• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Ik heb nu een aantal dagen mijn nieuwe camera (EOS350D) en wil nu een serieuze foto collectie
gaan opzetten (ratings/keywords etc etc.). Nu is mijn vraag, welke software gebruiken jullie hiervoor?

Ik werk zowel op mijn laptop (lui vanaf de bank) of vanaf mijn workstation, dus eigenlijk is mijn
voorkeur een programma waarbij je vanaf 2 plekken dezelfde data (op een server-share) kan
bekijken/editen.

Vroeger gebruikte ik Webbased software (Gallery2) maar de snelheid en beheersbaarheid is mijns
inziens niet echt goed (met name met veel foto's).

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 19:14

Caveman

whahoehaha

Thumbnail plus, met wat moeite maak je hier de mooiste database voor een fotocollectie.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05

Garyu

WW

Picasa, yeah!

Goedkoop, makkelijk, simpel, niet optimaal, maar voor thuisgebruik perfect :). Hier zijn overigens al wel verschillende topics over hoor, over fotobeheer, even zoeken dus.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Topicstarter
Bedankt voor de reacties; Ik heb uiteraard zelf ook gezocht in het forum maar niet iets concreets gevonden. Met name het aspect zelfde database/collectie op meerdere machines heb ik niet goed kunnen vinden.

Ik zal beide even testen zo; ik hoop dat die daar mee om kunnen gaan.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Misschien kun je eens kijken naar ACDSee 8, en dan liefst de pro versie. Heb ik zelf een hele db mee opgebouwd.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05

Garyu

WW

Als je je foto's in een netwerkshare zet, dan kan je er met meerdere computers bij met behoud van alle tags en andere meta-info. Deze worden decentraal opgeslagen.

Een ander topic dat hier overigens over gaat vind je hier: foto archief met netwerk ondersteuning

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik gebruik zelf Adobe Photoshop Elements. Deze kan omgaat met EXIF (zoals allemaal tegenwoording) maar ook met IPTC tags. AcDsee 8 heeft wel IPTC tags maar niet direct in de jpg zelf, alleen in de database. (volgens mij).

Elements stopt de IPTC tags in de jpg zelf en als je die JPG dan op een andere PC binnenhaalt in Elements krijg je deze automatisch ook in de IPTC tags te zien. Dus plaatsen op een share en op de werkplekken Elements installeren is voldoende. Alleen de TAGS moet je zo nu en dan syncen.

Daarnaast is de Photoshop versie van Elements een uitgeklede versie van de echte Photoshop. Maar je kunt ook direct met Photoshop CS2 draaien vanuit Elements.

PS: Foto met de IPTC tags kan je dan webbased laden in Gallery2 met de EXIF/IPTC module en dan kun je in Gallery zoeken op je IPTC tags.

[ Voor 24% gewijzigd door bolke op 12-07-2006 13:13 ]

http://www.hroling.nl

Pagina: 1