Welke HUB of Switch ?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-08 16:53
'lo mensen.. ik wil voor mijn thuis netwerk een HUB of een Switch kopen (ik zit nu op Coax en dat schiet dus niet op..)

ik heb 3 workstations, 1 laptop en een server en ik heb al 3 10/100mbit kaarten (2 voor de workstations en 1 voor de laptop..)

de laptop kan dus nu ook geeneens in mijn netwerk omdat daar alleen UTP in past en mijn coax netwerk is zoiezo veel te langzaam want ik heb ook 1 centrale-opslag server staan (omdat ik vanaf al mijn workstation bij dezelfde data wil..)

ik wil ook 10mbit netwerkkaarten aansluiten en die moeten dan gewoon met de 100mbit kaarten kunnen 'praten'..

ik zat zelf te denken aan een 8 poort 10/100 hub of een zelfde soort switch...

ik heb bij norrod een 8 poort 10/100 hub zien liggen voor 250 piek ofzo.. maar ik heb het idee dat dat goedkope zooi is... iemand ervaringen ermee ?

ik zit zelf te denken aan een NETGEAR hub of switch en wel het type:

DS309 (hub met 1 geswitchte poort, voor server??)

FS308 (switch)

(ze zijn wel duur,(600 piek ofzo) zouden ze ook VEEL sneller en beter zijn dan dat ding van norrod)

btw.. is het voor mij nuttig een switch te kopen ? ik ga vaak zware loads op mijn netwerk krijgen, maar niet echt tussen meerdere computers... vaak alleen tussen 1 van de workstation en de server... een switch lijkt me zelf geen voordeel in deze situatie.. of toch wel????

plz help me out...

owja.. ik zoek ook nog VERKOOP adressen... weet iemand een bedrijf dat die dingen verkoopt (Inmac en Dunnet ken ik al..) ?

tnx for tha help..

Have a wheelie good weekend!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb zelf eigelijk exact hetzelfde probleem. Ben benieuwd naar de vele reactie's die nog volgen....

• Bulldog
  • Niet online
Ff naar boven halen

weet dan niemand iets ?

• Mior
  • Laatst online: 28-08 07:15
een switch is duur, dat is een feit. hubs zjin goedkoper, maar als je een groot netwerkje hebt, zijn hubs vrij traag omdat ze 'broadcasten', en dat doet een switch niet. Dus je zult zelf moeten bepalen of je meer geld wilt uitgeven en snel, of minder geld en minder snel !

Verwijderd

Als geld geen probleem is dan koop je een switch, en anders gewoon een hub(200 piek volgens mij voor een standaard 10/100 8 poorts), het verschil trouwens tussen bijv. 3com en geen merk is zeer klein, 3com is eigenlijk alleen interessant als je veel support wil en een lange garantie.
Opzich heb je niet zoveel computers dus ik denk dat je met een HUB wel goed af bent...

Veel Succes

Verwijderd

Euh...is er iemand die mij het verschil wil uitleggen tussen een hub en een switch?

Thanx in forward

• Bulldog
  • Niet online
hub = 9 ingangen
1 ingang voor de server, 8 voor werkstations (pc1 tot en met pc8)
switch= precies hetzelfde

maaar:
als ik van pc1 naar pc2 een berichtje stuur krijgen alle pc's het bericht: veel netwerkverkeer dus

switch: als ik van pc1 naar pc2 een bericht stuur krijgt alleen pc2 dat bericht

hoe: switch stuurt het bericht door naar de netwerkkaart (MAC nummer) en hub stuurt het gewoon weg.

Daarom kost een switch meestal 3 x duurder dan een hub.
De switch moet kijken naar WIE het bericht moet aan de hand van het MAC adres. MAC adressen zijn uniek, er zijn er geen 2 van op de wereld.

• The_Yeti
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2014

The_Yeti

bibo ergo sum

Goedkope en makkelijke oplossing: een HUB met 1 BNC(coax) aansluiting en 8 UTP aansluitingen (ik weet niet hoe zo'n ding precies heet, 10Mbit), kan je op een willekeurige plaats in je coax-netwerkje aansluiten op die hub kun je je Laptopen die andere desktop aansluiten, zo'n hub kost ongeveer 80 piek, dan hoef je verder alleen nog maar een UTP kabel voor je laptop te kopen. Ik heb drie pc's en een server op coax aangesloten en op die hub zitten drie laptops, maar dat worden er meer. Max snelheid die je hiermee kan halen is dus 10 Mbit, net iets meer dan 1 MB per sec.
Lijkt mij voldoende voor een thuisnetwerkje.....

