MacBook Pro digitaal coaxiaal aansluiten op Logitech Z-5500

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-02 14:56
Ik heb sinds enkele weken een MacBook Pro 15,4".

Ben er helemaal weg van, en werkt perfect!

Maar goed, mijn probleem:

Ik ben ook in het bezit van een Logitech Z-5500 setje. Deze heb ik altijd digitaal (coaxiaal) aangesloten gehad op een Audigy 2 ZS, zoals dat staat in het topic over deze set. Heeft altijd perfect gewerkt.

Nu wil ik deze set aansluiten op mijn MacBook Pro. In de gebruiksaanwijzing staat dat de MacBook Pro digitaal/S/PDIF ondersteund via het de audio-uit uitgang (koptelefoon). Alleen wil dit niet lukken. Ik probeer dit met een 'coax' kabel met aan de MacBook Pro kant een tulpstekkertje (omzettertje). Zo werkte het ook bij de Audigy 2 ZS.

Nu is mijn vraag dus: Hoe sluit ik mijn Logitech Z-5500 digitaal (coaxiaal) aan op mijn MacBook Pro?

Alvast bedankt!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De digitale uitgang op een MacBook Pro is een optische uitgang. Bij mijn weten is de digitale uitgang op een Audigy 2 ZS een coaxiale uitgang. Gelukkig ondersteunt de Logitech Z-5500 zowel een optische als een coaxiale invoer. Je hebt dus in principe alleen een optische kabel nodig (toslink). Als je je huidige kabel nog wilt gebruiken, dan heb je een kastje nodig dat het optische signaal omzet in een coaxiaal signaal, zoals de M-Audio CO2.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zoek even bij de Apple Store online naar 'optical'. Zo'n kabeltje als de 1e hit moet je hebben. (Alleen is dat een bijzonder duur exemplaar. Die dingen zijn ook veel goedkoper te vinden.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• N-Freak
Bedankt, ik denk dat ik al genoeg weet!

Ik ga wel even een optische kabel halen dan, dat lijkt me goedkoper (en makkelijker) dan zo'n kastje. En niet te vergeten beter voor de kwaliteit.

edit: Nog even een korte vraag.

Wat is het verschil (vooral kwalitatief gezien) tussen coaxiaal en optisch geluid?

[ Voor 26% gewijzigd door N-Freak op 12-07-2006 11:47 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

N-Freak schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 11:45:Wat is het verschil (vooral kwalitatief gezien) tussen coaxiaal en optisch geluid?
Geen. In principe geven beide methodes dezelfde geluidskwaliteit. Je zou kunnen redeneren dat optisch een betere geluidkwaliteit geeft, omdat het geen last heeft van signaalverlies, ten opzichte van een coaxiale verbinding. Maar je moet een kabel van minstens 15 meter hebben om daar iets van te merken. Je zou ook kunnen rederen dat coaxial beter is dan optisch, omdat met een optische verbinding het elektrisch signaal eerst moet worden omgezet naar een lichtsignaal, wat daarna weer moet worden omgezet naar een elektrisch signaal. Aan de andere kant, met een optisch signaal kun je weer geen last van hebben van een aardlus, terwijl dit met een coaxiale verbinding weer wel mogelijk is.

Uiteindelijk maakt het dus weinig uit of je een coaxial of optische verbinding gebruikt. Alleen in extreme situaties kan een optische verbinding beter zijn dan een coaxiale verbinding (en vice versa). Het enige wat nog verschil kan uitmaken, zijn de praktisch bezwaren voor optische verbindingen. Optisch kabels zijn namelijk vaak duurder zijn dan coax kabels en een optische kabel is niet zo gemakkelijk strak om een hoekje te leggen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• N-Freak
Het is me duidelijk, bedankt!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geluidskwaliteitsverschil is er niet tussen optical en coax, Het blijft een digitaal signaal, remember.. Je krijgt ook geen "hogere kwaliteit" emailtjes binnen als je netwerkverbinding over glasvezel ipv UTP loopt.

• N-Freak
Kabel gehaald. Werkt opzich goed allemaal.

Heb alleen een klein probleempje.

Als ik de kabel er in stop geeft hij geen signaal, pas als ik een geluid afspeel, geeft hij signaal, maar het duurt heel even voor ik geluid heb (halve seconde ongeveer). Daardoor speelt hij de meeste kleine geluiden niet af, zoals het legen van de prullenbak, aangezien dat geluid niet lang duurt. Ik hoor dan enkel een plopje.

Als ik in iTunes wat afspeel mis ik hooguit de eerste halve seconde.

Allemaal geen ramp, maar is het niet mogelijk een constante verbinding met mijn Z-5500 te krijgen, zoals ik dat (via coax) ook kan doen met mijn PC?
Pagina: 1