200W weerstand voor load testen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Eigenlijk hoort dit in DOC thuis, maar het is toch ook weer electronica dus ik vraag het maar hier. De bedoeling is dus om een heatload te maken om mijn single stage en cascade op heatload te testen. Ik heb als krachtbron al een flinke spoel een Amplimo 2x 12V Type: 61012 Maar er staat ook op de spoel dat hij 9,38 A is.om aan die 200 watt te komen heb ik rond de 17 A nodig, maar nu weet ik niet of dat 2x 12V dus ook 2x 9,38A is of 9,38A voor beide. Op de website van Amplimo is het type nr niet terug te vinden. Wel ongeveer dezelfde en daar staat bij dat het 2x 12V en 2x 9,38A is. Kan iemand dat misschien bevestigen?.

Nu de Draadweerstanden. Een medetweaker heeft me wat geholpen met dat.

50.0 W = 12.0 V * 4.16 A
R = 12.0 V / 4.16 A = 2.88 Ohm

Nu ging ik eigenlijk vanuit dat het met gelijkspanning aangestuurd zou worden. Maar uit de spoel komt dus wisselspanning. Klopt het sommetje dan nog. zoals je ziet neem ik ook 4x 50W om aan de 200 te kopen. Dus 4x 4,16A. Dan zou het net gaan met de spoel. De weerstanden zelf zag ik al op Conrad staan, 3 euro nog wat.. maar uiteindlijk gaat dat 29 euro kosten omdat er verzend kosten en opslag over betaald moet worden.. belachelijk :/. Weten jullie misschien een andere winkel waar ik zulke soort weerstanden kan halen Het moeten dus Draadweerstanden zijn (iig zo staat het bij conrad).

Bedankt voor de hulp!

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wissel of gelijkspanning maakt niets uit. Draadgewonden of anders ook niet maar bij zulke vermogens zijn het bijna altijd draadgewonden weerstanden. Bij mij in de buurt hebben de electroboeren niets hoger dan 5W. Ik verwacht dat je dat soort dingen toch van het internet af moet halen. Waar weet ik eigenlijk niet, nog niet zo veel webshops tegen gekomen met vermogens weerstanden. Denk er trouwens wel aan dat je kans hebt dat je weerstand de tempratuur niet leuk gaat vinden. Op -50 graden heb je kans dat de isolatie van de losse draadjes (bij draadweerstand) scheurt en op die manier kortsluiting maakt.

het is trouwens heatload, heath is heel wat anders
Jack schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:53:
Waarom neem je geen 230V weerstanden met een zekering ervoor?

50W = 230V * I -> I = 0.22A

230V = 0.22A * R -> R = ~1k Ohm

Met 4 stuks in serie trek je maar ~1 Ampere, dus heb je ook niet van die dikke stroomkabels nodig.
Dit is eigenlijk een veel beter idee.
Cavie schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:54:
Ik heb geen idee wat je gaat testen....maar als het idd 12 v is kun je dan niet een paar autolampen eraan hangen, die verbruiken 45/50 watt het stuk, dus met 4 halogeenlampjes ben je heel wat goedkoper uit.

Ik zit mezelf net te bedenken dat in een halogeenlamp van een auto 2 gloeidraden zitten (dim 45 watt en groot 50 watt) dus ipp zou je met 2 lampen uit kunnen komen.
Dit gaat niet werken, hij wil er een koelblok op kunnen zetten, en dat gaat niet zo lekker met lampjes.

[ Voor 43% gewijzigd door lemming_nl op 11-07-2006 17:56 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Waarom neem je geen 230V weerstanden met een zekering ervoor?

50W = 230V * I -> I = 0.22A

230V = 0.22A * R -> R = ~1k Ohm

Met 4 stuks in serie trek je maar ~1 Ampere, dus heb je ook niet van die dikke stroomkabels nodig.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 19:15

Caveman

whahoehaha

Ik heb geen idee wat je gaat testen....maar als het idd 12 v is kun je dan niet een paar autolampen eraan hangen, die verbruiken 45/50 watt het stuk, dus met 4 halogeenlampjes ben je heel wat goedkoper uit.

Ik zit mezelf net te bedenken dat in een halogeenlamp van een auto 2 gloeidraden zitten (dim 45 watt en groot 50 watt) dus ipp zou je met 2 lampen uit kunnen komen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Halogeen lampen hebben al een stuk hoger rendement dan de gloeilampen. Een gloeilamp geeft geloof ik 5% licht, de rest warmte. Nadeel van de lampen is dat die geen vast oppervlak hebben. Ds je moet ze in een doosje monteren waarbij je ook andere kanten gaat verwarmen. Daarnaast werkt de lucht in het doosje als isolator. Bij conrad zag ik geloof ik eens 20watt weerstanden.

