Onderzoek naar gemiddelde proc/mem in opkomende landen

Pagina: 1
Acties:

• MATANDO
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-03 23:41
Ik moet voor een project uitzoeken wat een normaal systeem (qua processor en geheugen) is in verschillende regio's van de wereld. De regio's zijn met name de emerging markets zoals China, India, zuid Amerika, Rusland, oost Europa en Afrika, uiteraard is het alleen maar goed als er meer regio's in het onderzoek te zien zijn.

De achtergrond informatie over dit onderwerp kan anderen ook helpen vandaar dat ik hieronder wat meer in detail ga over de reden voor dit onderzoek.

Het wordt voor grote websites/bedrijven steeds belangrijker om rekening te houden met emerging(opkomende) landen, het grote probleem met deze landen is dat ze technologisch gezien vaak achterlopen op west-Europa en Amerika. Dit wordt door heel veel mensen vergeten. Helaas denken veel mensen daarom dat het van geen belang meer is wat voor systeem de bezoekers draaien omdat de minste systemen hier over het algemeen toch wel vrij zware applicaties kunnen draaien.

Niets is minder waar, nu er vele landen aan het opkomen zijn en deze steeds belangrijker worden voor internationaal opererende sites worden en er ook meer en meer wordt gedaan met interactieve applicaties zoals Flash Flex is dit probleem zeer actueel. Daarom ben ik op zoek naar statistieken over het gemiddelde systeem wat je kan verwachten in deze opkomende landen. En het is natuurlijk ook goed om te verifieren wat er in de landen om ons heen gebeurd, is Italie echt net zo modern als wij of denken wij dit maar?

Vandaar de interesse naar vooral de processor en het geheugen van de systemen van de gemiddlede gebruiker per regio.

Ik ben dus op zoek naar een partij die deze statistieken kan leveren. Ik ga er vanuit dat zo een rapport gekocht moet worden, dit is geen probleem maar gratis is natuurlijk ook prima ;)

Na mijn eigen onderzoek zijn de volgende bedrijven overgebleven omdat deze in de buurt komen qua statiestieken:
http://www.websidestory.c.../statmarket/overview.html
http://www.nielsennetratings.com/
http://www.statmetrix.com
http://www.e-consultancy.com/about/contact.asp

Helaas bieden ze niet genoeg informatie over de processor en het geheugen van de gebruikers.

Weet iemand een partij/site die dit wel kan leveren?

vinifinder.nl

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

PeaceNlove

Deugleuter

Kan je niet samen met andere onderzoeksinstellingen uit verschillende landen een steekproef doen?
Klein opzetje: selecteer een aantal landen die als sample kunnen dienen voor een groter aantal gelijkende landen. Voor het gemak vier categoriën: hoog ontwikkelde ICT+gebruik&hoog BNP (bijvoorbeeld nederland), hoog ontwikkelde ICT+gebruik&laag BNP (wss een aziatisch land), laag ontwikkelde ICT+gebruik&hoog BNP (een olieland zou in aanmerking komen), laag ontwikkelde ICT+gebruik&laag BNP (bijvoorbeeld een ontwikkelingsland uit afrika). Neem van iedere categorie twee of drie landen om afwijkingen door het gebruik van één land te verminderen.
Vervolgens zou je uit ieder land een goed aantal mensen moeten ondervragen die een representatief beeld vormen van het mogelijk aantal ICT gebruikers in dat land.
Die beantwoorden een enquete met daarin vragen naar het ICTgebruik en de leeftijd van de hardware.

Zoals je ziet is het volgens deze opzet een zeer groot onderzoek, bovendien erg internationaal. Een samenwerking met onderzoeksinstellingen uit die landen (voor zover mogelijk)is daarom denk ik wel noodzakelijk.
Of je zou een hele flinke zak met geld mee moeten brengen richting de onderzoeksbureaus uit jouw startpost en ze vragen of ze een onderzoek met deze opzet zouden willen uitvoeren.

P.s. bovenstaand verhaal is natuurlijk maar een van de vele mogelijkheden, ik denk dat er meerdere manieren zijn om tot hetzelfde resultaat te komen, maar deze lag het meest voor de hand.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
probeer eens de VALVE hardware survey, zij houden van elke gebruiker een hoop info bij over hun systeem, ik denk dat dit ook wel per land gaat

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even heel simpel bekeken; als ik zie wat er voor hardware, die economisch is afgeschreven in NL, legaal verdwijnt naar "de derde wereld" en hoe lang dat daar draait, dan kan je met niet al teveel gezoek concluderen dat de gemiddelde machine 4 tot 10 jaar achterloopt op wat we in NL kunnen kopen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

