skype zetten maar dan heb je wel presentation server 4.0 Enterprise edition nodig :) En uberhaupt wat moet je met Skype op een citrix omgeving. Daar gebruik je andere pakketten voor die support contracten hebben.
Alle regiohuizen van onze vzw zitten momenteel al op Citrix, dus vind de directrice het redelijk stom dat wij zoveel geld blijven uitgeven aan dure telefooncontracten voor de communicatie via telefoon tussen de regiohuizen. Hiervoor had ze graag geweten of dat VOIP-programma's zouden werken op de Citrix omgeving. Aangezien Skype het meest bekende programma was, heb ik mijn speurtocht daarmee begonnen.
Ik zal eens op zoek gaan naar info over andere pakketten die mss speciaal gemaakt zijn voor Citrix.

It's time to kick ass and chew bubble-gum, and I'm all out of gum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:14
NoReason schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 09:12:
[...]

Alle regiohuizen van onze vzw zitten momenteel al op Citrix, dus vind de directrice het redelijk stom dat wij zoveel geld blijven uitgeven aan dure telefooncontracten voor de communicatie via telefoon tussen de regiohuizen. Hiervoor had ze graag geweten of dat VOIP-programma's zouden werken op de Citrix omgeving. Aangezien Skype het meest bekende programma was, heb ik mijn speurtocht daarmee begonnen.
Ik zal eens op zoek gaan naar info over andere pakketten die mss speciaal gemaakt zijn voor Citrix.
Als dat het probleem is zou ik gaan kijken naar een echte VoIP centrale. Je kunt dan je huidige infrastructuur gebruiken om daar ook telefonie over te doen. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om VoIP via Citrixclients te laten lopen, als het al mogelijk zou zijn...
Pagina: 1