Wellicht dat een oude strijkijzer een bruikbaar element heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64067

Je kunt je trafo uitgangen gewoon in serie zetten. Dan heb je dus 24V 9,38A. Neem 9 A voor de zekerheid. R=U/I=24/9= 2,66 Ohm +- 200 Watt. Weerstand te koop bij HPR Techniek in Rotterdam.
Zeg dat het voor een school project is en misschien regelen ze wat voor je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:53
Ik heb nog een stapeltje 50 Watt weerstanden liggen, ze zijn 2.2Ohm. Stuur maar een mailtje (zie profiel)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 20:39
Ik weet niet waar je woont, maar radio rotor in amsterdam heeft wel een redelijk groot assortiment, ik denk dat ze dit ook wel hebben. Toevallig was ik daar vandaag nog, een draadgewonden weerstand van 25W 10 ohm is 4.37 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Op farnell vind je heel wat, aan schappelijke prijzen. Voor jou toepassing zijn de weerstanden die je gewoon op een koelelement kunt schroeven ideaal, klik op het linkje en je ziet wel wat ik bedoel.

En nog ff voor de duidelijkheid, door de spoelen van je transfo kan er 9 en een kluts ampére's, zet je de spoelen in serie tellen de spanningen op, maar blijft die stroom gelijk. Door de spoelen in parallel te zetten, heb je wel de dubbele stroom, maar dan is je spanning weer maar 12V.

[ Voor 57% gewijzigd door naftebakje op 11-07-2006 21:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98590

Alleen geldt daar voor particulieren een minimumorder van 50 euro, wordt dus nog duurder dan bij Conrad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 98590 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 21:28:
Alleen geldt daar voor particulieren een minimumorder van 50 euro, wordt dus nog duurder dan bij Conrad. :)
Dan vraagt ie gewoon zijn elektroboer of ie dat wil bestellen voor hem, op farnell vind je wat er allemaal bestaat, en een typenummer en fabrikant, daar kan je boer mee verder (als je em lief aankijkt).

Zo'n 200W 2.2R (R wordt gebruikt als symbool van Ohm's, omdat het eigenlijke symbool ontbreekt op de meeste toetsenborden :) ) zal denk ik je beste oplossing zijn, op 24V trekt ie wel 10.9A, eigenlijk teveel voor je transfo, maar de spanning zakt ook wel wat in, als hij goed genoeg overgedimensioneerd is gaat alles wel goed.

[ Voor 29% gewijzigd door naftebakje op 11-07-2006 21:43 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Ik weet niet precies waar het allemaal om gaat O-) maar is een oude (Qtec anyone? ;)) PC-voeding niet ideaal voor zulk werk?
De 12V-lijn kan vaak toch rond de 20A leveren, dat zou meer dan genoeg moeten zijn. :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Euhm 12V - 20A? Ik denk niet dat een Qtec 20A op zijn 12V lijn heeft. Mijn voeding heeft maar 16A en is een 350W (Idream, ok. niet zo geweldig maar het werkt op het moment :) ) 20A op een 12V lijn is al een wat stevigere voeding nodig 350-400W minimaal.

Maar ik denk niet dat hij 20A voeding nodig heeft (heeft ie al denk ik door zijn spoel) maar een weerstand om als 'load' te dienen, voor wel ik denk dat die vooral hitte gaat ontwikkelen :X met 200W aan weerstanden, misschien eens kijken naar een kleine oven >:)

Juist opgezoch, een nexus 350W heeft ook maar 16A op de 12V, pas vanaf de 400W zijn de voedingen met 2 12V lijnen met elk 14-15A, de Coolermaster 550W heeft maar 2x 16A op 2 12V lijnen :X

[ Voor 2% gewijzigd door kluyze op 28-07-2006 13:45 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

:w

Je zou die weerstanden waar naftebakje in "200W weerstand voor load testen" het over heeft in plaats van op een koellichaam op een dik koperen plaatje (op ongeveer de grootte van een heatspreader van een CPU) kunnen schroeven.

Conrad heeft die dingen in een 100W uitvoering, dan kan je er 3 naast elkaar zetten, en dan kan je al 300W verstoken in theorie.
Ik zou dan geen vaste spanningsbron nemen, maar een regelbare die voldoende vermogen kan leveren, door daarmee de spanning te regelen kan je ook het vermogen regelen wat de weerstanden verstoken, met een voltmeter over de last en een stroommeter in serie er mee (hoewel de meeste gewone multimeters ophouden bij 10A)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Een trafo zou je kunnen dimmen met een halogeen dimmer, met zo'n energie kosten meter kun je dan vrij aardig het vermogen bepalen ( - het verlies van de trafo )

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nog een optie: een rolletje weerstands draad kopen en zelf je weerstanden maken.

