Remote server configurate - huren?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grub
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-02-2024
Hoi,

Na wat zoeken heb ik besloten er toch maar een topic over te openen. Ik ben software engineer en ik wil eigenlijk al een lange tijd zelf de beschikking hebben over een remote server waar ik zowel vanaf thuis als vanaf mn werk op kan klooien. Omdat ik er geen zin in heb dat ding 24/7 thuis aan te laten staan, en ik een snelle verbinding wil hebben, denk ik dat het het beste is zo'n rack server te kopen en hem onder te brengen in zo'n data centrum. Een andere mogelijkheid is een complete server te huren (bijv. www.flexservers.nl)

Ik zit alleen nog met een aantal vragen.
- Wat zou een goede hardware samenstelling zijn?
- Welk OS is het handigst om te draaien, Windows/Linux?
- Kan ik het beste zelf een server kopen en ergens onderbrengen, of een complete (evt. virtueel) server huren?

Hieronder een lijst met toepassingen die ik wil gaan draaien op de server:
privegebruik software:
linux/windows (graag een goede remote access)
email server (exchange/openExchange?)
ftp server (minstens 20 GB vrije hdd ruimte)
webserver (foto's, website, cv)
evt. gameserver (cs, bf2, etc. Nooit meer dan 1 game)

development software:
svn
junit test/build server
applicatie server: jboss
databases: mysql, mssql, derby
wiki

Ik geef deze lijst omdat de gewenste configuratie sterk afhangt van wat je wil doen op de machine. Voorlopig kun je ervanuit gaan dat het me veel tijd gaat kosten om alles draaiend te krijgen, en dat de meeste functionaliteit maar heel weinig gebruikt gaat worden. Dus geen zware applicaties in de applicatieserver, geen enorme databases, alleen klein test spul en prototypes.

[ Voor 19% gewijzigd door Grub op 12-07-2006 13:25 ]

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Gezien je er op wil developen.....zou ik zeggen Linux. De hoofdmoot van de applicaties die je opnoemt zijn voor Linux, met alleen MSSql als Windows app. Van de games weet ik niet, misschien dat je daarvoor iets van een vmware of zo kan draaien op je servertje?

Copy.com

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
sariel schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 13:33:
Gezien je er op wil developen.....zou ik zeggen Linux. De hoofdmoot van de applicaties die je opnoemt zijn voor Linux, met alleen MSSql als Windows app. Van de games weet ik niet, misschien dat je daarvoor iets van een vmware of zo kan draaien op je servertje?
Wij hebben ook een server draaien bij Flexservers, prima service, draait nu al 2 jaar zonder problemen.
Wij hebbe de goedkoopste versie genomen met Windows (de Celeron + 40GB + 256MB) en dit voldoet wonderwel. Ook net als jij, draaien wij gaan zware databanken, ...

Het voordeel van Flexservers: alles is al geconfigureerd. Plesk staat er standaard op, dus je hebt als PHP, ASP, MySQL (evt Ms SQL), FTP, ...

@ Sarie: ik weet niet van waar jij haalt dat de hoofdmoot Linux is, maar Windows komt nog meer in het lijstje voor:
- Remote Desktop Protocol (RDP)
- Microsoft Exchange
- IIS FTP (zit vervant in de administyramodule van Plesk)
- IIS HTTP (zit vervat in de admin module van Plesk)
- Ook als je gameservers wil draaien, ben je meestal gebonden aan windows Denkik).

• Grub
Ik heb even een rack servertje zitten samenstellen op de dell site, en dan kom ik op dit uit (1400 euries incl btw):

Processor(s)/Cache: Intel® Pentium® 4 processor 521 with HT Technology at 2.8 GHz, 1 MB L2 cache, 800 MHz FSB
Memory: 1GB DDR2 SDRAM 533MHz Memory (4X256MB Single Ranked DIMMs), ECC
Hard Drive Configuration: C2 Onboard SATA, 2 Hard Drives Connected to Onboard SATA Controller, No RAID
1st Internal Hard Drive: 80GB 7200rpm SATA hard drive
2nd Internal Hard Drive: 160GB, 7,200rpm SATA Hard Drive

Dit zijn specs waar ik in iedergeval een tijd mee vooruit kan. Probleem is dat ik geen idee is wat ik voor hardware configuratie moet hebben om bijv. BF2 te hosten, volgens mij kan dit best zwaar zijn, een map met 32 spelers.

