Wireless Uitdaging in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb de volgende uitdaging op te lossen:

Vanaf deze week krijg ik internet in mijn nieuwe huis. Dit word Casema kabel, en deze aansluiting komt binnen bij mijn onderbuurmeisje. Hier wil ik mijn access point router gaan plaatsen: De Linksys WRT54g.

Nu is het zo dat wij geen kabels mogen trekken van de verhuurder ivm het pas opknappen van de woning. Geen gaten boren dus.

Op haar kamer komt alleen 1 pc te staan. Deze zal via een UTP kabel direct met de router verbonden worden. Hier heb ik dus geen omkijken naar.

Op mijn kamer, 1 verdieping hoger, word het echter anders.

Ik heb een 'server' desktop welke compleet remote draait, via Realvnc, en dus alleen maar stroom en netwerk nodig heeft. Ik heb daarom daarvoor een Linksys PCI wireless kaartje besteld. Mijn laptop heeft gewoon wireless en heeft dus toch wel verbinding.

Maar nu: Ik wil ook mijn Xbox, en mijn Lacie ethernet disk aansluiting op dit draadloze netwerk. Ik heb her en der wat tips ingewonnen (ons eigen systeembeheer, en linksys zelf) maar die konden geen duidelijk antwoord geven op hoe dit te doen.

Er waren 2 mogelijkheden volgens hen:

1) De WRT54g zo instellen dat hij als AP én als Bridge fungeert, zodat ik op mijn kamer puur een 2e AP hoef te plaatsen en zo een draadloze bridge te trekken tussen mijn WRT54g en de 3Com 8 poorts switch die op mijn kamer komt te liggen - het is echter niet zeker dat de WRT54g in staat is op beide modi tegelijkertijd te fungeren

2) Een normaal Access point pakken van een willekeurig merk (ik heb nog een D-Link 22mbps AP liggen) en die als 'client' laten aanmelden op mijn WRT54g, zodat ik helemaal geen bridge nodig heb - maar hierbij schijnt het zo te zijn dat niet elke AP de mogelijkheid heeft om zichzelf als client aan te melden.

Daarnaast wil ik het bereik van dit netwerk uitbreiden zodat ik ook op mijn terras voldoende bereik en bandbreedte heb om te kunnen gamen/audio streamen. Ik zat eraan te denken om een range expander te gebruiken, maar als mijn D-Link AP niet in staat is als client te fungeren kan ik deze net zo goed gebruiken als apart AP voor op het terras.

De reden dat ik voor de server tóch een apart wireless pci kaartje heb gekocht, is omdat deze erg veel lawaai maakt en ik deze ergens 'weg wil steken' in een andere kamer, en komt dus niet bij de Xbox of Lacie te staan.

Zowel de Xbox als de Lacie schijf zullen niet veel bandbreedte nodig hebben/verbruiken, en daar is 22mbps dus voldoende. De enige die echt zwaar gaan trekken zijn de server (downloads/streaming media) en de laptop (gaming). Ik zit er wél aan te denken om de Xbox als media center (divx streamen vanaf de server) te gaan gebruiken, de server zelf is daar te lawaaiering voor, maar heeft wel 640gb ruimte, de Xbox maar 8.

Mijn vragen zijn dus:

1) Wat is wijsheid, Bridge + wireless of alleen Wireless en een 'Client' AP aanmelden

2) Kan mijn D-Link als client aanmelden of moet ik een apart AP aanschaffen zoals de WAP54g

3) Is de D-Link voldoende voor streaming media zoals Divx naar de Xbox

4) Ben ik zaken vergeten waar ik zeker aan moet denken?

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:13:
(knip..)

1) De WRT54g zo instellen dat hij als AP én als Bridge fungeert, zodat ik op mijn kamer puur een 2e AP hoef te plaatsen en zo een draadloze bridge te trekken tussen mijn WRT54g en de 3Com 8 poorts switch die op mijn kamer komt te liggen - het is echter niet zeker dat de WRT54g in staat is op beide modi tegelijkertijd te fungeren

(knip..)
Ik heb zelf ook de WRT54g van andere firmware voorzien; HyperWRT+thibor. Deze firmware maakt het mogelijk om op de router WDS te gebruiken. De WRT54g staat in de kelder en een tweede (in mijn geval dezelfde) router staat in mijn woonkamer. Een power-stekkertje is voldoende om deze tweede router van internet te voorzien.
Ik weet niet of je met een D-link hetzelfde kan bereiken.