Weerstandsdraad heb je in diverse uitvoeringen, van honderden Ω/m tot minder dan 1 Ω/m. (ohm per meter)

Voor koeling kun je het geheel in een bak water mikken. Ik heb ooit een 14V 120A (1700W) voeding gemaakt en die getest met een 250W weerstand die ik in een bak water had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hij wil niet testen hoe veel vermogen de voeding levert, maar hij wil (volgens mij) testen hoe veel warmte een single stage en cascade koeling af kunnen voeren.

Als je de weerstanden in het water gooit (water heeft altijd een hogere weerstand dan de weerstanden zelf, mits je er geen zout in gooit) test je alleen maar hoe veel vermogen de voeding kan leveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Resistor schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 09:38:
Hij wil niet testen hoe veel vermogen de voeding levert, maar hij wil (volgens mij) testen hoe veel warmte een single stage en cascade koeling af kunnen voeren.

Als je de weerstanden in het water gooit (water heeft altijd een hogere weerstand dan de weerstanden zelf, mits je er geen zout in gooit) test je alleen maar hoe veel vermogen de voeding kan leveren ;)
Juist dat bedoel ik ;). Ik denk dat veel mensen hier mij een beetje verkeerd begrijpen. Misschien staat er dat niet echt duidelijk in. Ik ben nu nog aan het twijfelen tussen 24V en 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Nog even iets waar je rekening mee moet houden bij die tempratuur. Weerstand is tempratuur afhankelijk. Op -50 trek je veel meer stroom dan op 20 graden. Een 2.2 Ohm koperen weerstand zal naar 1.6 Ohm toegaan bij -50. Ik denk dat je inderdaad het best een regelbare voeding of iets dergelijks kan nemen zodat je de stroom bij lagere tempraturen in de hand kan houden.

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 12-07-2006 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik zou zo zeggen, stroom meten met een klein shuntweerstandje, maar TS zit al met een kleine weerstand om zijn vermogen te regelen :D

Persoonlijk zou ik er een net regelsysteem bij maken, waarmee je het geleverde vermogen kan afregelen (moet geen snel schakelend systeem zijn, het opwarmen en afkoelen gaat traag), en dat ook voorkomt dat je je weerstand in de fik steekt, wanneer je em per ongeluk inschakelt wanneer er geen koeling aan hangt.
Een simpele µC, met 2 knopjes (vermogen instellen), temperatuursensor (om de weerstand te beveiligen tegen opfikken, en om meteen een mooie aflezing te hebben), een LCD schermpje (temperatuur en ingesteld vermogen aflezen), en een vette FET om de weerstand te schakelen, is voldoende om een mooi professioneel uitziend toestel te hebben.
Als je het ziet zitten (en wat kan programmeren) kan je zelfs ervoor zorgen dat ie automagisch uitzoekt welk vermogen je koelsysteem kan koelen, bij een instelbare temperatuur. Je verbeelding is de limiet, met zo'n systeem.

Edit: op 230V is hetzelfde perfect mogelijk, met een solid state relay (MOC3020 en een triac) kan je gemakkelijk je vermogen regelen en dimmen.

Edit 2: @Joopv: klik eens op het linkje in mijn vorige post...zo'n weerstandje's als je zegt ja, en in 200W varianten. Blaat, draad en lezen ofzo?

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 12-07-2006 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Resistor schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 09:38:

Aha, duidelijk, bedankt.

Ik denk dat Dale weerstanden hiervoor heel geschikt zijn, die hebben een mooie platte montage kant die je tegen je koelblok kunt schroeven/klemmen/whatever. Goed voor de warmteoverdracht. In de electronica dump zie ik dat soort weerstanden vaak genoeg liggen voor een paar euro.

Je zult ook moeten voorkomen dat er er warmte direct door de weerstand aan de omgeving wordt afgestaan, want dan klopt je meting niet meer. Inpakken dus, in glaswol of zo.

200W is wel veel voor 1 weerstand, dus dat zullen b.v. 4 kleinere 50 watters moeten worden. Verder is het inderdaad wat rekenen en spelen met de beschikbare spanningen, stromen en weerstanden. Je zult waarschijnlijk het toegevoerde vermogen willen regelen, dus het mooiste is een regelbare voeding. Of een variac (variabele transformator) die je voor je Amplimo trafo's (niet "spoel") zet. Verder zul je ook willen meten hoeveel vermogen je daarwerkelijk in die "heathload" dissipeerd, dus daarvoor moet je een volt en een amperemeter hebben.

