Toon posts:

Meerdere schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Terwijl mijn nieuwe systeem telkens dichterbij komt, zit ik nog steeds met wat vraagjes vast. Bij deze dus een vraag over de harde schijven. Ik ben van plan om een leuk Core 2 Duo setje in elkaar te steken, met twee Western Digital Raptor WD1500AD's in RAID 0. Lekkere snelheden dus. Mijn probleem is echter dat ik mij meen te herinneren dat als je meerdere verschillende harde schijven in je computer steekt, de snelheid van de snelste schijven zich aanpassen aan de snelheid van de langzaamste schijf (zoals bij 't geheugen als 't ware). Mijn idee was namelijk om later, als ik weer wat geld heb, nog een Seagate Barracuda 7200.10 750GB aan te schaffen voor wat schijfruimte voor mijn downloads. Ik ben dus bang dat dan mijn Raptors hun snelheid verliezen door zich aan te passen op de Seagate. Toch kom ik mensen tegen die bv een Raptor in hun systeem hebben, met nog wat andere schijven. Waarom dan die Raptor? Is er dan toch geen sprake van prestatieverlies? Was dat bv alleen met PATA in één aansluiting, of ben ik bang voor niets?

Bij voorbaat dank,

Arjan

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Dat is al een jaar of 10 niet meer zo ;)

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 09:33

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik denk dat je nergens bang voor hoeft te zijn, de Raptors gaan echt niet op 7.200 rpm draaien omdat de seagate dat ook doet. De enigste manier waarop je waarschijnlek het verschil in preformance zult merken is waneer je van de raptors naar de seagate gaat schrijven. Omdat de seagate niet zo'n grote doorvoersnelheid heeft.

Maar als je je OS van de raptors draait zul je echt niets van preformanceverlies merken

Mijn Specs

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de HDD die langzamer is niet in de RAID zit bij de rest van de schijven zou het geen enkel probleem moeten zijn denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, dan klopte het dus toch niet dat er prestatieverlies zou kunnen optreden. Hartstikke bedankt allemaal. ^^

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Het prestatieverlies was vroeger van toepassing op de PATA aansluitingen. Als je 2 apparaten aansluit op dezelfde IDE controller gaat de controller kijken welke de laagste snelheid heeft en gaat vervolgens op die snelheid werken.

Met Sata is dat verleden tijd, dit omdat je nu maar 1 apparaat per poort aan kan sluiten.

Verwijderd

Mishmash schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 16:10:
Met Sata is dat verleden tijd, dit omdat je nu maar 1 apparaat per poort aan kan sluiten.
Met sata kan je ook meerdere schijven aansluiten. Google maar eens naar Sata port multiplier :p

Echter in een thuissituatie zal je dit vrijwel nooit tegenkomen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Mishmash schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 16:10:
Het prestatieverlies was vroeger van toepassing op de PATA aansluitingen. Als je 2 apparaten aansluit op dezelfde IDE controller gaat de controller kijken welke de laagste snelheid heeft en gaat vervolgens op die snelheid werken.

Da's een fabeltje :) Dat was misschien jaren geleden zo, maar de laatste 10 jaar kunnen (zeker busmaster) IDE controllers gewoon 2 apparaten op verschillende snelheid draaien :)

Natuurlijk delen ze wel de bus, maar je UDMA100 schijfje loopt gewoon lekker snel met een MWDMA2 CD-ROM spelertje eraan hoor :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klopt helemaal :)

Neem trouwens de OM FAQ / Beleid van A tot Z door om jezelf de minimale basiskennis te vergaren. Interessante leesvoer ;)
Pagina: 1