CRT Monitor + Towerfan = Slecht?

Pagina: 1
Acties:

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:45

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Hey Allen,

Vanwege het zwoele weer heb ik een El-cheapo Towerfan aangeschaft voor op mn bureau. Die dingen zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.vent-axia.com/awwebstore/products/homeshop/cooling/images/towerfan.jpg
Staand, met de propellor verticaal als een soort van rad in de casing.

Opzich, prima apparaat. Alleen, als ik em naast mn Philips 109E50 CRT 19" zet, gaat het beeld als een gek "golven". Zeg maar, golven zoals je op Demagnetize drukt, maar dan continue. Dat komt natuurlijk door de magnetische golven afkomstig van de moter van de towerfan.
Om dit tegen te gaan, heb ik de towerfan een flink stuk van de monitor verwijderd, naast mn systeem kast. Maar nog steeds golft een deel van mn scherm, zij het een stuk minder erg.

Nu is mijn brandende vraag, is dit schadelijk voor mn CRT scherm? Nu de towerfan náást de kast staat, twijfel ik of dat misschien slecht is voor mn PC. Is dat zo?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Schadelijk? Niet echt, 'tis gewoon interferentie van het signaal, komt door de electromotor.
Kan btw ook (deels) verholpen worden door de fan of de monitor af te schermen met metaal.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit komt denk ik door de interferentie van de elektromotor. Hij is niet voor niets el-cheapo en zal dus weinig afscherming bevatten.
Ook kan het zijn dat hij stroompieken en dalen veroorzaakt op je stopcontact, zitten ze toevallig in dezelfde doos? Ik betwijfel of het helpt, maar een ander contact gebruiken kun je ook proberen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

alufolie om ding heendoen, en klaar ben je

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 11:46
Sluit monitor en fan beide aan op hetzelfde ge-aarde stopcontact.
Kunt ook een verdeeldoos met randaarde gebruiken, deze hoeft volgensmij niet eens in een geaard sportcontact te zitten.

• XanderDrake
  • Laatst online: 22:45

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 19:25:
alufolie om ding heendoen, en klaar ben je
Verrassend genoeg werkt dit niet.
cybersteef schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 19:24:
Dit komt denk ik door de interferentie van de elektromotor. Hij is niet voor niets el-cheapo en zal dus weinig afscherming bevatten.
Jup tot die conclusie was ik ook gekomen ;) .
frickY schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 19:50:
Sluit monitor en fan beide aan op hetzelfde ge-aarde stopcontact.
Kunt ook een verdeeldoos met randaarde gebruiken, deze hoeft volgensmij niet eens in een geaard sportcontact te zitten.
Helaas, werkt ook niet. Hoewel ik niet zeker weet of het stopcontact geaard is (denk het wel...)

Nouja, dank jullie voor de reacties. _/-\o_ Zolang het geen kwaad kan overleef ik het wel!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ontstoorset kopen en die op stekker van fan plaatsen?
Fan even aan andere kant van kamer plaatsen, in andere stopcontact. Hoe groot is effect?

Als het aardig warm is in hele kamer, dan is een plafondfan eigenlijk beter en goedkoper. Het staat meer veraf maar door grote wieken blaast het zo door hele kamer. Bij mijn geval is plafondfan van groot diameter echt geweldig. Ik hou beter uit op warme zomerdagen in de kamer met 3x 24/7 draaiende pc's wat dus aardig warmte maakt. :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het ligt dus niet aan storing via het stopcontact ;)
De electromotor van de fan wekt een wisselend electromagnetisch veld op dat de storing op de CRT veroorzaakt, dit komt gewoon via de lucht en niet via het stopcontact. Goedkope speakers hebben ook deze eigenschap. De oplossing: zet de ventilator gewoon wat verder van je scherm af. Als deze 2 meter verderop staat zit je nog steeds in de koelwind maar stoort je scherm niet meer.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• DropjesLover
  • Laatst online: 22:44

DropjesLover

Dit dus ->

(fijn) kippengaas of iets dergelijks er tussen zetten, dat werkt beter als een massieve plaat er tussen...en natuurlijk iets van je beeldscherm afzetten..

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:48

Nobby

Nuts!

Je moet de extra afscherming wel gronden. Ik kan niet lezen dat je dat geprobeert hebt.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

MadMarky schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 23:43:
Het ligt dus niet aan storing via het stopcontact ;)
De electromotor van de fan wekt een wisselend electromagnetisch veld op dat de storing op de CRT veroorzaakt, dit komt gewoon via de lucht en niet via het stopcontact. Goedkope speakers hebben ook deze eigenschap.
Niet helemaal. Bij een ventilator (of elke andere electromotor) gaat het om een electromagnetisch veld dat ook wisselt met de netspanning, dat kun je terugzien in het 'flikkeren' van die paarse storingsvlek. Luidsprekerspoelen genereren ook wel een electromagnetisch veld als er stroom door de koperdraden van de spreekspoel loopt, maar de reden dat luidsprekers storing op je scherm veroorzaken is dat daar een sterk permanent magneetveld door wordt uitgestraald. Het veldje dat de spoel opwekt is heel zwak.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 09:31 ]

Pagina: 1