Toon posts:

Processor ventilator stopt er langzaam mee

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het volgende systeem:

A7V8X
AMD 2000+
Asus V9999 256 DDR3
1024 MB Werkgeheugen
350 Watt Voeding

mijn probleem is het volgende:
nadat ik hem heb opgestart en een poosje draai begint mijn processor ventilator kuren te vertonen. hij begint met langzamer te draaien dan komt hij weer op juiste snelheid en daalt weer in totdat hij bijna stilstaat en ik de processor temp ziet stijgen tot 85 graden. dit kan niet goed zijn.

het ligt niet aan mijn voeding durf ik te beweren, want ik heb gekeken waar het ongeveer moet zitten en ik heb een constante voedingsspanning zonder pieken of dalen. dit is ook het geval als de ventilator een eigen leven gaat leiden.

ik weet niet of het misschien aan mijn ventilator liggen? deze zit er al een lange tijd in en mijn computer word over het algemeen goed veel gebruikt. het is gewoon zo een standaard AMD ventilatortje op een socket A.

ik hoop dat iemand mij goed advies kan geven. ik heb namelijk al eerder wat problemen gehad met mijn ventilator, maar dat verdween na een systeemherstel, maar dat wil nu ook niet lukken.

met vriendelijke groet,
dennis

Verwijderd

Check je bios eens op SmartFan functie. Die kan je aan/uitzetten. Smartfan werkt als volgt hoe warmer je cpu wordt hoe sneller je Fan gaat draaien, maar in dit geval staat de Limit wel erg hoog :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ventilatoren zijn niet onslijtbaar. Het zal ongetwijfeld aardig wat stof hebben verzameld en derhalve aanloopproblemen vertonen, zoals je zelf hebt gemerkt. Gewoon vervangen dus :)

Verwijderd

Topicstarter
een ding is zeker dat er geen stof meer in zit want deze heb ik dus ook al verwijderd. En daarbij komende heb ik nu mijn kast open staan en word deze wekelijks gecleaned. ik zit namelijk op een zolder waar nogal wat stof voorbij komt.

mijn processor is zo goed als stof vrij ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:47:
een ding is zeker dat er geen stof meer in zit want deze heb ik dus ook al verwijderd. En daarbij komende heb ik nu mijn kast open staan en word deze wekelijks gecleaned. ik zit namelijk op een zolder waar nogal wat stof voorbij komt.

mijn processor is zo goed als stof vrij ;)
Neemt niet weg dat je koelerlagers slijten. Vervangen.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Meet de ventilator eens op. 4x4cm? 6x6? 8x8? Voor een paar euro heb je een nieuwe.

🖥️ | 🚗

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
Als je je kast ook stofvrij wilt houden kan je 'm beter dicht doen ;) Kan best zijn dat je kamer elke week schoon wordt gemaakt, maar een open kast trekt meer stof aan dan een gesloten kast.

En behalve stof kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat de ventilator gewoon helemaal is versleten. Voor €15 á €20 heb je al goede en stille vervanging.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
oke dan ga ik dat morgen denk maar ff doen, want word er wel een beetje gek van. Gelukkig heb ik nog een laptop waar ik nu mijn werk op kan doen.

Maar vriendelijk bedankt voor jullie moeite.

en een prettige dag verder!!!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:52:
Als je je kast ook stofvrij wilt houden kan je 'm beter dicht doen ;) Kan best zijn dat je kamer elke week schoon wordt gemaakt, maar een open kast trekt meer stof aan dan een gesloten kast.

En behalve stof kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat de ventilator gewoon helemaal is versleten. Voor €15 á €20 heb je al goede en stille vervanging.
Daar ben ik het mee eens, maar hij stond nu open om hem extra te koelen, want op mijn kamer kan de temperatuur oplopen tot een graad of 38 en dan kan mijn comp het helemaal niet meer aan haha

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

wat doet de ventilator als je hem gewoon op 12 volt aansluit? Hetzelfde? Dan vervangen, draait hij dan wel gewoon, moet je eens gaan kijken naar de aansturing.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1