Een simele maar - als je niet de nodige ervaring hebt - gevaarlijke oplossing is een oud strijkijzer met een stevige lichtdimmer er voor. Het meten van het vermogen is dan een probleem tenzij je een true-rms amperemeter hebt.

Verder zul je een of meerdere thermometers willen hebben om te meten of de thermische weerstand (in graden per watt) van je opstelling laag genoeg is.

[ Voor 8% gewijzigd door joopv op 12-07-2006 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Waarvoor dient de koeling die je gaat testen? Voor je pc, cpu? Is dan 100W (Intel prescot komt er met zijn 115W boven en een aantal xeon's die 130W hebben, wat nog niet volledig in warmte wordt omgezet.) of iets dergelijks niet meer dan voldoende? Of wil je alle hittebronnen van je pc nabootsen?

Als het voor iets anders is, heb ik niks gezegt :X
Of wil je gewoon het max weten voor de getalletjes >:) 8) O-)

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 12-07-2006 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Laatst online: 22-04 20:12
kluyze schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 13:14:
Waarvoor dient de koeling die je gaat testen? Voor je pc, cpu? Is dan 100W (Intel prescot komt er met zijn 115W boven en een aantal xeon's die 130W hebben, wat nog niet volledig in warmte wordt omgezet.) of iets dergelijks niet meer dan voldoende? Of wil je alle hittebronnen van je pc nabootsen?

Als het voor iets anders is, heb ik niks gezegt :X
Of wil je gewoon het max weten voor de getalletjes >:) 8) O-)
Het gaat hierbij zeer waarschijnlijk om een zwaar overgeklokt systeem gezien de hoeveelheid koeling waar we het over hebben.

Bij een zwaar overgeklokt systeem kloppen deze waarden niet helemaal meer en vallen behoorlijk wat hoger uit, zo kunnen sommige p4's wel over de 150W produceren hoor ;). Als je er maar genoeg spanning op zet.

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Wow wat een reacties. Ik weet nu niet precies wat ik moet doen. (dacht dat ik er eerst wel uit was). Kunnen zien hoeveel vermogen erin gaat en dat kunne reguleren zou wel fantastische zijn. Maar dan krijg ik te maken met onderdelen die ik nog niet heb (en wss veel zullen kosten). Een trafo heb ik zo liggen het is enkel de weerstanden dan nog, koper heb ik ook liggen. Ik heb volt meters ampere meters en ampere tang. dat is het probleem niet. Temp sensors heb ik ook maarzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
AMD 64 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:41:
Wow wat een reacties. Ik weet nu niet precies wat ik moet doen. (dacht dat ik er eerst wel uit was). Kunnen zien hoeveel vermogen erin gaat en dat kunne reguleren zou wel fantastische zijn. Maar dan krijg ik te maken met onderdelen die ik nog niet heb (en wss veel zullen kosten). Een trafo heb ik zo liggen het is enkel de weerstanden dan nog, koper heb ik ook liggen. Ik heb volt meters ampere meters en ampere tang. dat is het probleem niet. Temp sensors heb ik ook maarzat.
PICje van een paar euro's, SSR maak je voor een €of 5, LCD'tje heb je voor ongeveer 9€.
Laat ons zeggen ongeveer 25€.

Enige moeilijkheid is de PIC (of AVR, welke µC je gebruikt maakt niet uit) programmeren, maar in Basic is dat echt onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
naftebakje schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 16:08:
[...]

PICje van een paar euro's, SSR maak je voor een €of 5, LCD'tje heb je voor ongeveer 9€.
Laat ons zeggen ongeveer 25€.

Enige moeilijkheid is de PIC (of AVR, welke µC je gebruikt maakt niet uit) programmeren, maar in Basic is dat echt onhaalbaar.
Maar ik programeren van zulke dingen ben ik dus uber slecht :D. Belangrijkste is dat ik gewoon 200W tot me beschikking heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:26
De elcheapo methode?
Haal bij de bouwmarkt een paar timmermanspotloden.

Binnenkern is gewoon koolstof. Waarde weet ik zo niet, maar met serie/parallel van potloden kom je een aardig eind volgens mij.

Andere optie: Binddraad van de wibra (groene tuindraad ofzo a 0.99 per rol van 25m). Een metertje of 7 (gok ik) om een lege keukenrol gebruik ik zelf als dummyload van 4A bij 19V ongeveer (om notebook voedingen te testen)
Wordt wel vrij warm, maar ook daarvoor geld: paar langere stukken nemen en dan weer samen parallel schakelen.

