WAV Bestand, meer muziek dan af te spelen

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zaterdag heb ik Sensation Black opgenomen vanaf ongeveer 0:00 tot 9:30 (toen het al 2 en een half uur afgelopen was). Opgenomen in Acoustica MP3 Audio Mixer, dat betekend dat je het alleen als .wav kan opnemen, het totaal werd 5,59GB. Dit wordt automatisch ingevoegd na de opname, dus meteen als .mp3 opgeslagen, maar wat zag ik, de opname duurde maar 2:42 uur, ik dacht dat het fout was gegaan. Hierna heb ik de .wav (die nog ingeladen was) opgeslagen als weer een .wav, die duurde ook 2:42 uur, maar de bestandsgroote was opeens 1,99GB! Hierdoor ben ik ervan overtuigd dat er in die 5,59GB meer zit dan alleen 2 uur en 42 minuten...maar hoe krijg ik alles eruit?
WMP, Winamp, Quicktime, enz enz geven allemaal aan dat het bestand van 5,59GB 2:42 uur duurt.
Adobe Audition (was Cooledit) krijgt het er ook niet uit, het houd daar ook op na 2:42 uur.
Wavelab zag eerst wel iets (na de 2:42 uur), maar afspelen wil niet en ondertussen kan ik het al niet meer tevoorschijn krijgen.

Is die opname nou gewoon fout gegaan? Of kan ik het hele bestand er nog uit krijgen?

Specs @ sign. HDD = NTFS

Verwijderd

Wat ik me kan herinneren is de max filesize van een .WAV of 4,2 Gb of 2 Gb. Daar zit hem wss de "crux":
WAV header has two spots to record data size. They are all 4 bytes long, which can handle up to 4.2 GB. Some third party programs are using Microsoft function called SEEK during the run. This SEEK function is limited to LONG, which only can handle +/- 2GB search. I suggest you cut down the WAV size under 2GB.
en
WAV files can be up to 4Gb usually, and going larger than this requires either WAV64 or the WAV format extensible to be used.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 13:56 ]

• Saturnus
  • Niet online
Het is opgenomen als 'Microsoft PCM, 44100Hz, 16.'
Dus ik kan totaal niets met dat bestand?

• Saturnus
  • Niet online
trap

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vraag me af of je zelf wel moeite doet om het probleem op te lossen of dat je liever de pap met de lepel in je mond krijgt. Over dit probleem is op Internet tonnen informatie te vinden en tal van oplossingen.

De handigste oplossing is een programma gebruiken dat 64 bit bestandstoegang voorziet (bijvoorbeeld GoldWave). Het probleem ontstaat namelijk omdat het wav-formaat slechts een 32 bit veld heeft om de afmetingen in op te slaan. Daarmee kun je maximaal een 4 GB (2^32) bestand beschrijven. Door andere uitbreidingen aan het wav formaat wordt dit in bepaalde programma's zelfs nog verder beperkt tot 2 GB. Programma's die wel 64 bit bestandstoegang voorzien kunnen voorbij deze 4 GB beperking en laten toe om bestanden van ongeveer 18 EB (exabyte) te openen. Geloof me vrij, dat kom je de komende jaren nog niet tegen op je thuiscomputer.

• Saturnus
  • Niet online
Ik heb wel degelijk gezocht, maar geen resultaat.

Ook GoldWave helpt niet. Ik heb het geinstalleerd en toen 'het bestand' geopend.
Of moeten er nog instellingen gewijzigd?

Nog wat info:
Bitverwerkingssnelhied: 1411 kbps
Grootte van geluidsfragment: 16 bits
Kanalen: 2 (stereo)
Geluidsopnamesnelheid: 44 kHz
Geluidsindeling: PCM

[ Voor 34% gewijzigd door Saturnus op 14-07-2006 11:19 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dan is je bestand mogelijk ondertussen beschadigd door bewerkingen met de andere programma's die je gebruikt hebt. Je hebt toch een backup genomen? Ik kan alleszins probleemloos wav-bestanden openen van tientallen gigabytes in GoldWave.

Mocht geen enkel programma je bestand nog willen openen, maar in de veronderstelling dat het bestand niet beschadigd is, dan kun je nog steeds proberen het bestand manueel te splitsen. Dit is niet eenvoudig en vereist wat rekenwerk en kennis van het wav-formaat omdat je een wav-bestand niet zomaar op willekeurige plaatsen kunt splitsen. Je kunt hiervoor het beste een hex-editor voor gebruiken. Controleer wel even of de editor overweg kan met zulke grote bestanden. Werk ook altijd met een backup!

Ik ga niet in detail uitleggen hoe je dit doet, daar kun je een heel artikel over schrijven, maar de grote lijnen zijn als volgt:

• Verwijder de wav header van het bestand (kopieer deze gewoon naar een ander bestand, dan kun je de header straks terug 'recycleren').
• Bereken de positie van een splitspunt onder 2 GB.
• Maak een nieuw leeg bestand en kopieer de wav header ernaar toe. Zet de bestandsgrootte in de header op dezelfde grootte als het berekende splitspunt.
• Knip alle data vanaf positie 0 tot en met het splitspunt in de wav en plak deze in het nieuwe bestand achter de header.
• Je eerste wav is klaar. Herhaal deze stappen tot je wav is opgedeeld in wav-bestanden die elks kleiner dan 2 GB zijn.

• Saturnus
  • Niet online
Ik heb geen backup, maar weet zeker dat het bestand na het opnemen niet gewijzigd is.
Wat je me daar vertelt gaat nog moeilijk worden, maar aangezien het vakantie is, kan dat wel even... :P
Ik zal er de komende week aan besteden, als het lukt zal ik het melden, als het niet lukt ook. :P
Bedankt.
Pagina: 1