Verwijderd

uhm als je een 10/100 hub koopt en daar dus 10 mb computers/netwerkkaarten aan hangt betekent dus dat het hele zooitje autmatisch terug schakkelt naar 10 mb dus kan je beter een switch of switching hub kopen duur maar sneller dus

• FragDaddy
hoe kan ik ZIEN of een hub een switching hub is of niet ? ik wil namelijk wel 10 en 100 tegelijk gebruiken zonder dat de hele zooi terugslaat op 10mbit

ik wil dat ding van norrod wel kopen voor 250 piek.. maar die zal wel niet switching zijn...

ook heb ik een paar professionele hubs bekeken (netgear),, en die zijn om te kwijlen.. maar nou weet ik nog niet wat ik moet doen.. maar geen switch dus ? omdat ik toch niet met 8 computers tegelijk vol aan het netwerken ben ??

Verwijderd

kan het alleen aan de prijs zien 250 voor 8 poorten is zelfs voor een hub weinig dus het zal wel geen switching hub zijn.

echte switches zijn gewoon een stuk duurder

er zijn zoveel switches/hubs (learning bla bla) ik zou gewoon ff bij een zaak langs gaan en je goed laten adviseren

• Mior
MENSEN!! en hub broadcast, betekend als jij een pakketje wegstuurd, stuurt de hub het na alle poorten, een switch daarintegen broadcast niet en kijk eerst voor welk ip het bestemd is, en stuurd het vervolgens naar die poort zodat de rest van de poorten de packtes niet hoeven te verwerken... daarom zijn die krengen ook zo duur !

Verwijderd

owkee Phantom_ maar..... een switch (niet allemaal) moet in het begin leren zo weet hij dus nog niet waar welk pakketje thuis hoort en zal in het begin dus nog niet veel sneller zijn als een gewone hub

• Mior
das waar, maar als je een switch koopt, blijft ie meestal een hele tijd in de roulatie.. die tijd dat ie nodig heeft om dat uit te zoeken is dan even een zure beet in de appel.

btw, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt....

Verwijderd

kijk "wij" weten tenminste waar we over praten

• FragDaddy
ik weet ook erg goed waar ik over praat hoor...

ik werk dagelijks met switches en hubs, maar ik wil graag weten wat ik THUIS moet kopen en niet hoe het werkt.. dat weet ik wel...

• AP3X
  • Niet online
niet helemaal
want een switch kijkt niet naar het ip adres maar naar het mac adres :P

• FragDaddy
en een Switch leert zichzelf alles wel aan (hoef jij niet te doen..) en kost vaak maar een paar seconden....

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

kan het alleen aan de prijs zien 250 voor 8 poorten is zelfs voor een hub weinig dus het zal wel geen switching hub zijn.
Het kan heel goed een switching hub zijn, heb er zelf ook 1 gekocht voor 230,-
Alleen is een 'switching' hub iets anders dan een switch, in een 'switching' hub zit nl. alleen een switch tussen het 10 en het 100 mbit gedeelte om er voor te zorgen dat er met beide snelheden tegelijk gewerkt kan worden. Alle dual-speed hubs die beide snelheden tegelijk kunnen hebben zijn du 'switching' hubs.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Mior
dat leren is gewoon een mac adress lijst opbouwen... en als je een goeie switch koopt, kan ie zelfs layer2 routeren... (ni bij de goeiekope van mycom ofzo)..... inderdaad... duurt maar een paar seconden...

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

in het eerste bericht van je staat: ik wil eigenlijk alleen maar verkeer tussen 2 computers tegelijk, en niet tussen alle computers tegelijk.

het nadeel van een hub is dat ie dus overal alles heendoet (dat hebben de mensen dus hiervoor al gezegd) en als je dan op een andere computer ook iets gaat uitzenden, dan kan het gebeuren dat dat niet wil omdat op dat zelfde moment een packet langskomt voor een andere computer. Hierdoor moet ie eventjes wachten om het even later weer te doen. Als je drukke netwerken hebt (dus veel computers die allemaal gebruikt worden), dan krijg je veel last hiervan en je netwerk gaat dichtslibben. Hier is dus een switch ideaal. Als je gewoon thuis 1 grote server hebt staan, en je wil er bestanden vanaf halen met een workstation, en die andere computers worden niet superveel gebruikt, dan heb je wel genoeg aan een hub. Veel goedkoper en het maakt dus in snelheid in principe niet aan.

Wel een switching hub nemen..je wil snelheid erbij hebben,d an moet je niet weer moet 10 mbit gaan werken.
suc6 ermee!

• FragDaddy
zie.. hier heb ik wat aan !!!! tnx RdB

een goeie switching hub is dus genoeg...

