Werk bij Jumbo Supermarkten, nu contract kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 5.011 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 20:12
Beste lezers

Ik zit op het moment een beetje met een probleem, ik werk sinds 20 augustus 2001 voor Jumbo supermarkten (in Tilburg) met een 0-urencontract (met mij nog een 4tal collegas die ongeveer in dezelfde tijd of eerder zijn begonnen). Nu zijn wij inmiddels al meerdere malen van bedrijfsleider gewisseld in dit filliaal, we zitten inmiddels aan nummer 4 en deze lijkt te blijven want hij zit er al een jaar.

Enkele weken geleden heb ik een conflict met de assistent bedrijfleider gehad over het vrij zijn op een vrijdagavond, (dit is een avond dat er ENORM personeelstekort is 5 of 6 extra mensen is zeker welkom..) Ik heb netjes 2 weken van te voren schriftelijk gemeld dat ik die datum niet oproepbaar ben ivm een avond uit. Vervolgens krijg ik de maandag er voor via een collega te horen dat ik die vrijdag niet vrij ben tenzij ik een vervanger regel.

Hierop ben ik natuurlijk naar de bedrijfsleider gegaan en verteld dat ik geen vrij vraag, maar opgegeven heb dat ik niet oproepbaar ben ivm mijn 0 uren contract, word mij doodleuk verteld dat ik geen 0 uren contract heb, maar een 2 tot 12 uur contract net als de rest. Ik ontken dit en vraag om mijn handtekening onder dat contract.

Krijg ik afgelopen vrijdag te horen dat ze mijn contract niet hebben, maar dat ik net als de rest ingeschreven sta als hulpkracht dus dat ik dan een 2 tot 12 uur contract zou moeten hebben :(

Verder heb ik alleen maar punten die wijzen op een 0 urencontract IPV een 2 tot 12 uur contract:
-Als er weinig werk is word doodleuk verteld dat je naar huis kan en dus niet hoeft te werken of komen die dag
-Bij ziekte word niet doorbetaald (motorongeluk gehad 6 weken ziek geweest)
-Geen betaalde vakantie

Is er iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen en mij adviseren wat nu te doen? :| :? ik zit zelf te denken aan een brief naar de directie met dit verhaal of aan het filliaal waar ik ze officieel in gebreke stel voor mijn vakanties en ziekteperioden de afgelopen 5 jaar (incl 3% wettelijke rente per dag)

update: rimpeldinky in "Werk bij Jumbo Supermarkten, nu contract..."

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 17:11

Glewellyn

is er ook weer.

En je hebt zelf ook geen kopie van je arbeidscontract? :X

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

ook al heb je een 0 uren contract, dat zegt niet zoveel. Het gaat om hoeveel uren jij de afgelopen periode (zo ronde de 3 maanden) gemiddeld hebt gewerkt. Als jij gedurende die periode gemiddeld laten we zeggen 10 uur per week werkt, heb je bij ziekte gewoon recht op doorbetaling van die 10 uur, daar staat tegenover dat jouw werkgever ook mag verwachten dat jij de week erop ook 10 uur komt werken, je 0 uren contract is dus wat dat betreft minder vrijblijvend dan je zou denken.

Nu jullie dus blijkbaar beiden die dingen niet lekker gedocumenteerd hebben zou ik je aanraden om eerst maar eens om tafel te gaan zitten en evt. een nieuwe aok op te stellen, dan weet je in het vervolg tenminste waar je aan toe bent :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54899

Er is iiets maar weet niet of je daar iets aan hebt.
ik heb het jaren geleden gehad toen ik elke zaterdag van 8-18 werkte en ook een 0-uren contract had volgens de werkgever.

als je 9 of 13 weken (weet even niet precies) achter elkaar x aantal uren werkt mag je die als je x urencontract beschouwen.

