Toon posts:

[XP] Peak 7600GS Driverprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Afgelopen zaterdag heb ik voor een vriend een systeem in elkaar gezet (zie onderaan), nadat deze een aantal onderdelen bij PC-Platform had besteld en opgehaald. Toen de pc in elkaar was gezet (na wat uiteindelijk opgeloste problemen), en windows werd geïnstalleerd, was het al laat en ben ik naar huis gegaan, de nieuwe eigenaar achterlatende met de opdracht om de drivers e.d. van het moederbord, de GPU e.d. te installeren. Gisteren en eergisteren al liet hij me weten dat het niet goed was met de computer, dus vandaag is de pc richting mijn huis gebracht om het probleem te vinden.

Het 'probleem' lijken de drivers voor de videokaart te zijn. Waarom? Wel, de pc zelf werkt software&hardwarematig goed, totdat er videokaart drivers worden geïnstalleerd. Het installeren van de drivers van de cd leidt tot een WindowsLogo-incompatibiliteitsmelding, en als die genegeerd wordt en het zooitje wordt geïnstalleerd beginnen de problemen. Welke problemen? Wel, het scherm wordt voor een seconde zwart bij het browsen door mappen (niet altijd, op vrij willekeurige basis), BSOD's dienen zich aan maar aangezien die zelf nog geen seconde zichtbaar zijn kan ik geen STOP-codes gebruiken om het exacte probleem te vinden. Zelfde problemen (excl. Windows LOGO melding) zijn er ook met de nieuwste drivers van Nvidia.com. Echter, het systeem wordt na het installeren van drivers dus enorm instabiel.

Een ander probleem wat wellicht niet aan de videokaart te wijten is maar minstens zo storend is, is het probleem met het mounten van een bestand via een virtuele dvdspeler, aangezien deze tijdens het installeren van meerdere programma's e.d. ineens vertelt (alhoewel, eigenlijk vertellen alle setups dit steeds, waar dit op andere pc's niet het geval is) dat een bepaald bestand corrupt is, en dat de cd schoon gemaakt moet worden.

Het systeem:

Asus A8N5X (S939 mobo)
AMD 64 3200 Venice (S939)
X-Gear kast met 400W voeding
Peak 7600GS PCI-E videoplank
NEC DVD-brander
160GB Maxtor IDE HD
Windows XP Pro

Noot: Ik ben hier (inderdaad) nieuw, maar volg GoT al lange tijd en snap wel hoe het werkt. Geloof me, ik heb ongelofelijk veel uren aan 'voorwerk' gedaan, en onderzoek gedaan om een oplossing te vinden. Als het om mijn eigen pc zou gaan zou ik wellicht nog niet gepost hebben, en nóg meer tijd in 'voorwerk' gestoken, maar het gaat om de pc van een ander, die 500 euro heeft neergelegd en nu nog steeds geen werkende pc heeft. Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank. :)

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 09:47

pasta

Ondertitel

Kijk eens in je Event Viewer (eventvwr.msc) of je daar de BSOD's tegen komt. Dat kan je iig wel vooruit helpen, samen met Windows XP en 2000 BSOD guide. :)

Omdat me dit eerder Windows (danwel hardware gerelateerd is) dan echt een specifieke applicatie verplaats ik je topic naar Windows Clients. Welke versie van Windows gaat het hier eigenlijk over? :)

Overigens, je mount-problemen lijken te duiden op een stervende HDD, wellicht is het handig om die ook eens te controleren met een tool van de maker, zie de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ voor meer informatie. :)

offtopic:
Uiteraard nog welkom op GoT :w

Signature

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Klik met rechts op deze computer en selecteer eigenschappen
in het properties venster ga naar advanced->startup&recovery->en klik het vinkje voor automatisch herstarten weg.

om het moment dat je nu een bluescreen krijgt blijf die in je scherm staan tot je zelf op reset drukt !!

[ Voor 4% gewijzigd door Trekkerkearl op 12-07-2006 13:41 ]

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Verwijderd

Topicstarter
@ Pasta:

Windows versie is XP Pro, stond misschien wat onopvallend daar onder de hardwarespecs ( ;) ), met SP1 die er standaard bij in zit. Tijdens de SP2 installatie kreeg ik 'n mooie reboot. Over de mount-problemen; de HD is net nieuw, gekocht bij de rest van de hardware, wat imo de kans op een stervende HD kleiner maakt. Daarnaast is ook geprobeerd om rechtstreeks te mounten vanaf een dvd, waar de mds en mdf bestanden op stonden, en aangezien de tussenkomst van de HD me daar toch stukken kleiner lijkt, betwijfel ik of het probleem aan de HD te wijten is.