Nog een optie: De secundaire wikkeling van een transformator. Geen idee hoeveel ohm, maar das meestal vrij laag (gelijkstroomweerstand). Alleen daar geen wisselspanning op zetten, dat ding is nl een spoel dus dat geeft leuke (afwijkende) effecten dan.

Nog een optie: Figuur/ijzerzaagjes.
Figuurzaagje op 6V gebruikte ik vroeger om piepschuim te "snijden".

Laatste optie (bij 12V): gewoon een paar autokoplampen (50/55W, = totaal 100W (8.3A)) per lamp.

Je moet het alleen goed hittegeleidend op een koelblok zien te krijgen....

edit @ hierboven: Dacht dat t je om een dummyload ging, t gaat je dus om een hitte-genererende load;)

Misschien handiger: 2x 100W soldeerpistool en die punt links en rechts icm koelpasta tussen 2 koelblokken klemmen

[ Voor 95% gewijzigd door DJSmiley op 12-07-2006 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:57
Ik heb hier nog een paar 250 watt 1 ohm power draadweerstanden liggen, ze zijn ook nog verstelbaar.
Heb je interesse?

[ Voor 4% gewijzigd door macheld op 12-07-2006 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Zie ook dat de rest van je opstelling het aan kan, vb 200W - 10V => 20A gewone dunne draden hale dat niet (2.5mm² nodig), een normale schakelaar zal nipt zijn (lichtschakelaar is 10A of 16A).

Alles moet erop berekend zijn. Daarom dat het veel beter is van 230V of zo te nemen Dan mag je R wel niet te laag zijn.
vb hierboven (gaat niet lukken denk ik zo op 230V, max = 15.8V 14.1V voor 200W)
230V, 1Ohm => 230A 8)7
P = 53kW :?

230V = minstens 264.5Ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Hoogohmige vermogensweerstanden zijn moeilijk te vinden. Farnell heeft bij 270 ohm slechts maximaal 15 watt beschikbaar, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
joopv schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:37:
Hoogohmige vermogensweerstanden zijn moeilijk te vinden. Farnell heeft bij 270 ohm slechts maximaal 15 watt beschikbaar, bijvoorbeeld.
Conrad heeft ze veel groter. Ik heb er een bij hun gekocht van 4.7kO voor 50. Volgens mij hebben ze 100W modellen ook in zulke waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

lemming_nl schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 22:55:
[...]
Conrad heeft ze veel groter. Ik heb er een bij hun gekocht van 4.7kO voor 50. Volgens mij hebben ze 100W modellen ook in zulke waarden.
Jazeker: www.conrad.nl -> Elektronica en Meten -> Passieve Componenten -> Draadweerstanden 100W :)

In heel veel (wel 25 ;) )verschillende waardes, varierend van 0,18 tot 10K ohm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
macheld schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 20:01:
Ik heb hier nog een paar 250 watt 1 ohm power draadweerstanden liggen, ze zijn ook nog verstelbaar.
Heb je interesse?
Kun je die ook afstellen naar 50 watt dan? (en daartussen) of wat bedoel je daar precies mee?.

Ik denk dat ik toch maar bij de conrad moet gaan bestellen. bij HPR techniek kosten het totaal 162,50 voor 4x50W. Beetje duur ;). ik denk dat ik de trafo gebruik en de 2x 12 V draden aan elkaar doe, 24V en 9 A lijkt me wel voldoende. Even uitreken hoeveel ohm ik dan nodig heb. en dan komt het allemaal wel goed lijkt me. Later kan ik er alsnog een regelbare weerstand van maken toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
joopv schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:37:
Excuseer? Wat is er mis met deze (2 x naar linkje gaan om op de juiste pagina te komen blijkbaar). Dat is een nette 200W weerstand van 220 Ohm, perfect voor TS' toepassing (moet je wel een beetje dimmen, anders stookt ie 240W, maar daar kan je toch niet vanuit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
AMD 64 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 23:36:
[...]

Kun je die ook afstellen naar 50 watt dan? (en daartussen) of wat bedoel je daar precies mee?.

Ik denk dat ik toch maar bij de conrad moet gaan bestellen. bij HPR techniek kosten het totaal 162,50 voor 4x50W. Beetje duur ;). ik denk dat ik de trafo gebruik en de 2x 12 V draden aan elkaar doe, 24V en 9 A lijkt me wel voldoende. Even uitreken hoeveel ohm ik dan nodig heb. en dan komt het allemaal wel goed lijkt me. Later kan ik er alsnog een regelbare weerstand van maken toch.
Euhm,? Hoeveel aansluitingen zijn er op die transfo? Als er maar 3 aansluitingen zijn, hoef je niets aan elkaar te knopen. Als het er 4 zijn misschien wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  1)                              2)
-o 24V                        -o 12_2V

-o 12V                        -o GND_2

-o GND                        -o 12_1V

-o GND_1

1) De linkse mogelijkheid moet je niks aan elkaar knopen en moet je gewoon tussen 24V en GND hangen.