Weet niet hoe zeker dit is.

ik zou even je contract zoeken en anders naar CWI ofzo bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
Glewellyn schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:02:
En je hebt zelf ook geen kopie van je arbeidscontract? :X
nop, heb hier met de chef DKW al over gehad 4 jaar geleden dit zou niet nodig zijn IVM de flexwet (wel slecht dat ik het nooit heb uitgezocht maar ik had geen reden om hem niet te geloven)
kamstra schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:06:
ook al heb je een 0 uren contract, dat zegt niet zoveel. Het gaat om hoeveel uren jij de afgelopen periode (zo ronde de 3 maanden) gemiddeld hebt gewerkt. Als jij gedurende die periode gemiddeld laten we zeggen 10 uur per week werkt, heb je bij ziekte gewoon recht op doorbetaling van die 10 uur, daar staat tegenover dat jouw werkgever ook mag verwachten dat jij de week erop ook 10 uur komt werken, je 0 uren contract is dus wat dat betreft minder vrijblijvend dan je zou denken.

Nu jullie dus blijkbaar beiden die dingen niet lekker gedocumenteerd hebben zou ik je aanraden om eerst maar eens om tafel te gaan zitten en evt. een nieuwe aok op te stellen, dan weet je in het vervolg tenminste waar je aan toe bent :)
dat klopt, en hij kan mij ook voor die 10uur oproepen, maar niet op dagen dat ik op geef niet oproepbaar te zijn.
Anoniem: 54899 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:06:
Er is iiets maar weet niet of je daar iets aan hebt.
ik heb het jaren geleden gehad toen ik elke zaterdag van 8-18 werkte en ook een 0-uren contract had volgens de werkgever.

als je 9 of 13 weken (weet even niet precies) achter elkaar x aantal uren werkt mag je die als je x urencontract beschouwen.

Weet niet hoe zeker dit is.

ik zou even je contract zoeken en anders naar CWI ofzo bellen
dat klopt bijna, als je een redelijke tijd (3 maanden) ongeveer hetzelfde aantal uren maakt *heb je recht op* een contract van dat aantal uren, gebeurt niet automatisch. ik heb dat expres niet gedaan omdat ik IVM mijn studie soms minder tijd heb

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lijkt me vrij duidelijk dit, je wilt wel de lusten en niet de lasten, als ik het van 2 kanten bekijk.
Of je regelt een écht contract, óf je hebt vrede met de zaken zoals die gaan. Het kan niet beide.

Probeer het gewoon op te lossen en accepteer dat je vrijdag moet werken. Dan weet je iig zeker dat je dit niet weer gebeurt.

[ Voor 25% gewijzigd door KillerAce_NL op 12-07-2006 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 05:33
rimpeldinky schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:10:
[...]

nop, heb hier met de chef DKW al over gehad 4 jaar geleden dit zou niet nodig zijn IVM de flexwet (wel slecht dat ik het nooit heb uitgezocht maar ik had geen reden om hem niet te geloven)

Sorry hoor, maar dit vind ik echt een fout van jezelf. Als je wit aan het werk bent hoor je gewoon een contract oid te hebben, waar de plichten en rechten van jou en je werkgever in staan. Als je dit niet hebt sta je volgens mij in geen enkel recht, zeker als Jumbo zelf jou contract "niet kan vinden" zou ik vragen om een nieuw contract, met die hieraan verbonden voorwaarden... (als jumbo jou contract niet kan vinden, en er gaat wat fout, heb je dan eigenlijk wel een contract?? Lijkt me niet :X )

Edit:
Ik werk bij Edah, en men vind het echt "not done" om zomaar een avond vrij te pakken voor "een avondje uit"... Er wordt gerekend op de standaard weekendhulpen, en het kan altijd zijn dat je voor school / ander werk / andere goede reden een keer vrij pakt, maar voor een avond uit? Zorg dan dat je gewoon niet op vrijdag avond hoeft te werken als je perse uit wilt...

[ Voor 20% gewijzigd door Supermario16 op 12-07-2006 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
KillerAce_NL schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:20:
Lijkt me vrij duidelijk dit, je wilt wel de lusten en niet de lasten, als ik het van 2 kanten bekijk.
Of je regelt een écht contract, óf je hebt vrede met de zaken zoals die gaan. Het kan niet beide.