Overigens komt het zoals gezegd bij een verscheidenheid aan image-bestanden voor (iso, mdf, mds, niet echt een grote verscheidenheid maargoed :Y) ), waarmee ik in het verleden op andere pc's geen problemen heb gehad. Zelf heb ik het idee dat het misschien iets te maken heeft met de settings van IDE devices ofzo? Alhoewel, met zowel Deamon Tools als Alcohol 120% is het gelukt om succesvol één of meerdere virtuele schijven aan te maken, dus eigenlijk zou het daar ook weer niet aan kunnen liggen. Ik weet het niet echt, iemand met meer kennis op dit gebied?

Event Viewer zal ik nog even naar proberen te kijken. Probleem is echter degene waarvoor ik het systeem in elkaar heb gezet een kilometer of 10 a 15 verderop woont en constant op en neer gaan niet al te makkelijk is (ja, ik ben lui :D ), dus is het wat behelpen via msn en de telefoon. Zal in ieder geval een poging wagen daartoe, Maxtor's HD-tooltje draaien zal nog wel te doen zijn en zal ik ook even naar kijken. Dank. :)

@ dbeekman:

Ik ben inderdaad bekend met die optie ja (heb zelf een Asus A7N8X VM (mATX dus) mamaplankje die, zoals sommigen van jullie wellicht weten, ook te kampen heeft met reboots op verschillende momenten). Bij mij echter is het zo dat als die optie wel is aangevinkt, de pc daadwerkelijk direct reboot. Bij de persoon waarvan ik het systeem in elkaar heb gezet echter zag je voor een halve seconde nog een blauw scherm (geloof me, veel te kort om de STOP-code snel te zien), dus ben ik er gisteren (dom van me, achteraf) maar vanuit gegaan dat Windows op mysterieuze wijze de "automatisch opnieuw opstarten" melding had uitgevinkt. Tja. Inmiddels is het wél uitgevinkt.

Verder nog even wat algemeen nieuws betreffende vooruitgang:
Vergeten om te vermelden in mn openingspost; games sloten ook op willekeurige (alhoewel veelal intensief lijkende momenten) momenten af, waarna windows weer terugging richting het bureaublad, geen BSOD dus. Iets anders, óók vergeten om te melden (wat was ik weer goed bezig :X ) is dat PC-Platform een kast leverde met 400W voeding (zoals de bedoeling ook was) die met enkel een 20-pins ATX-connector (en extra 4-Pins connector) was uitgerust, voor op het moederbord dus, terwijl het moederbord (A8N5X) een 24-pins connector nodig heeft (in theorie sprekende).

Een mailtje richting PC-Platform leerde me dat het een foutje van hun kant was, aangezien ze normaliter de debetreffende kast leveren met een voeding die een 24-pins connector heeft. Enfin, ze verzekerden me dat de pc prima zou moeten draaien, het was in het verleden ook altijd goed gegaan bij hun. Aangezien Oldenzaal (locatie PCPlatform) vanaf hier een flink eind rijden is, besloten we eerst te kijken of het systeem zo zou draaien. Anyway, de 'niet complete' voeding zou wellicht een verklaring voor de instabiliteit van de pc kunnen zijn, alhoewel het me wat onrealistisch lijkt, de pc start immers goed op, het gaat pas fout als de drivers worden geïnstalleerd.

Nu we het toch over drivers hebben; kan ik net zo goed zeggen welke ik reeds heb geprobeerd. Bij de Peak videokaart zat een drivercd-tje in een envelop. Het was een witte cd zonder enige opdruk of tekst, alhoewel er 'sony' op stond. Een 'lege' CD dus, zoals je ze in de winkel krijgt als je vraagt naar '10 lege cds aub'. ;) Of PC-platform deze er zelf bij heeft gedaan weet ik niet, maakt ook niet uit verder, ze doen het in ieder geval niet goed (de drivers dus, zie openingspost). Tevens heb ik de nieuwste drivers (91.31) van Nvidia.com geprobeerd, zelfde resultaat. Nieuw in het rijtje zijn de 91.33 drivers, de nieuwste beta-drivers van Nvidia, mét ondersteuning voor de 7600GS. Jamemer genoeg, ook hier weer de 'vaste' problemen.