2) De rechtse mogelijkheid (wss heb je die) Dan moet je de 12_1V aan de GND_2 knopen voor 24V en dan heb je 24V 9,38A
Het is ook mogelijk om de GND_1 aan de GND_2 te knopen en idem voor 12_1V en 12_2V, in dat geval heb je 12V 18,76A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
naftebakje schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:02:
[...]

Excuseer? Wat is er mis met deze (2 x naar linkje gaan om op de juiste pagina te komen blijkbaar). Dat is een nette 200W weerstand van 220 Ohm, perfect voor TS' toepassing (moet je wel een beetje dimmen, anders stookt ie 240W, maar daar kan je toch niet vanuit).
Die is wel erg intressant ja :). Maar kan ik die dan ook op een of andere manier dimmen tot 50Watt?. Dat zou eigenlijk perfect zijn.

@ kluyze

Er zitten 2 draden aan die duidelijk voor 230V zijn en 4 andere draden. (dus 2x ground en P1 en P2, als ik het zo mag zeggen :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
AMD 64 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:58:
[...]
Die is wel erg intressant ja :). Maar kan ik die dan ook op een of andere manier dimmen tot 50Watt?. Dat zou eigenlijk perfect zijn.
Minder vermogen in een weerstand dissiperen kan alleen door er minder stroom door te laten lopen. Oftewel, minder spanning er op zetten.

Als je de weerstand van naftebakje gebruikt, tik dan eerst een 2de hands variac op de kop via marktplaats.nl (er staan er meer dan 10 te koop). Een variac is een variabele transformator met een grote draaiknop, die je aan de ingang op de 230V netspanning aansluit, en aan de uitgang komt regelbaar 0 - 230V er uit.

Op die manier kun je traploos het vermogen regelen wat je in de weerstand opstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
AMD 64 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:58:
[...]
De klassieke lichtdimmer, als je niet wil programmeren is ie ideaal, in de plaats van het lampje komt je weerstand, de triac moet 1A aankunnen (geen enkel probleem, koelvin is ook ws niet nodig), die ontstoorspoelen zijn handig als je last hebt van storing op je luidsprekers bijvoorbeeld, maar je kan ze ook weglaten.
Alles is wel aanrakingsgevaarlijk, dus werk het netjes af met een metertje krimpkous, of steek het netjes in een bakje (indien van metaal: aarden!, ik raad ook wel aan om de metalen plaat van de weerstand te aarden, als er dan iets misloopt is de getestte koeling niet kapot, maar slaan de zekeringen uit, no problem).
Met een standenschakelaartje en vaste weerstanden, in de plaats van de potmeter P1, kan je vaste dimstanden (en dus vaste vermogens) kiezen, kan misschien handig zijn in je toepassing. Hou wel de temperatuur van de vermogensweerstand in de gaten, meer dan 250°C kan ie niet aan, en dat haalt ie gemakkelijk als ie ongekoeld is, slecht contact tussen koeling en weerstand, of niet werkende koeling ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 13-07-2006 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Vraag me af wat er gebeurd als hij landurig boven die 250C uitkomt. wss smelt hij dan zeker? (en kortsluiting dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
AMD 64 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 11:12:
Vraag me af wat er gebeurd als hij landurig boven die 250C uitkomt. wss smelt hij dan zeker? (en kortsluiting dus)
De tempratuur zal gewoon op blijven lopen totdat er iets smelt of verbrand. Een 200W heatload gaat iig heel erg stinken zonder koeling. Aan de andere kant is dat toch geen probleem (de koeling, phase change gaat dat echt wel koud kunnen houden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
AMD 64 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 11:12:
Inderdaad. Roken, smelten, het opvulmiddel tussen de weerstandsdraad en de metalen omhulling verkoolt, waardoor de weerstandsdraad nog warmer wordt, en uiteindelijk als een ordinaire zekering doorsmelt :Y)

Een simpel schema'tje als dit, in combinatie met een relais die de spanning uitschakelt, is voldoende om alles te beveiligen. Of je nu een µC gebruikt of niet, je verbeelding is en blijft de limiet (dat rijmt (8> ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Thermostaat hoef ik niet eens te maken, die heb ik hier wel liggen ;). En het is echt wel de bedoeling dat de phase change systemen die 200W koel moeten gaan houden. Al stel ik ze mss toch wel af op 190W (net niet de max van de weerstand). Ik hoop wel dat hij van kou houd :P ~ -80

