Toon posts:

HDMI 1.3 Nieuwe standaard!!

Pagina: 1
Acties:
  • 947 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Las net over de nieuwe HDMI 1.3 standaard welke wel 30bits kleurdiepte zal ondersteunen waardoor we echt een perfect beeld kunnen krijgen, want wees eerlijk, de huidige HDTV uitzendingen zijn niet echt super geil te noemen.

Ik kan niet wachten tot alle apparatuur er is.

Wat vinden jullie?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat wil je precies met dit topic bereiken? Ik zie niet echt een vraag of een stelling namelijk.

Het zal natuurlijk een tijd duren voordat de nieuwe HDMI 1.3 standaard ook echt een geaccepteerde standaard word. HDMI apparatuur is er nu nog nauwlijks of wat HDTV decoders na.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:55:
Wat wil je precies met dit topic bereiken? Ik zie niet echt een vraag of een stelling namelijk.

Het zal natuurlijk een tijd duren voordat de nieuwe HDMI 1.3 standaard ook echt een geaccepteerde standaard word. HDMI apparatuur is er nu nog nauwlijks of wat HDTV decoders na.
Nou, dat gaat sneller dan je denkt. en die 24bits kleurdiepte is echt een tekortkoming en het is maar goed dat ze HDTV nu eens gaan perfectioneren.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-02 15:37

Nik

Vergeet niet dat in andere landen al meer naar HDTV gekeken wordt als hier, en de 1.3 standaard dus best iets toe te voegen heeft, voor daar. Echter, de huidige schermen kunnen de nieuwe standaard nog niet volledig benutten, dus daar zit eerst het gat dat dichtgemaakt moet worden. Je kunt wel 30bits kleurdiepte op je bron en signaaldrager hebben, maar als het scherm uiteindelijk geen 30bits kleuren kan produceren...

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Da's voor het eerst dat ik hoor dat 30bits kleurdiepte veel toevoegt t.o.v. 24bits. Heb je daar een bron voor? De problemen met HDTV uitzendingen liggen denk ik meer aan de beperkte bandbreedte, de beeldkwaliteit van HD films die ter download beschikbaar zijn en op HD-DVD en BR te koop zijn is nl. uitstekend.

HDMI 1.3 voegt support toe voor HD audio, dat is voor zover ik weet het enige echt nuttige verschil met 1.2.

HDMI 1.2 is overigens nog lang geen gemeengoed, ik daag je uit een apparaat te vinden dat 1.2 ondersteunt, laat staan 1.3. Overigens zijn de specs al heel lang bekend. Dus wat wil je nu eigenlijk met dit topic?

[ Voor 21% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-07-2006 00:33 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-02 14:09
ik vind het nu al superbeeldje hoor. Mij lijken die 6 bits niet echt een dermate groot verschil. Bovendien in welke tijd leef jij? 2020 ofzo? Beetje raar dat je hdtv nog niet mooi genoeg vind :s

Verwijderd

robvanpraat schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 00:37:
ik vind het nu al superbeeldje hoor. Mij lijken die 6 bits niet echt een dermate groot verschil. Bovendien in welke tijd leef jij? 2020 ofzo? Beetje raar dat je hdtv nog niet mooi genoeg vind :s
Weet je wel hoeveel meer waardes je kunt opslaan in 30 bit ipv 24 ?

24 ~ 16 miljoen
30 ~ 1 miljard

Hoe ze precies die 30bit indelen zou ik verder niet weten maar er zijn iig veel meer mogelijkheden.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-02 09:33
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 00:51:
[...]

Weet je wel hoeveel meer waardes je kunt opslaan in 30 bit ipv 24 ?

24 ~ 16 miljoen
30 ~ 1 miljard

Hoe ze precies die 30bit indelen zou ik verder niet weten maar er zijn iig veel meer mogelijkheden.
maar als je nagaat dat het menselijk oog 9 miljoen kleuren kan onderscheiden, en dat fabrikanten daarom de eerstvolgende stap 224 = 16,7 miljoen tinten gebruiken dan vraag ik mij af waar die 30 bits voor nodig is (marketing??)