Ik heb contact gehad met PC-Platform eerder vanmiddag, telefonisch contact. Ik kon de man aan de andere kant wat moeizaam verstaan, maar hij begreep ook niet echt waar het aan zou kunnen liggen, al opperde hij dat de BSOD's/spontane reboots aan het geheugen te wijten zijn. De technische man van PC-Platform was op moment van bellen niet bereikbaar en zou vanavond of morgen weer aanwezig zijn, dus ik moet er nog even achteraan mailen. Zodra ik daarover nieuws heb meld ik het, ik ben ook van plan om even contact op te nemen met Peak Hardware zelf. En sorry voor de lange post. :X

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

je zou eventueel even een andere videokaart in die bak kunnen hangen, als de technishe man van je dealer het gooed heeft moet ie dan nog steeds het zelfde doen....zoniet dan is je geheugen ok.

toruwens mocht ie bij het omwisselen nog bluescreen geven en je heb meerdere dims in je bak hangen,
haal er dan een paar weg zodat je met 1 dim even kunt testen of het werkt.
het is met goedkoop geheugen wel eens zo dat dit niet altijd gaat werken met elkaar en als je er 2 dims inhangt.

maar goed , bekijkt het maar eens, ik ben benieuwd...

trouwens hoe heb je die 20pins op je 24pins gekregen, converter mischien ? die willen nog wel een problemen geven door dat ze het voltage niet constant of stabiel doorgeven....het blijft een noodoplossing vind ik zelf. !

Verwijderd

Topicstarter
Andere videokaart gaat moeilijk worden aangezien er op locatie daar sowieso geen videokaarten over zijn, en we met mijn integrated Geforce 4 ook niet ver komen, lijkt me zo. :7 Inmiddels weer contact gehad met PC-Platform, de 'technische man' opperde óók al het geheugen. Tja, dan wordt het tijd om daar naar te kijken. Overigens valt het momenteel al weer mee met de BSOD's en dergelijke, ik heb ze nog niet gezien sinds de verse Windows-install, een schijf-format en een stel stabiele drivers. De drivers zijn nu, als ik het goed heb, 84.21, in combinatie met een vrijwel kaal Windows XP.

Ook is Deamon Tools niet geïnstalleerd, toen we dat wel deden kwam er al gelijk een ntfs.sys BSOD op me af. Toen XP opnieuw geïnstalleerd en bewust geen Deamon Tools geïnstalleerd. Van de nForce 4 driver-cd (van Asus) enkel de netwerkdrivers erop gedropt, de smbus en ide drivers niet dus. Ook het verlagen/uitzetten van de hardwareversnelling wou helpen om het systeem wat stabieler te laten lopen (i.e. geen 'inactief' scherm meer op redelijk willekeurige momenten.)

Echter, het gaat er natuurlijk om dat het systeem straks normaal kan functioneren en de gebruiker niet bij elk kleine dingetje zich zorgen moet maken of het systeem niet instabiel wordt. Die hardwareversnelling hoort gewoon voluit om spellen normaal te kunnen spelen, en programma's als Deamon Tools moeten gewoon gebruikt kunnen worden. Ook is er nog steeds sprake van corrupte files bij zowel 't installeren van games als 't downloaden van drivers, ondanks het feit dat de schijf twee keer geformatteerd is na 't gebruik van de immer schadelijk lijkende 91.31/.33 drivers van Nvidia *wijst naar frontpagebericht van gisteren*.

Over stroomstekker: deze is gewoon op het mobo geplugd, zonder converter aangezien deze niet meegeleverd werd.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

ehh.....dat wordt dus niets met die videokaart wissel, maar toch denk ik dat je even met 1 dim geheugen moet testen en als je er maar 1 hebt, dan houd het echt op denk ik, we hebben de rest al gecovered.

Success

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, zometeen gaan we dat even checken, ik edit de post wel even als er nieuws over is. :)

EDIT: Eerste testjes maken al wat duidelijk. Eerst met één reepje erin geprobeerd, gelijk 3(!!) BSOD's (blue screen of death, deze keer), allemaal verschillend. Niet eens kans gekregen om te testen of er ook een BSOD (black screen of death :Y) ) is, systeem werd enorm instabiel. Toen reepjes omgewisseld en vooralsnog nog geen BSOD, en na intensief testen ook geen BSOD. Zometeen even 'n game proberen.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2006 13:39 ]

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

ik hoop dat het probleem opgelost is ;)

_/-\o_ all hail cheap memory _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Nee dus. Net zat de jongen waarvan de pc is even Pirates te spelen en hoppa, twee BSODs. Verdullemme, dacht je er eindelijk te zijn.. nou ja, zou het kunnen zijn dat beide reepjes kapot zijn? Was namelijk een dual channel kit. Helaas geen ander geheugen om 't te testen. :(

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

eh.....dat weet ik ook zo niet, garantie mischien ?
het kan best zijn dat de reepje gewoon niet gaan werken op je mamaplankje

ik heb een asus en mijn eerste 2 reepje geheugen werkte er niet op en de 2 512 reep gaf bluescreens, de derde poging an mijn leverancier was een set van 2 reepje geheugen van een ander merk, probleem opgelost !!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat kun je nog proberen idd. Ik heb dit zelf ook een paar x gehad dat dingen van merk A niet werken en hetzelfde maar dan van merk B wel werken.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Draai memtest eens op het reepje wat in windows niet direct lijdt tot BSODs? http://www.memtest.org/

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Topicstarter
Morgen komt de pc naast die van mij te staan dus dan kan ik zelf ook even wat testen. Memtest e.d. doen dus en eventueel een andere HD (we hebben nog wel wat oude HD's) en ander geheugen (uit mn eigen pc) proberen. Dan kunnen we in ieder geval checken of de HD en/of het geheugen de boosdoeners zijn.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Omdat de TS zelf zich dood zit te lachen om de memtest die bezig is zal ik het even vertellen: Het ligt duidelijk aan het geheugen. Het eerste ''goede reepje'' had slechts 700 fouten en het 2e slechte reepje zit nu op 45056 en de test is nog niet eens voorbij. Denk dat het wel duidelijk is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door TEAMIKKE op 15-07-2006 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
De TS had inderdaad de grootste lol. Memtest twee keer een half uur gedraaid (ene keer met ene reepje, dan met andere). Bij eerste reepje, 'het goede' reepje, ook wel Blaat (we waren even creativiteitloos :X ) genoemd, gaf memtest na 30 minuten en 50 seconden 768 fouten, iets wat ik al 'erg veel' vond. Echter, toen deden we het andere reepje erin, genaamd Paps, en wat toen gebeurde heb ik nog nooit meegemaakt. Het fouten werd per duizendtal verhoogt waarmee uiteindelijk een recordhoogte van 56368 fouten is gehaald, iets wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt. Foto's en 'n link naar 'n 15-seconden durend .mov bestand zijn hieronder te vinden. Tijd om even met PC-platform te mailen. :D B)

Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/2757/p1250010tg2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/6279/p1250006yn5.jpg

Filmpje, beetje onduidelijk omdat het op lage resolutie met fotocamera gefilmd is.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

hahaha lol, echt wel het geheugen, maar of het stuk is betwijfel ik....draai eens memtest met geheugen in je eigen bak, krijg je dan het zelfde resultaat ?

mischien is je mamaplank gewoon niet compatible met je reepjes.

P.S. Wil je toch vriendelijk verzoeken om alleen foto te posten, filmpjes hebben weinig zin en voorral deze is erg onduidelijk en niet nodig.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ik denk wel dat het stuk is. Vooral omdat ze als ze niet compatible waren het 1ste reepje ook veel meer fouten moest hebben. En volgens de specs. hoort hij het gewoon te doen. Daarbij komt ook nog dat het een dual-setje was.

[ Voor 13% gewijzigd door TEAMIKKE op 17-07-2006 09:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen was zeker wel compatible. Het ging om een Twinmos DualChannel kit, PC3200, 2x512MB. Mijn geheugen, wat wel werkte, was ook Twinmos, PC3200, 512MB. Dus incompatible kan 't niet geweest zijn. Enige verschil tussen zijn geheugen en mijn geheugen is dat ik CL2.5 had en hij CL3.0, maar daaraan kan 't niet gelegen hebben.
Pagina: 1