107mb schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 07:44:
[...]
maar als je nagaat dat het menselijk oog 9 miljoen kleuren kan onderscheiden, en dat fabrikanten daarom de eerstvolgende stap 224 = 16,7 miljoen tinten gebruiken dan vraag ik mij af waar die 30 bits voor nodig is (marketing??)
En ik denk dat jij een ander probleem hebt met HDTV (slecht signaal, slechte ontvanger, slecht scherm??) want true HDTV (1080i) is fantastisch,
en van 24 naar 30 bits zal weinig tot niets uitmaken. Ik vraag me af of er wel weergevers zijn die dit uberhaubt aankunnen.
ik heb een idee dat HDMI een bestaansrecht heeft vanwege DRM.
een nieuwere versie zal m.i. nog meer beperkingen hebben, naast het feit dat het natuurlijk technisch gezien een mooie verbinding is.
Nou, zo werkt het dus niet. 30 bits, 36 bits of 48 bits hebben wel degelijk nut. Pak bv. de rood . Bij 24 bit heb je voor ieder kleur kanaal 8 bits ( 3 kleuren, 3 * 8 = 24 bits) tot je beschikking. Dat betekend dat je voor puur rood 256 stappen hebt van zwart naar puur rood. En wedden dat je die trappen ziet? Nu zijn daar wel interpolatie truukjes voor te verzinnen, maar dat zijn weer truukjes.
Voor 30 bits betekend dat er 1024 stappen naar de rode weg zijn.
Voor 36 bits betekend dat er 4096 stappen naar de rode weg zijn.
Voor 48 bits (de creme ala creme op HDMI gebied) betekend dat er 65536 stappen naar rood zijn.
Een plaatje welke 48 bits gebruikt ziet er 'puurder' uit dan een 24 bits variant. Het is moeilijk te omschrijven, maar je zit het wel, maar je hebt niet van WOW dat ziet er veel beter uit. Het komt gewoon 'natuurlijker', 'vanzelfsprekender' over.
Overigens is 48 bits ook het maximum wat door studio apparatuur wordt gebruikt. Probleem bij deze uitbreiding van kleuren is dat ook het afspeelapparatuur het moet ondersteunen. HD-DVD zal dit ondersteunen in de nieuwe generatie spelers, en Blu-Ray en PS3 zullen dit gelijk al ondersteunen. En dat komt inderdaad omdat ze al HDMI 1.3 ondersteunen.
Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl