Toon posts:

Stofvrij houden van de pc

Pagina: 1
Acties:
  • 426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen hoop ik dat dit topic in het juiste forumgedeelte staat, wanneer dit niet het geval is, dan mag topic gesloten of verplaatst worden. Maar dit gaat in principe over hardware in zijn algemeenheid.

Zoals de titel van het topic de vraag eigenlijk al verraadt, hoe kan ik mijn pc het beste stofvrij houden...ik zal de situatie schetsen. De pc komt te staan in een hal waar een combi ligt van vloerbedekking (wollig) en parket, de vlokken vliegen lekker rond. Het is een vrij grote kast en zou deze het liefst niet op de grond plaatsen omdat het leed dan niet te overzien is. Het is overigens een hal waar veel doorloop plaats vind |:( vraag alsjeblieft niet waarom de pc juist daar komt te staan, maar het kan helaas niet anders.

Afgezien van het goed bij houden en elke dag poetsen vraag ik mij of er manieren zijn om de pc enigszins stofvrij te houden, ik heb zelf gedacht om de pc op een verhoging te plaatsen, daarnaast om deze in een soort van kast te plaatsen, maar dan zit je weer met de koeling.

Waarom ik het juist nu vraag is omdat ik over een aantal weken een nieuwe systeem verwacht en we gaan verhuizen en ervaring heb met de pc die ik nu heb...tevens in de buurt van vloerbedekking en je blijft poetsen...
Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat suggesties kunnen doen, bij voorbaat dank hiervoor! :Y)

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-02 22:09

Khaine

Python liefhebber

Houdt de kast zo afgesloten als mogelijk , en op de plaats van je ventilatoren breng je filters aan. Deze filters houden uiteraard stof buiten, maar je behoudt toch de frisse lucht in de pc. Ik zou wel voor een fannetje extra gaan in sommige gevallen.

Ik zou het proberen in een soort van kast zoals je al aangeeft, want dat wil ook nog wel eens helpen.

Voor de rest kun je wat vaker dan normaal (lees om de maand oid) ook met een busje perslucht je PC even goed doorblazen, en alle stof verwijderen. Veel meer kun je niet doen ben ik bang!

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Zoals mijn voorganger zegt. Maar daarop aanvullend zou ik voorstellen om een heleboel passief koelbare componenten in te bouwen zoals bij de graka en ook een zuinige CPU en/of met een groot koelblok. Dan hoef je geen grote luchtverplaatsing toe te passen voor je PC en is de kans dat je stofhoudende lucht aanzuigt lager.
En een andere uiterste is juist dat je hele zware ventilatoren inbouwt zodat de stof in de PC geen kans krijgt om neer te dwarrelen, bouw om de PC een stofzuiger of zo.

Ik neem tenminste aan dat de PC voor in de gang geen krachtpatser hoeft te zijn.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ach gewoon om de zoveel tijd even met een busje perslucht erdoor doet wonderen.

Stof is nou niet echt zo'n ramp als je eens in de zoveel tijd even kijkt en onderhoudt.

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 12:11
gebruik in ieder geval geen perslucht daar mee blaas je stof in hoeken en gaatjes waar het absoluut niet thuishoort 8)7 , gebruik een stofzuiger met een borstelmond en daarnaast een kwast en of een stevige penseel.

span voor de ventilatoren en gaten een panty eventueel dubbelgevouwen en strakgetrokken

en zoals boven ook al vermeld probeer zoveel mogelijk passief te koelen

[ Voor 13% gewijzigd door tsunami69 op 12-07-2006 16:05 ]

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-02 22:09

Khaine

Python liefhebber

tsunami69 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 16:04:
gebruik in ieder geval geen perslucht daar mee blaas je stof in hoeken en gaatjes waar het absoluut niet thuishoort 8)7 , gebruik een stofzuiger met een borstelmond en daarnaast een kwast en of een stevige penseel.

span voor de ventilatoren en gaten een panty eventueel dubbelgevouwen en strakgetrokken
Een stofzuiger ? In je PC ? :| :X

Volgens mij wordt je pc daar niet vrolijk van! De kwast/stevige penseel ben ik dan wel weer mee eens, dat moet lukken.

Maar over het algemeen wordt perslucht juist aangeraden omdat een stofzuiger in combinatie met hardware/velden echt een ramp is!

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor snelle en duidelijke replies :D

De pc die er komt te staan betreft de pc in mijn signature, ik heb zojuist gekeken voor casefans en filters en ben op het volgende uitgekomen:

Antec PRO 120mm DBB, 79

Antec PRO 80mm DBB, 80 x 80 x 25 mm

Antec PRO 92mm DBB, 92 x 92 x 25 mm

En daar de bijpassende ( 80mm, 92mm, 120mm filters )
Akasa Fan Filter, 120 mm, Zwart

Voor CPU heb ik arctic freezer in bestelling maar twijfel of ik die laat omzetten voor een Zalmann
Zalman CNPS7700-AlCu

En ben nog aan het kijken voor een graka koeler. daarnaast klinkt het perslucht verhaal ook erg goed, creeer je met een stofzuiger geen statische velden?
Het is voor het eerst dat ik een pc zelf samenstel (Lees met veel informatie van jullie tweakers :Y) ) voorheen eigenlijk altijd standaard fabriekssystemen gekocht, dus vandaar dat ik aan het oriënteren ben, aangezien ik nog zo groen als gras ben ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 16:11 . Reden: Typo's ]

• tsunami69
  • Laatst online: 02-01 12:11
Een stofzuiger ? In je PC ? :| :X

Volgens mij wordt je pc daar niet vrolijk van! De kwast/stevige penseel ben ik dan wel weer mee eens, dat moet lukken.

Maar over het algemeen wordt perslucht juist aangeraden omdat een stofzuiger in combinatie met hardware/velden echt een ramp is!
die hele stofzuiger hoeft er niet in, alleen de zuigmond :P , in een speciaalzaak zijn vrij kleine zuigmondjes te halen, en voor de kwast gebruik er een van varkenshaar en geen synthetische

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Heb wel eens gehoord, dat een stofzuiger erg statisch is aan zijn "mond".
Raak je je mobo aan, dan POEF!

True?

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:07
Maxxi schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 16:30:
Heb wel eens gehoord, dat een stofzuiger erg statisch is aan zijn "mond".
Raak je je mobo aan, dan POEF!

True?
Dat is mogelijk, maar je kan natuurlijk gewoon je mond aarden.

• Commendatore
  • Niet online
Hmmm, ik maak oudere computers altijd schoon met de stofzuiger. Er is hier nog nooit wat gebeurd (hoewel ik wel een keer behoorlijk hard een mobo heb geramd, geen schade). Maar bij mijn nieuwere computer probeer ik het niet.

Schijnt toch slecht te zijn.

Verwijderd

Om terug te komen op het doos-idee: Maak van aluminium hoekprofielen een vierkant geraamte, zo, dat de hoeken worden aangegeven door het frame. Plak alle (behalve 1, misschien de onderkant het handigst zodat je je kast eroverheen kunt zetten) kanten af met iets wat lijkt op panty, wat gaat dienen als stoffilter. Plaats je PC in de kast (of de kast over de pc) en je PC is grotendeels stofvrij.
Pagina: 1