Maar met 220 Ohm @ 230V hoeveel watt haal ik dan?. Ik snap nog steeds niet hoe je dat goed berekent 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door AMD 64 op 13-07-2006 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Wet van ohm: U=R*I
Vermogen: P=U*I
Van daaruit kan je dan gemakkelijk halen dat P = U²/R (jaja, te lui om de I te berekenen), dus haal je ongeveer 240,4545...W. De weerstand kan het aan om 200W te verstoken, bij 250°C, dus die 240W kan ie wel aan op zoveel graden onder 0.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 13-07-2006 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
naftebakje schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 13:40:
Wet van ohm: U=R*I
Vermogen: P=U*I
Van daaruit kan je dan gemakkelijk halen dat P = U²/R (jaja, te lui om de I te berekenen), dus haal je ongeveer 240,4545...W. De weerstand kan het aan om 200W te verstoken, bij 250°C, dus die 240W kan ie wel aan op zoveel graden onder 0.
Ah Bedankt!. De schande is nog wel dat ik electro heb gehad (4 jaar geleden) :D. Maargoed nu een beetje proberen bij te spijkeren dan. Mijn plan is dus 1 weerstand van 200W en ik heb waarschijnlijk al een variac gevonden. Moet hem alleen ff ophalen. Ik laat zeker nog even horen hoe het gelopen is. En ik zal proberen foto's te posten.

Misschien dat ik er ook nog wel verder op door ga (dmv programeren etc) maar ik heb al erg weinig tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Het voordeel van een variac (t.o.v. een triac regeling) is dat de spanning sinusvormig is en dat je dus je gewone meters kunt gebruiken om de spanning en de stroom te meten. Anders zou je speciale RMS meters moeten gebruiken.

Een ander voordeel is dat je er nu ook voor kunt kiezen om zo'n 220Ω 200W weerstand direct via de variac te voeden, of de variac gebruiken om de Amplimo transformator te regelen zodat je 0 tot 24V regelbaar bij max. 9,4A hebt (of 0 tot 12V bij 19A). Dan kun je eventueel weer laagohmige vermogensweerstanden gebruiken.

Dat is ook wat veiliger, want de meeste variac's geven geen scheiding van het lichtnet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
pff ja daar zit wat in. Bij HPRtechniek hebben ze nog 4 weerstanden gevonden van 50W 2,5 Ohm als je de 4 parallel zet. Maar aan de andere kan als ik alles gewoon goed isoleer, dan is 230V toch ook veilig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:53
AMD 64 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:27:
pff ja daar zit wat in. Bij HPRtechniek hebben ze nog 4 weerstanden gevonden van 50W 2,5 Ohm als je de 4 parallel zet. Maar aan de andere kan als ik alles gewoon goed isoleer, dan is 230V toch ook veilig ;)
Ik zou zeggen dat 230V zelfs veel veiliger is omdat je met flink lagere stromen kunt werken.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Spanning is gevaarlijk (voor mens / dier ), niet de stroom.

/verhaalmodus aan
Wat ik wel eens gedaan heb is een trafo gemodificeerd: de secundaire wikkeling er af gehaald, en in plaats daarvan 2 of 3 wikkelingen hele dikke 25mm2 koperdraad eromheen gedraaid.

Dan krijg je een trafo die hele lage spanning van b.v. 1V bij een hele grote stroom van b.v. 200A kan leveren.

Vervolgens was het leuk om het verschil tussen stroom en spanning te demonstreren bij familie en vrienden: ik hield die 2 dikke blote koperdraden met m'n handen vast, en maakte botte sluiting door die 2 draden langs elkaar te strijken. Dat gaf uiterst spectaculair vuurwerk met geknetter en vonken die meters in het rond sprongen, en niemand snapte dat ik die 2 draden zomaar met m'n blote handen vast kon houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
/verhaalmodus
Het is toch wel de stroom die gevaarlijk is, maar omdat je met een kleine spanning werkt zal er een kleine stroom vloeien. (Menselijke weerstand = ongeveer 2kOhm)

Bij het aaneenbrengen van die 2 draden heb je een zeer kleine weerstand (R = Rho maal L op A) En vloeit er een grote stroom, als je der een weerstand van 2kOhm (I = 0.5mA) is de stroom zo klein dat je er niets van voelt.