Probeer het gewoon op te lossen en accepteer dat je vrijdag moet werken. Dan weet je iig zeker dat je dit niet weer gebeurt.
nee hoor, heb met beide opties vrede dat wel, maar ik wil wel weten hoe het zit, want de bedrijfsleider geeft alleen de lasten, het niet vrij geven en niet doorbetalen terwijl hij wel beweert dat ik een 2-12 uurcontract heb, als dat zo is dan heb ik daar gewoon recht op niets meer niets minder.

en het is al enkele weken geleden dat ik vrij wilde, heb om de gemoederen niet te hoog op te voeren vervanging geregeld dus ze misten niemand extra
Supermario16 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:27:
[
Sorry hoor, maar dit vind ik echt een fout van jezelf. Als je wit aan het werk bent hoor je gewoon een contract oid te hebben, waar de plichten en rechten van jou en je werkgever in staan. Als je dit niet hebt sta je volgens mij in geen enkel recht, zeker als Jumbo zelf jou contract "niet kan vinden" zou ik vragen om een nieuw contract, met die hieraan verbonden voorwaarden... (als jumbo jou contract niet kan vinden, en er gaat wat fout, heb je dan eigenlijk wel een contract?? Lijkt me niet :X )
hier zit ik nu indd ook mee, ik ging er van uit dat de Jumbo de administratie goed op orde had en dat gene wat je afdelingsleider je vertelt klopt, helaas heb ik me hier in behoorlijk vergist en wil ik dit nu oplossen
Supermario16 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:27:
Edit:
Ik werk bij Edah, en men vind het echt "not done" om zomaar een avond vrij te pakken voor "een avondje uit"... Er wordt gerekend op de standaard weekendhulpen, en het kan altijd zijn dat je voor school / ander werk / andere goede reden een keer vrij pakt, maar voor een avond uit? Zorg dan dat je gewoon niet op vrijdag avond hoeft te werken als je perse uit wilt...
lees eens goed ;) ik vraag niet zomaar elke week vrij hoor, dit was de eerste keer dit jaar dat ik een vrijdag vrij wil zijn omdat ik een keer op een vrijdag weg wilde met een groep vrienden. Daar IS het vrij vragen nou net voor :)

[ Voor 1% gewijzigd door rimpeldinky op 12-07-2006 14:45 . Reden: teivptoud ]

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Niox

I'm sorry, who?

Heb je al contact opgenomen met de afdeling HRM op het hoofdkantoor? Als het goed is hebben die informatie als welk soort contract je hebt zo liggen.

Voor zover ik weet werkt Jumbo voor vakkenvullers/hulpkrachten (dat ben jij neem ik aan?) altijd met 2 - 12 uur contracten. Maar het kan zijn dat dat 5 jaar geleden anders was natuurlijk.

Voordat je met brieven aan de directie e.d. gaat strooien zou ik even met HRM je contracttype, en waar je volgens hun allemaal recht op hebt doorspreken.
Als je er met hun niet uitkomt kan je altijd nog verdere stappen nemen.

Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

[b]Supermario16 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:27:
Dat valt gelukkig mee, als jij regelmatig arbeid verricht voor een bedrijf wordt er door de wet vanuit gegaan dat je een arbeidsrelatie met die werkgever hebt. Zeker als dit aangetoond kan worden door loonstroken, betalingen aan het UWV en dergelijke.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 11:52

Simkin

Bzzzzz

Gewoon mededelen dat je vrijdag er niet bent en geen verdere discussie aangaan. Als zij zeggen dat je je een 2-x uuren contract hebt, laat ze die maar eens zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
Ok, even een situatieupdate, ik twijfel nu over de vervolgaanpak namelijk

Ik heb de bedrijdsleider aangesproken over het probleem MBT het ontbreken van de contracten, hierover zou 2 maanden geleden een algemeen schrijven komen naar alle betrokken werknemers.

