Nec 4571 wel in BIOS, niet in Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik heb zojuist een NEC 4571 DVD brander aangeschaft. Deze heb ik direct geinstalleerd. Mijn vorige brander functioneerde niet goed, vandaar dat ik maar een nieuwe heb gekocht. De vorige brander functioneerde via de SATA poort, de nieuwe via IDE.

Dus ik heb de CD-ROM flatcable gepakt die bij mijn Asus bord zit, heb de DVD brander op slave gezet, en zodoende wordt 'ie in de BIOS prima herkent als Secondary Master.

Als ik Windows opstart krijg ik niets te zien. Er gebeurd helemaal niks, ook in apparaat beheer zie ik geen extra DVD brander.

Ik krijg wel het volgende te zien: PCI-geheugencontroller, SM-Buscontroller.

Ik heb een CD-ROM van het moederbord, maar heb zelf wel eens ondervonden dat bij het installeren van deze drivers Windows helemaal niet wil opstarten.

Is het absoluut nodig dat ik deze drivers installeer, of moet het ook zonder kunnen ?

En áls het nodig is, welke drivers moet ik dan hebben ? Liefst drivers die er _niet_ voor zorgen dat Windows niet meer kan booten :P

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Normaal moeten drives ook werken zonder zulke drives(sata drives daarintegen niet altijd!) anders download je de nieuwste moederbord drivers meeste kans dat het niet fout gaat dan.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:26

ajhaverkamp

gewoon Arjan

mcdronkz schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 13:15:
Dus ik heb de CD-ROM flatcable gepakt die bij mijn Asus bord zit, heb de DVD brander op slave gezet, en zodoende wordt 'ie in de BIOS prima herkent als Secondary Master.
Typefout? Instellen als slave, herkend als master?

Bij moderne systemen, stel je het deivce (HD, CD, DVD, whatever) in op CS (cable select) en bij gebruik van de juiste IDE connector op de kabel wordt het op juiste manier herkend. Eén device aansluiten op een IDE kabel, doe je bij voorkeur ook niet als slave.

This footer is intentionally left blank

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

heb de DVD brander op slave gezet, en zodoende wordt 'ie in de BIOS prima herkent als Secondary Master.
Dit conflicteert nogal met elkaar he, dat snap je? ;) Het zou dan herkend moeten worden als secondray slave, niet als master :) Dus check voor de zekerheid je jumpersettings nog even - zit er nog meer op die kabel btw?

Drivers zou je niet nodig moeten hebben - windows zou je IDE gewoon moeten herkennen. Wat wel zou kunnen zijn is dat een tool als Deamontools of Alcohol 120 dwarsligt ivm ASPI drivers...ik weet niet of je een dergelijke tool hebt draaien, maar anders moet je die even deinstalleren en kijken of ie dan meer wil :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Typefout van mijn kant. Hoort allebei Slave te zijn.