[Nieuws] Ligthroom gratis voor bezitters van RSP2006

Pagina: 1
Acties:

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Adobe heeft de FAQ over de overname van Pixmantec van een update voorzien. Adobe stelt dat ze naar de klanten van Pixmantec en hun opmerkingen en klachten hebben geluisterd en heeft hierom besloten om Lightroom als gratis download beschikbaar te stellen voor iedereen die RawShooter Premium 2006 heeft gekocht, ondanks dat Lightroom meer zal kosten dan RawShooter Premium 2006, omdat het pakket meer functies heeft. Dit was dan ook in eerste instantie de reden waarom Adobe geld wilde vragen voor de overstap op Lightroom.

De ontwikkeling van RawShooter is trouwens geheel stilgelegd, hoewel er een uitzondering is gemaakt voor het profiel van de Canon EOS 30D. Hiervoor zal binnenkort een update komen, zodat ook deze dSLR door RawShooter Premium 2006 wordt ondersteund.

Verder is Adobe ook aan het onderzoeken of het mogelijk is om de bewerkingen die met RawShooter zijn gemaakt te importeren in Lightroom. Gezien de motor echter verschillend is, worden hier echter geen beloftes over gemaakt.

bron: Pixmantec overname FAQ (pdf)

Tot zover deze nieuwsflits, en dan nu mijn eigen commentaar hierop:
Ik moet zeggen dat ik dit dus echt wel een strakke actie van Adobe vind. Wat ik tot nu toe van Lightroom heb gezien spreekt me ontzettend aan en ik ga zeer zeker de beta voor Windows uitproberen als deze uitkomt. Verder is dit een teken dat Adobe goed geluisterd heeft naar het commentaar van de klanten van Pixmantec. Velen, waaronder ik, waren ontevreden over het feit dat er weinig informatie omtrend de overname naar buiten werd gebracht en velen voelden zich ook bedonderd. Daarnaast hadden sommigen niet alleen de Premium-versie gekocht, maar ook de ColorEngine met gecalibreerde kleurprofielen. Als je die twee bij elkaar telt dan zit je al snel op een investering van $150,- en als je dan ook nog moet betalen om Lightroom te gaan gebruiken.... Tja... dan kijk waarschijnlijk eerst naar andere alternatieven. Geheel logisch dus eigenlijk dat Adobe bestaande RawShooter Premium 2006 gebruikers via deze actie aan zich wil binden. Sailant detail is trouwens dat de verkoop van Premium 2006 sinds gister helemaal gestaakt is....

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dat laatste is jammer, het eerste idee dat ik erbij kreeg was "Even Rawshooter kopen". ;)

Maar goed, dit is een erg coulante actie van Adobe, en het is een win-win situatie voor iedereen. Zij hebben een zwik nieuwe klanten die nu niet betalen, maar Lightroom v2.0 wellicht weer wel. :)
En ook kan Adobe elke positieve publiciteit goed gebruiken met nieuwe software. Photoshop is natuurlijk al een begrip, maar Lightroom nog niet. :)

Of ik Lightroom ga kopen is nog niet duidelijk, ik heb een snelle mac nog voor Lightroom uitkomt dus ik ga het sowieso eens goed vergelijken met Aperture, om vervolgens de beste aan te schaffen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Oxi op 12-07-2006 01:23 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Zohee, netjes van Adobe hoor. Slim natuurlijk omdat ze zo flink wat klanten blijven houden, maar het blijft een strakke actie. Ik kan me je replies nog wel herinneren waarin je sjagerijnig doet over de overname. Dat zal nu wel anders zijn :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Tja, in eerste instantie was ik sjagerijnig, wat vooral kwam door de slechte communicatie omtrend de overname en het feit dat er grote onduidelijkheden voor de toekomst waren. Maar naar het zien van een video over Lightroom op de Mac, kwam ik tot de conclussie dat dit pakket wellicht nog beter mijn workflow beantwoord. Daarnaast heb ik wat rondgestruined op de Lightroom forums van Adobe en ik moet zeggen, ze luisteren naar de wensen van de fotograaf. Hun doel is een rawconverter te maken, die snel is, kwalitatief goed en waar makkelijk mee om te gaan is. Volgens mij een waardige opvolger van RawShooter dus. Waar ik alleen bang voor was, was de prijs als koper van zowel RawShooter Premium 2006 als de ColorEngine. Lightroom wordt dus gratis voor RSP-gebruikers en als er een volgende versie uitkomt, betaal je evenveel voor de upgrade als betalende Lightroom gebruikers. Een echte upgrade dus.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.