Zer0, waar hebbie dat ding gekocht van jou en wat is het merk en type ???

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:36
Hoewel het een beetje overbodige luxe is zou ik toch een switch nemen aangezien een 8 poort 10/100 switch nauwelijks duurder is dan een 8 port 10/100 hub. Het scheelt maar 50-80 piek ofzo!!

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• FragDaddy
waar koop ik die switches of hubs ??

zeker die wat goedkopere switches zijn intressant dan, maar waar koop je die...???

• FatalError
Op een grote beurs kan je goed terecht.
Bijvoorbeeld de HCC-dagen en de grotere InterExpo's (zo heten die toch?)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

mn hub is een Planet, gekocht bij Dunnet, alleen verkoopt die helaas geen Planet meer.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Network Switch Roundup
June 15th, 2000 11:52 AM - Jason Clark

Good morning :). Greg and I posted our Network switch roundup where we compared a group of switches in a loaded and unloaded environment. The conclusion will give you a clear message in that the consumer really wins here, it all comes down to preference.

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1260

• K-2SO
  • Laatst online: 26-08 15:47
Ik heb zelf nu de 3Com Superstack II HUB 100-TX 12 Ports (3C250C-TX-12).
(100Mbit Hub met 12 poortjes)

Erg gaaf dingetje :)

• Mior
eh serum, ik heb precies dezelfde :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:47

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb een Cisco Catalyst 1924C XL Enterprise Edition 10/100 Switch...

Hehehe... ;)

Aannames zijn fataal.

• FatalError
Dan ga ik ook patsen: CableTron ELS100-24TX
24 poort 10/100 managed switch :P

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

is het dan ook nuttig om te melden dat ik er niet een heb..ik heb niet eens een netwerkje :)

• Mior
en ook nog

[img]ftp://ftp.lancentral.dhs.org/incoming/mmac8.gif[/img]

gekregen van me school, zeer geschikt voor lan parties :)

Verwijderd

Uh ik kan de switches van Cisco van harte aanbevelen. Kan je lekker zelf een beetje configureren. Je had toch geld genoeg...toch??

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
Tsssss..... Ik heb nog gewoon crosslink.... Eerst coax, maar heb die 486 maar de deur uit gedaan en een 100mbit netwerk aanleggen. Ow ja Fatal Error dus jij kan aan een 8 poorts switch komen voor 300 gulden... Links plz... Ik zou gewoon voor een switching HUB gaan. Ik had hier laats ook ongeveer dezelfde vraag gepost. (ben url kwijt) en daar kwam gewooon 100% uit dat je als je een thuisgebruiker bent niet meer dan een HUB nodig hebt.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• FragDaddy
lekker NUTTIGE reply's zeg..

ik kan denk ik geen cisco betalen.. wil ongeveer 600 piek uitgeven aan dat ding..

dus als iemand een beetje betaalbare switch of hub weet ergens.. post dat dan ff..

of wil iemand afscheid nemen van een SuperStack2 of een Cisco Catalyst ?? dan wil ik die wel overnemen voor 600 piek hoor...

• FatalError
Zoals ik al zei: Op een grote computerbeurs zijn hubs en switches voor erg leuke prijzen te krijgen.
Ik weet één adres waar je misschien wel wat leuks kan krijgen: RLNetworks. Ik had mijn switch daar gekocht voor 850 piek, normaal kost dat ding ongeveer 3500 piek.
Bel ff naar ze en vraag gewoon of ze wat leuks hebben liggen, zo niet, gad dan naar een beurs.
Tel.nr. RLNetworks: 015-3692220
Let wel: ze verkopen bijna alleen merkspullen: 3Com, Intel, Compaq e.d. Voor goedkope no-name switches/hubs (ik heb goede ervaringen met merkloze switches) moet je naar de beurs, want ik weet daar geen adressen voor.

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Ik heb net mijn 5 poorts Intel InBusiness hub vervangen door een 4 poorts 10/100 auto sensing switch (ook Intel Inbusiness)
Kostte nog geen f.250 en het speert als een gek!
Fantastisch!

Verwijderd

ok..ok.. allemaal leuk en aardig zo'n thuisnetwerk... maar wat als ik 't internet opwil met de computers?

ik zoek een hub of switch of iets waar ik m'n computer aan kan sluiten die en 't netwerk-verkeer regeld en ook 't internet-verkeer voor 2 pc's

weet iemand een goede hub/switch/enz voor dit soort netwerk? alvast bedankt :D

• digifun
  • Niet online

digifun

Sygate , wingate of windows 98 se. Werkt prima met een standaard hub erbij in een netwerk.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1