Maar omdat ik er net mee begin is het waarschijnlijk het handigst om eerst even een servertje te huren, kijken hoe het loopt, en dan later eventueel zelf een server aanschaffen.

Bovendien heb ik dan waarschijnlijk automatisch backup enzo erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door Grub op 12-07-2006 13:56 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Als je zelf een server koopt (die je te weinig gebruikt) zou je bv een soort hostingbedrijfje kunnen beginnen, zo verdien je er nog wat aan ook :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• tudeLati
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 19:33
als je er gameserver(tjes) op wilt gaan hosten, dan raad ik je aan om een amd64 processor erin te doen, die hebben met het hostten van gameservers veel betere prestaties dan intel netburst gespuis. ook is 2gb ram een must daarmee...

When in doubt, Ctrl-Q

• Grub
sariel schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 13:33:
...De hoofdmoot van de applicaties die je opnoemt zijn voor Linux, met alleen MSSql als Windows app. Van de games weet ik niet, misschien dat je daarvoor iets van een vmware of zo kan draaien op je servertje?
Mjah het is wel zo dat het gros van de apps die ik opnoem perfect werkt onder Linux, maar het werkt net zo goed onder Windows hoor. Wat dat betreft zijn er nog steeds meer apps die gewoon niet onder Linux werken (Exchange bijv.) dan dat er apps zijn die niet onder Windows draaien.
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de apps die je wilt draaien, maar vooral ook om security wat erg belangrijk is voor een server die 24/7 draait op een snelle verbinding. Dan neig ik weer naar Linux. En wat ik persoonlijk heel belangrijk vind, is een goede remote access. Ik ben niet zo'n command line freak, en ik vind Windows' Remote Desktop errug goed werken. Heeft Linux iets wat ongeveer evengoed werkt?
Ik kan idd heel goed met vmware een OS simuleren, dit gaat uiteindelijk waarschijnlijk toch wel gebeuren. Maar wat is dan het handigst om te doen, als je kijkt naar remote access, connectie snelheid, security, apps, etc? Iemand ervaring of tips?
DarthPlastic schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:18:
Als je zelf een server koopt (die je te weinig gebruikt) zou je bv een soort hostingbedrijfje kunnen beginnen, zo verdien je er nog wat aan ook :)
Nou wat mij betreft. Als er nog iemand een clan server nodig heeft, kun je bij aankloppen. Ik ben vast niet zo duur als een professionele aanbieder, maar ik garandeer ook geen 100% uptime. :)

Ik heb iig besloten om een rack servertje aan te schaffen (eenmalig 1000 euries), en dan bij een dikke verbinding onder te brengen voor zo'n 20 euries per maand.
Het wordt dan een dualcore opteron met 1 GB ram, en 2 hdd's in raid1 opstelling. Dan heb ik direct een goede en makkelijke backup. Een vriend van mij raadde me aan nog ff te wachten op de intel xeon woodcrest cpu's, maar ik denk dat die toch niet in mn budget vallen.
Zo'n virtuele server huren vind ik toch geen oplossing, dan betaal je relatief veel geld en de specs die je krijgt zijn vooroorlogs. Je kunt er iig geen game op hosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Grub op 13-07-2006 16:51 ]

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 18:06
RAID is niet het zelfde als een backup! Het maakt je uitsluitend minder gevoelig voor harde schijf uitval en verlies van data die op de betreffende schijf staat. In mijn opinie is een off-site backup een must voor elke server die direct aan internet hangt, voor het geval er iemand binnen weet te komen en allerlei nare dingen gaat doen met je data. Of simpelweg dat je iets weg gooit wat achteraf niet zo handig was. Of dat je hardware door bijvoorbeeld brand verloren gaat.

Een off-site backup hoeft niet duur te zijn, ik heb voor linux wel een cronjob geschreven, die eerst de bestanden zipte en daarna met ftp naar een andere lokatie (je lokale pc bijvoorbeeld) zond, met Windows kan is zoiets ook prima te brouwen. Deze backup methode is vooral geschikt voor de essentiele data en niet voor complete backups van de gehele server. Maar dat zou je kunnen oplossen door af en toe met een usb harde schijf langs te gaan en een complete backup te doen, met name als er grote dingen gewijzigd zijn op de server.

[ Voor 24% gewijzigd door squaddie op 13-07-2006 17:27 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Pagina: 1