Na een maand was dit schrijven er nog niet en heb ik weer geinformeerd naar de stand van zaken (ook over het ziektegeld wat ik nog te goed heb/zou hebben), de bedrijfsleider gaf aan contact op te hebben genomen met het kader (regiomanagement) en gaf aan dat degene die deze zaak in behandeling had zwanger was en opgenomen in het ziekenhuis in verband met complicaties met de zwangerschap.

nu had ik afgelopen week nog niets gehoord en inmiddels zelf weer contact opgenomen, helaas was de bedrijfsleider zelf niet beschikbaar en de asistent bedrijfsleider wist niet hoe het er mee was, zou dit doorgeven en ik zou teruggebeld worden (wat tot op heden niet is gebeurd). Tijdens dit telefoongesprek heb ik aangegeven dat als ik tegen het einde van deze week nog geen reactie heb zelf bereid ben om contact op te nemen met de directie.

nu is mijn vraag is het verstandig om zelf contact hierover op te nemen met de directie, zo ja schriftelijk of telefonisch?

en meteen een rechtenvraag tussendoor: hoe zit het met de wettelijke rente over mijn achterstallig salaris?

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niox
  • Niet online

Niox

I'm sorry, who?

rimpeldinky schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 03:31:
[b] nu is mijn vraag is het verstandig om zelf contact hierover op te nemen met de directie, zo ja schriftelijk of telefonisch?
Contracten e.d., zeker voor hulpkrachten, vallen echt niet rechtstreeks onder de directie. Daar moet je HRM voor hebben. Heb je daar al contact mee opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
nog niet daar loopt alles op vast nu dus ik dacht het hoger op te zoeken

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Neem eerst zelf eens contact op met HRM, in plaats van via de bedrijfsleider. Dan weet je in ieder geval zeker dat hij de boel niet loopt te verzieken.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niox
  • Niet online

Niox

I'm sorry, who?

Glewellyn schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 13:45:
Neem eerst zelf eens contact op met HRM, in plaats van via de bedrijfsleider. Dan weet je in ieder geval zeker dat hij de boel niet loopt te verzieken.
Wat Glewellyn zegt. Jumbo heeft bijna 100 filialen, een conflictje met een hulpkracht is echt totaal niet interessant voor de directie. Het enige wat je waarschijnlijk bereikt is dat je door een secretaresse doorverwezen wordt.

hrm@jumbosupermarkten will do the trick. Een telefoonnummer is vast ook nog wel ergens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
ok, ga ik daar achteraan alvast bedankt

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
vandaag eindelijk het HRM te pakken gekregen en deze waren nauwelijks op de hoogte van het hele voorval, degene die dit wel was is ziek en niet alle taken zijn overgedragen aan de (tijdelijke?) vervanger...
al met al duurt het weer langer..

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:49

The Legend

*Plop*

Bedenk wel dat als je dit door zet de werksituatie waarschijnlijk niet meer houdbaar zal zijn..

Nietemin sta je wel volledig in je recht mijn inziens.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
The Legend schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 12:10:
Bedenk wel dat als je dit door zet de werksituatie waarschijnlijk niet meer houdbaar zal zijn..

Nietemin sta je wel volledig in je recht mijn inziens.
Als je in zulke situaties terrecht komt trek je vrijwel altijd aan het kortste eind. Kortom, weg wezen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:49

The Legend

*Plop*

Het is trouwens wettelijk vastgesteld dat een arbeidsovereenkomst tot stand kan komen zonder handtekening. Als jij gedurende een bepaalde periode een bepaald aantal uren per week werkt dan wordt dat gezien als een overeenkomst. Dus je beroepen op een feitelijk 0 uren contract is niet waterdicht om de zelfde reden dat je je ook tot dat zelfde artikel zou kunnen beroepen als je baas je ineens niet meer zou inplannen omdat je een 0 uren contract zou hebben.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
dat klopt, er is destijds besloten niet moeilijk te doen over het contract dat dat "gewoon" een 2-12 urencontract is geweest, gaan we niet meer over klagen tenzij er problemen mee komen MBT ziektefonds (is 5 jaar verkeerde contract geweest, kan nogal naarstig oplopen in premies) hier komt een officieel verklaren schrijven van (volgens filliaalmanager) wat dit bevestigd.

Het probleem wat er nu nog is is mijn ziektegeld van januari. overigends heb ik al besloten weg te gaan bij de jumbo als dit opgelost is, het is sinds de nieuwe filliaalmanager al niet meer prettig werken (personeelsverloop is veritenvoudigd)

*burp*

Pagina: 1