En ik denk dat jij een ander probleem hebt met HDTV (slecht signaal, slechte ontvanger, slecht scherm??) want true HDTV (1080i) is fantastisch, en van 24 naar 30 bits zal weinig tot niets uitmaken. Ik vraag me af of er wel weergevers zijn die dit uberhaubt aankunnen.

ik heb een idee dat HDMI een bestaansrecht heeft vanwege DRM.
een nieuwere versie zal m.i. nog meer beperkingen hebben, naast het feit dat het natuurlijk technisch gezien een mooie verbinding is.

[ Voor 17% gewijzigd door 107mb op 12-07-2006 07:47 ]

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 19:56

Arx

Two Thoughts Ahead!

107mb schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 07:44:
[...]

maar als je nagaat dat het menselijk oog 9 miljoen kleuren kan onderscheiden, en dat fabrikanten daarom de eerstvolgende stap 224 = 16,7 miljoen tinten gebruiken dan vraag ik mij af waar die 30 bits voor nodig is (marketing??)

En ik denk dat jij een ander probleem hebt met HDTV (slecht signaal, slechte ontvanger, slecht scherm??) want true HDTV (1080i) is fantastisch, en van 24 naar 30 bits zal weinig tot niets uitmaken. Ik vraag me af of er wel weergevers zijn die dit uberhaubt aankunnen.

ik heb een idee dat HDMI een bestaansrecht heeft vanwege DRM.
een nieuwere versie zal m.i. nog meer beperkingen hebben, naast het feit dat het natuurlijk technisch gezien een mooie verbinding is.
Nou, zo werkt het dus niet. 30 bits, 36 bits of 48 bits hebben wel degelijk nut. Pak bv. de rood . Bij 24 bit heb je voor ieder kleur kanaal 8 bits ( 3 kleuren, 3 * 8 = 24 bits) tot je beschikking. Dat betekend dat je voor puur rood 256 stappen hebt van zwart naar puur rood. En wedden dat je die trappen ziet? Nu zijn daar wel interpolatie truukjes voor te verzinnen, maar dat zijn weer truukjes.

Voor 30 bits betekend dat er 1024 stappen naar de rode weg zijn.
Voor 36 bits betekend dat er 4096 stappen naar de rode weg zijn.
Voor 48 bits (de creme ala creme op HDMI gebied) betekend dat er 65536 stappen naar rood zijn.

Een plaatje welke 48 bits gebruikt ziet er 'puurder' uit dan een 24 bits variant. Het is moeilijk te omschrijven, maar je zit het wel, maar je hebt niet van WOW dat ziet er veel beter uit. Het komt gewoon 'natuurlijker', 'vanzelfsprekender' over.

Overigens is 48 bits ook het maximum wat door studio apparatuur wordt gebruikt. Probleem bij deze uitbreiding van kleuren is dat ook het afspeelapparatuur het moet ondersteunen. HD-DVD zal dit ondersteunen in de nieuwe generatie spelers, en Blu-Ray en PS3 zullen dit gelijk al ondersteunen. En dat komt inderdaad omdat ze al HDMI 1.3 ondersteunen.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 11:35
Kleurschakeringen van zwart naar groen
Een stuk uit de kleurschakeringen van zwart naar wit

Volgens mij is het hierbij al vrij moeilijk om het verschil tussen 2 naast elkaar liggende kleuren te onderscheiden, en dit is dus met 'maar' 256 stappen per kleur.
Als men onderzocht heeft dat de mens 9 miljoen kleuren kan zien, dan zijn die uiteraard ook verdeeld over alle kleuren, net zoals die 16 miljoen.

Het enige dat ik denk dat wel kan uitmaken, is dat je ogen aan verschillende lichtsterktes kan wennen (door de pupillen te verwijden/vernauwen). Als je dus een extreem helder scherm zou maken, en je wilt hetzelfde niveau van detail kunnen weergeven zowel bij fel zonlicht (dat er dan echt als fel zonlicht zal uitzien) als bij heel donkere scenes, dan zou het idd kunnen dat het huidige aantal kleuren nog niet voldoende is.
Ik vermoed echter dat vanwege de te grote lichtsterkteverschillen bij het wisselen van scenes zo'n scherm meestal echter gewoon vrij onaangenaam zouden zijn om naar te kijken.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

Pagina: 1