Deze firmware laat je ook toe het signaal nog wat te boosten, wat in combinatie met iets sterkere antennes misshien ook nog wel jouw terras kan bereiken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
BestTested! schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:28:
[...]

Ik heb zelf ook de WRT54g van andere firmware voorzien; HyperWRT+thibor. Deze firmware maakt het mogelijk om op de router WDS te gebruiken. De WRT54g staat in de kelder en een tweede (in mijn geval dezelfde) router staat in mijn woonkamer. Een power-stekkertje is voldoende om deze tweede router van internet te voorzien.
Ik weet niet of je met een D-link hetzelfde kan bereiken.

Deze firmware laat je ook toe het signaal nog wat te boosten, wat in combinatie met iets sterkere antennes misshien ook nog wel jouw terras kan bereiken.
Ik zou dan wel een 2e router erbij moeten aanschaffen, iets wat ik alleen doe als het echt niet kan met de apparatuur die ik al heb. Als hij echter ook de plek van de expander overbodig kan maken, is het interessant. Ik moet echter ook rekening houden met mijn laptop: Deze moet ook over dezelfde afstand ( ongeveer 30 meter inclusief muren ) terug kunnen zenden, en ik weet niet of de onboard centrino wireless hardware dat kan.

Ik zou dus 2 dezelfde routers nodig hebben, inclusief de nieuwe firmware. Is deze firmware legaal te downloaden ergens?

- edit - Ik zie dat je versie ook nog uitmaakt voor die firmware. Het schijnt dat een versie 5 router niet aan te raden is, Waar vind ik mijn versie? En welke is aanbevolen voor de HyperWRT+thibor firmware?

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-07-2006 15:32 ]

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:31:
[...]

Ik zou dan wel een 2e router erbij moeten aanschaffen, iets wat ik alleen doe als het echt niet kan met de apparatuur die ik al heb. Als hij echter ook de plek van de expander overbodig kan maken, is het interessant. Ik moet echter ook rekening houden met mijn laptop: Deze moet ook over dezelfde afstand ( ongeveer 30 meter inclusief muren ) terug kunnen zenden, en ik weet niet of de onboard centrino wireless hardware dat kan.

Ik zou dus 2 dezelfde routers nodig hebben, inclusief de nieuwe firmware. Is deze firmware legaal te downloaden ergens?

- edit - Ik zie dat je versie ook nog uitmaakt voor die firmware. Het schijnt dat een versie 5 router niet aan te raden is, Waar vind ik mijn versie? En welke is aanbevolen voor de HyperWRT+thibor firmware?
Misschien dat de D-link router ook al WDS ondersteunt, en dan zou je dus (in principe) niet een tweede linksys hoeven te kopen. De firmware kan je hier (eerste hit google) downloaden, onder aan de site staat ook hoe je kan controleren welke versie je hebt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
BestTested! schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:42:
[...]

Misschien dat de D-link router ook al WDS ondersteunt, en dan zou je dus (in principe) niet een tweede linksys hoeven te kopen. De firmware kan je hier (eerste hit google) downloaden, onder aan de site staat ook hoe je kan controleren welke versie je hebt.
Ok, ik begin het te vatten. Volgens dat topic kan ik van mijn WRT54g gewoon een 'speedbooster' variant maken door hem te flashen met die genoemde firmware. Ik prik er dan een extra antenne op om het bereik te vergroten in combinatie met het verhoogde wattage dat die firmware bied.

Dan moet ik alleen nog uitzoeken of mijn D-link als WDS gebruikt kan worden, en hoe.

Het schiet al op :P

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb maar weer de easy way out gekozen... na wat advies van linksys, systeembeheer, en een collega (En het idee van besttested) heb ik een nieuwe router + Ap gekocht.

Het is geworden de D-Link DGL 4300 Gaming router, plus een 2100AP access point.

De router heeft prioriteitstoewijzing, QoS, dat soort dingen, en een dikke 5db antenne op 108 Mbps. De AP functioneert als brug en repeater tegelijk.

Moet voldoende zijn :)
Pagina: 1