Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 14:45:
[...]
Ik vind het gewoon bezwaarlijk dat ik flink moet dokken om te kunnen bepalen wie, na mijn dood, mijn spulletjes krijgt. Ik heb immers al voor die spulletjes betaald. Misschien handig om in je achterhoofd te houden dat een paar honderd euro niet voor iedereen "luizig" is. Daar moet ik een paar maanden voor sparen namelijk.
Ik heb het over 'luizig' in verhouding met de bedragen waar je over praat. Life is simple: als jij niks regelt, gaat het zoals het in de wet staat. Wil je dat niet? Regel wat anders. Zoals ik al zei: je praat hier niet over een pak melk of zoiets, het gaat om een woning. Misschien vertegenwoordigt jouw woning, onder aftrek van je hypotheekschuld, nu weinig tot geen waarde. Hoe is dat over tien jaar? Of over twintig? Mijn ouders kochten in de jaren zestig hun eerste woning voor fl. 20.000,-- (met samengeknepen billen, want 'Oei! Wat een bedrag!') en verkochten deze begin jaren negentig voor het tienvoudige.
Of misschien ben je ineens van plan een eigen bedrijf te starten. Daarbij loop je uiteraard de kans dat je failliet gaat (risico van het vak). Ben je toevallig dan nét in gemeenschap van goederen gehuwd/geregistreerd gaat je partner nét zo hard voor de bijl als jij. Dag woning. Maar: je hebt destijds wél mooi even een paar honderd euro bespaard door geen huwelijksvoorwaarden op te maken.

Vind jij het dan niet bezwaarlijk dat je de notaris een instap-PC zonder beeldscherm moet geven voor 2 uur werk, waarvan 1,5 uur voorbereiding door een administratief medewerker gedaan wordt? (Het betere knip- en plakwerk zeg maar....)
Nee, dat vind ik niet. Voor het geval je het gemist hebt: je betaalt voor de kennis die jij niet hebt, net zoals je voor alles waar je zelf niet toe in staat bent een ander inschakelt. Ik ga niet zelf aan mijn auto sleutelen. Weet ik de ballen van. Als dat ding het niet doet, ga ik naar een garage. Heb ik een garage die me bevalt, blijf ik. Bevalt het niet, ben ik weg. Is het te duur bij de notaris waar je in eerste instantie wat vraagt? Ga naar een ander. Je bent niet verplicht om bij die ene notaris bij jou in de straat de boel te regelen.
Idd, veel akten worden 'geknipt & geplakt'. Maar het zijn wél de stukken die in jóuw situatie van toepassing zijn. Kom op zeg, iedereen gebruikt computers voor tekstverwerking, notariskantoren dus ook. Ben je wel of niet gehuwd, wel of geen kinderen uit een eerdere relatie, wel of geen eigen woningen, wel of geen eigen bedrijf, enz.
Het is gewoon de werkelijkheid. Tegenwoordig kijkt er niemand meer vreemd op als je met de mededeling komt "wij gaan scheiden". Het begint er steeds vaker op te lijken dat je huwelijk niet compleet is zonder scheiding. Als ik op deze manier een hoop geld kan besparen en toch het gewenste resultaat kan bereiken, dan ben ik groot genoeg om eerlijk toe te geven dat ik dat dan zo gewoon zou doen.
Scheidingen komen idd vaak (en steeds vaker) voor. Dus? Dat lijkt me júist de reden om de boel goed te regelen. Huwelijksvoorwaarden dus. Maar negen van de tien mensen dénken daar niet eens aan bij de voorbereiding van de 'mooiste dag van hun leven'. Heb je in je eentje een woning en ga je 'even' trouwen (bij voorkeur op een gratis dag, want wij zijn Hollanders) en natúúrlijk zonder huwelijksvoorwaarden (want die notarissen rekenen van die absurde bedragen) is mooi wel in één klap de helft van je woning van je kersverse echtgenote. En een paar jaar later gaan we scheiden... Oeps... Goh, fijn dat je toch mooi die paar honderd euro destijds hebt uitgespaard.

Ik vind het juist Hollands dat je voor het veiligstellen van je eigen spulletjes een belachelijk bedrag moet neerleggen. Eerst mag je alles al (reteduur) kopen, vervolgens mag je er je hele leven nog belasting over betalen ook. Maar als je er dan voor wil zorgen dat de spullen na je overlijden bij de juiste persoon terechtkomen, moet je daarvoor ook nog eens een veel te dure notaris inhuren.
Sorry hoor, 'veel te dure notaris'. Vergeleken met wat? Een notaris levert jou, behalve een paar lullige A4-tjes in een mapje, een behoorlijke dosis rechtszekerheid op. Jij betaalt voor die rechtszekerheid. Zoals eerder gezegd, het staat je vrij om bij welke notaris in Nederland dan ook een offerte aan te vragen voor hetgeen jij de beste man of vrouw wilt laten doen.
Waarom kan ik niet gewoon zelf een verklaring opstellen, deze voorzien van handtekening en datum en aan mijn vriendin en ouders/broer/zus geven?
Omdat dat in de praktijk gezeik oplevert. Voorbeeldje: jij woont samen. Echter, jouw pa & ma hebben een bloedhekel aan jouw (geweldig leuke & aardige

) vriendinnetje. Dat kan. Dat gebeurt. Sterker nog, dat gebeurt váák. Nu ga je het hoekje om (je bent abusievelijk van het balkon gepletterd ofzo, iets leuks iig). Gelúkkig had jij jaren daarvoor zelf een documentje in elkaar gezet, waarbij je al je spullen na zou laten aan je vriendin. Echter, dat documentje is weg. Oei. En nu?
Een notarieel testament wordt geregistreerd bij het Centraal Testamenten Register. Altijd. Als jij dus de pijp aan Maarten geeft en één van je nabestaanden gaat naar een (willekeurige!) notaris, zal deze altijd het CTR controleren om te checken of (en zo ja, wáár) er een testament van de overledene is opgemaakt. Geen testament? Dán vererving volgens de wet.
Verkeerde zuinigheid, imo. Kijk, als jij in je uppie in een huurhuis zit en een parttime baantje bij de MacDonalds hebt, is een testament idd weggegooid geld. Maar met een eigen huis (hoe klein en lullig dat ook mag zijn) is de situatie ineens totaal anders. Dat huis is geld waard, véél geld. En dat wordt, waarschijnlijk, alleen maar méér waard. Je wilt niet weten wat je tegenkomt aan ruzies en frustraties bij nalatenschappen, terwijl veel gezeik voorkomen kan worden door er simpelweg vooraf even goed over na te denken.
Oftewel, samenwonen is leuk, trouwen is leuk, maar uiteindelijk gaan de wittebroodsweken en de verliefdheid voorbij en gaat het gewone leven weer verder. En dan is het prettig als je de boel goed voor elkaar hebt. Zowel voor jou, als voor je partner en eventuele kinderen.
Wat me trouwens wél verbaast:
er wordt idd wat afgeklaagd over notaristarieven. Echter, de mensen die het hardst bij mij klagen over die tarieven zijn óók de mensen die zonder blikken of blozen vijf-, tien- of vijftienduizend euro aan hun makelaar betalen... Tja...
[
Voor 4% gewijzigd door
Jiffy op 13-07-2006 20:18
]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...