Dus het is de stroom die gevaarlijk is, maar omdat de menselijke weerstand een redelijk constante waarde heeft, wordt die bepaalt door de spanning.
/verhaalmodus uit

Draden van 25mm² :p

Maar terug ontopic:
Het is dus wel veiliger om op lage spanning te werken (noemt niet voor niks veiligheidsspanning) dan op 230V, maar het is redabeler en goedkoper om op hoge spanningen te werken (Hoogspanning iemand? Ook om de stromen te beperken)
Grote stromen betekent grote verliezen, veel warmte ontwikkeling, maar aangezien dat dat hier juist de bedoeling is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door kluyze op 14-07-2006 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
AMD 64 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:27:
Om je keuze nog moeilijker te maken, het analoge regelen kan ook op de lagere spanning, hier een "dimmertje" voor gelijkspanning (kan tot 30V, 10A schakelen als je de fet op een koelvin hangt, de vrijloopdiode mag je weglaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Ik heb de knoop door gehakt en het wordt een variac. (ik heb er nu een) Die variac kan maximaal 2 A leveren en gaaat van 0 tot 260V output. Daarbij neem ik een 200W weerstand die ik dan kan reguleren met de variac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 28-02 15:38
338 ohm ;)

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
330 ohm? :P.

Over farnell ik heb me geregistreerd op die site en een bestelling gedaan. krijg ik een melding dat het niet opgestuurt kan worden naar nl :?. Daarop heb ik ze 2x gemaild maar ik krijg gewoon niets terug (ook de ongewenste e-mails bijgehouden). Wel een schraal bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik bied 3 van 1K ohm parallel :P (kom je op 333 Ohm uit)

En best vreemd dat Farnell niet naar Nederland stuurt, ze hebben toch echt een adres hier (in Maarssen)

Maar als je je setup gemaakt heb wil ik er wel een plaatje van zien (uiteraard ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
voor farnell heb je volgens mij een kvk nummer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Op de site staat bij de bedrijfsnaam en KVK nummer geen sterretje meer, lijkt mij dus niet meer verplicht, maar misschien dat de verzendvoorwaarden ergens anders staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Ik heb nog maar een mailtje gestuurt. Dit keer naar de technische dienst. Misschien dat die eens reageren.

@ resistor

Bedoel je een plaatje van de variac en de weerstand of van de cascade waarmee ik bezig ben? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

AMD 64 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 23:50:
Ik heb nog maar een mailtje gestuurt. Dit keer naar de technische dienst. Misschien dat die eens reageren.

@ resistor

Bedoel je een plaatje van de variac en de weerstand of van de cascade waarmee ik bezig ben? :D
Je uiteindelijke opstelling natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Komt goed dan :). Al heb ik een hekel aan plaatjes online zetten/toevoegen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
IK heb nu wel contact gehad met farnell en een 200W 220Ohm weerstand gekocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
dan moet je je variac niet te hoog zetten :/ Maximaal 209 Volt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Voor een vermogensweerstand die zo fanatiek gekoeld wordt als de TS van plan is, is 20% overbelasting geen enkel probleem. Ik denk dat je nog veel hoger kunt gaan.

Als je variac oorspronkelijk 220 / 260 doet zal je nu - omdat de netspanning ondertussen gemiddeld 230V is - tot 270V kunnen regelen. P = U2 / R = max 330W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
MeMoRy schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 19:18:
dan moet je je variac niet te hoog zetten :/ Maximaal 209 Volt...
Deze of deze schakeling (of een combinatie), afgeregeld op een graad of 100 (op die temperatuur mag je het koelen van je proc opgeven), is voldoende om de weerstand te beveiligen, die kan zonder moeite 100°C aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Ik heb al een thermostaatje klaar liggen. Die doet maximaal 60 graden denk ik. Maar een phase change die 60 graden wordt is zowiezo al niet goed. Dus hoger hoeft hij niet te gaan. Nog 3 weken wachten voordat de weerstand binnen is (wel erg lang maargoed) En dan maak ik hem af en post is wat pics!. :) Wat het mij tot nu toe kost:

- variac (230V 2 A output 0 t/m 260V) 15 euro
- weerstand (200W 220 Ohm) 20 euro

Andere dingen die ik al had:

- Temp sensor
- thermostaat
- Koper
- Koelpasta
- Lijmpistool

En natuurlijk erg bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Ik zit nu wel een beetje te twijfelen stel ik wil een sli unit bouwen, maar ik heb maar 1x 200W!. Kan ik dan niet beter 2x 100W nemen die ik later nog kan scheiden (maar wel parrallel houden)?. Maar dan moet ik dus wss weer andere ohmse waardes hebben :'(?.

Pagina: 1