Toon posts:

Twee partities, Windows partitie veilig te verwijderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een probleem met mijn harde schijf. Windows is gecrasht en wil met geen mogelijkheid meer fatsoenlijk booten. Nu wil ik dus XP opnieuw installeren. Op aanraden van een vriend van me heb ik mijn data op die schijf (250 GB totaal) op een andere partitie gezet (H:) .

Nu wil ik dus graag weten of het veilig is om gewoon de c: partitie te formatteren zonder hierbij de data op de H: partitie te beschadigen/verliezen. Ik wil daarna XP weer gewoon op de C: schijf knalllen. Werkt dit zo gemakkelijk of zit hier nog een staartje aan? (m.a.w zijn er nog meer handelingen die ik moet verrichten?)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 16:51 ]

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Als je XP installeert, vraagt ie bij de setup wat je met de schijf waarop je het zet wilt doen. Die kun je dan rustig formatteren. Dat doet verder niets met je H. Alleen als je echt partities gaat verwijderen en gaat resizen moet je goed opletten. Format C: doet niets met H:

There is no knowledge, that is not Power!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33
Gewoon tijdens de Windows XP setup (boot van de Windows XP cd) je Windows partitie formatteren, eventueel de grootte controleren zodat je zeker weet dat je de goede formateert, en er zal niks verloren gaan dat op de andere partitie staat. Dat is juist het mooie aan partities :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
djcasl schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 16:53:
Als je XP installeert, vraagt ie bij de setup wat je met de schijf waarop je het zet wilt doen. Die kun je dan rustig formatteren. Dat doet verder niets met je H. Alleen als je echt partities gaat verwijderen en gaat resizen moet je goed opletten. Format C: doet niets met H:
Bedankt, is het ook zo dat XP alleen het 'installatie' menu opent bij het opstarten van de PC als er een partitie is zonder OS? Toen ik 'm er gisteren in deed (dus met XP nog op de C:\) ging hij alleen naar de recovery etc. (DOS interface). Oftwel, triggert die installatie alleen op compleet geformatteerde partitie's/schijven?

• Hahn
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 16:56:
[...]

Bedankt, is het ook zo dat XP alleen het 'installatie' menu opent bij het opstarten van de PC als er een partitie is zonder OS? Toen ik 'm er gisteren in deed (dus met XP nog op de C:\) ging hij alleen naar de recovery etc. (DOS interface). Oftwel, triggert die installatie alleen op compleet geformatteerde partitie's/schijven?
Nee, ook wanneer Windows al geinstalleerd is (en zelfs normaal functioneerd) moet de setup gewoon starten wanneer je van de cd boot. Weet je zeker dat je in het menu geen optie had om een nieuwe Windows installatie te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:00:
[...]
Nee, ook wanneer Windows al geinstalleerd is (en zelfs normaal functioneerd) moet de setup gewoon starten wanneer je van de cd boot. Weet je zeker dat je in het menu geen optie had om een nieuwe Windows installatie te doen?
Excuses, ik heb inderdaad over die optie heen gekeken. Nu zie ik dus wel staan dat je Windows XP kunt installeren. Werkt het (kán het uberhaupt) ook dat ik een schone versie van XP over de huidige heen installeer? Vind het nog een beetje eng om meteen de hele partitie te formatteren.

• Hahn
Het kan wel, maar dan wordt ie in een nieuwe map naast je huidige Windows-installatie gezet. Het is dus toch aan te raden om je C-schijf te formatteren. Als je zeker weet dat je niks belangrijks daar op hebt staan dan kan er eigenlijk niks fout gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:11:
Het kan wel, maar dan wordt ie in een nieuwe map naast je huidige Windows-installatie gezet. Het is dus toch aan te raden om je C-schijf te formatteren. Als je zeker weet dat je niks belangrijks daar op hebt staan dan kan er eigenlijk niks fout gaan.
Ok hardstikke bedankt voor de info, ik ga het proberen!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit valt eigenlijk wel onder basiskennis (lees: logica). Een partitie wordt pas gewist wanneer je daartoe de commando geeft. Dit heeft totaal geen invloed op de andere partities.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.