PeaceNlove

Deugleuter

IRCfreAk schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:19:
probeer eens de VALVE hardware survey, zij houden van elke gebruiker een hoop info bij over hun systeem, ik denk dat dit ook wel per land gaat
Maar dan heb je geen representatief beeld van de gemiddelde pc in een land aangezien Valve alleen maar op moderne gamebakken staat en niet op alle pc's
MAX3400 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:22:
Even heel simpel bekeken; als ik zie wat er voor hardware, die economisch is afgeschreven in NL, legaal verdwijnt naar "de derde wereld" en hoe lang dat daar draait, dan kan je met niet al teveel gezoek concluderen dat de gemiddelde machine 4 tot 10 jaar achterloopt op wat we in NL kunnen kopen.
Maar als ze daar ook veel nieuwe machines krijgen of kopen gaat jouw verhaal niet op.
Bovendien is gebleken dat een gedeelte van de hardware die naar ontwikkelingslanden gaat botweg stuk is wanneer het aankomt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit soort info is voor NL al lastig zat te vinden in een vorm waar je vertrouwen aan kunt hechten. De primaire verkoopkanalen zeggen wel wat, maar met name wat het bedrijfsleven doet en wat er gebeurt met de afdankers daarvan is erg lastig in kaart brengen.

Groot verschil met NL en andere koplanden is dat een significante deel van de PCs in emerging nations niet via retail in dat land komt, maar als geschenk/betaling in natura van familieleden in andere landen. Er komen via liefdadigheid veel oude spullen binnen, maar de winkels hebben juist alleen echt nieuw zut (want die paar lui die winkelprijzen kunnen betalen willen dan wel het beste).

Typisch voorbeeld: mijn ex woont in Romania. Zij heeft dankzij mij een Duron 1300 systeem (2 jaar terug een zeer redelijk budgetgeval voor onze maatstaven). Toen ze een nieuwe HDD nodig had, heb ik dat ter plekke gekocht. Het was een nieuwe schijf dat vrijwel exact evenveel kostte als de pricewatch gemiddelde voor diezelfde schijf in NL op dat moment. Ze heeft ook 4 jaar terug een laptop via een kennis van een Italiaan overgekocht, een P133 geval. Op haar werk (universiteit van Timisoara) werken ze met afdankertjes van een of andere Duitse instelling, doorgaans in de regio P3-500. En 95% van Romenen heeft hoegenaamd geen PC thuis, maar maken voorzover ze online gaan gebruik van internetcafes waar ongeacht HW spec toch niets zelf geinstalleerd mag worden.

Kortom, geen lijn om in te trekken...

Mijn tip: ga kijken op de pagina's van de lokale broadband ISPs in de landen waar je in geinteresseerd bent. Kijk naar de minimumsysteemconfig en de aanbevolen config. Neem het gemiddelde tussen die twee en je hebt een richtlijn waar je mee vooruit kan :z

Oslik blyat! Oslik!

• MATANDO
Ik ben het helemaal met jullie eens dat dit een zeer lastig onderzoek is. Het is helaas geen optie om verkoop cijfers op te vragen door de problemen die jullie hier al omschrijven, het moeten echt statistieken zijn die via marktonderzoek gewonnen worden. Een combinatie van meerdere onderzoeken om dit bij elkaar te krijgen zal zeer waarschijnlijk veel te lang gaan duren en dit zal ook zeer duur worden.

Ik kan helaas niet uitgaan van een schatting, ik moet echt harde cijfers hebben van een groot genoeg marktonderzoek.

Ik ben inmiddels in gesprek met tns-nipo en gartner die mogenlijk zo een onderzoek hebben gedaan.

Als jullie nog goede suggesties hebben dan hoor ik dat graag.

vinifinder.nl

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik kan helaas niet uitgaan van een schatting, ik moet echt harde cijfers hebben van een groot genoeg marktonderzoek.
There are lies, damned lies and statistics

Een schatting is eerlijk. Een onderzoek dat beweert harde cijfers te hebben is dat niet :o

Ieder onderzoek heeft een bias, meestal eentje die er via de methodologie inkruipt. Juist door alle parallelle kanalen geef ik je weinig kans zo definitieve cijfers te vinden die daadwerkelijk de realteit weerspiegelen.

Als je wat meer info geeft over het project en waarom je die info nodig hebt, kunnen we misschien wat meer helpen...

Oslik blyat! Oslik!

• MATANDO
Natuurlijk is geen een onderzoek perfect, maar het is toch beter dan een schatting maken.

Het onderzoek moet een beter beeld geven van de echte wereld qua computer specificaties wereldwijd, naar aanleiding van deze resultaten zal er bepaald worden hoe zwaar Flash Flex applicaties mogen worden en ook de low bandwidth versie die als fallback gebruikt gaat worden.

De reden hierachter is dat vooral de Flash applicaties steeds zwaarder en zwaarder worden voor het computer systeem en dat is wel te rechtvaardigen in het westen, maar de rest van de wereld moet het natuurlijk ook nog gewoon kunnen gebruiken.

vinifinder.nl

Pagina: 1