Toon posts:

Maxtor Raid0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende systeem:
Club3D Radeon 9600 Pro 128 MB (CGA-P968TVD)
Asus P4C800-E Deluxe (P4C800-E DELUXE)
Chieftec DX-01W-D-U Beige, 400 Watt (DX-01W-D-U)
2x Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150 (6Y120M0)
1x Maxtor Diamond 160GB
TwinMos Dual Channel 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 3 (DC-512-400-PSC-KIT)

De 2 Maxtor schijven staan in Raid0, de 3e schijf is als back-up bedoelt, maar niet als Raid1.

Het sysmsteem werkte altijd prima, maar de laatste dagen gaat hij over zijn nek bij intensive belasting. Ik probeeer bijv. een .rar bestand uit te pakken en dan loopt hij vast. Krijg een zwart scherm, dat begint te roepen over re-boot. Ik start dan opnieuw op, kom via CTRL-I bij de raid-controller. Bij Raid0 staat dan failed, maar bij de 2 schijven staat dat ze goed zijn. Bij de raid0 staat echter ook ook dat de failure op te lossen is door op Yes te drukken. Dat doe ik dan, en vervolgen start het systeem weer op en functioneert alles weer.
Ik kan de schijven niet controleren met het Maxtor programma want ze staan in Raid0 en dan werkt het niet. Ik lees hier en daar ook berichten over de voeding. Ik moet zeggen dat 1 van de schijven (welke kan ik niog niet ontdekken) ook tikt, maar dat doet ie eigenlijk al vanaf het begin.
Zal eerst vandaag alle data back-uppen naar de vrije schijf, maar wat kan hier nu het probleem zijn.
Het schijnt dat ik 2 raid-controllers op mijn mobo heb, kan ik zo switchen van controller of ben werkt het system dan niet meer. Of ligt het niet aan de raid-controller.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:56
Het lijkt erop dat er iets met de raid-configuratie aan de hand is (lees: de raid-faq), maar waar het in zit, daar kom je inderdaad enkel achter door systematisch te proberen uit te zoeken welk onderdeel (controller, een schijf, etc.) hapert.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 15:14:
Het schijnt dat ik 2 raid-controllers op mijn mobo heb, kan ik zo switchen van controller of ben werkt het system dan niet meer. Of ligt het niet aan de raid-controller.
Op dat bord heb je inderdaad 2 raid controllers. De ICH5 en de promise. Als je op je bord kijkt zijn de ICH5 is de bovenste van de 2. Die is iets sneller (ooit eens getest, maar de verschillen waren vrij klein). De RAID set even op een andere controller zetten is niet mogelijk. Misschien zou het lukken als je van de promise naar de ICH5 zou willen gaan. Zorg dat je zo snel mogelijk een backup maakt, dan kan je spelen zoveel je wil :P

Verwijderd

Topicstarter
Weet je zeker dat de RAID set omzetten niet mogelijk is. Ik kan mijn BIOS toch zo aanpassen dat hij naar de Promise controller kijkt. Of lukt dat niet van ICH5 naar Promise.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 23:23:
[...]

Op dat bord heb je inderdaad 2 raid controllers. De ICH5 en de promise. Als je op je bord kijkt zijn de ICH5 is de bovenste van de 2. Die is iets sneller (ooit eens getest, maar de verschillen waren vrij klein). De RAID set even op een andere controller zetten is niet mogelijk. Misschien zou het lukken als je van de promise naar de ICH5 zou willen gaan. Zorg dat je zo snel mogelijk een backup maakt, dan kan je spelen zoveel je wil :P

Verwijderd

Aangezien je drivers nodig hebt om de promise te laten werken en die allerhoogstwaarschijnlijk nog niet geladen zijn is de kans zeer klein dat het dan ineens werkt. Maar zoals hierboven reeds gezegd, zorg dat je een backup hebt en speel er lustig op los.