Toon posts:

groupwise binnen active directory:problemen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wil een groupwise server installeren binnen een active directory met ongeveer 12 windows servers. Die groupwise server moet op windows server 2003 komen te draaien. Daarbij heb ik ediretory 8.7 minimaal nodig. Ok, dit is geen probleem.

Maar als ik een client wil laten inloggen op de active directory en vervolgens ZONDER de novell client de computer opstart, kan ik dan via de groupwise client verbinding maken met de groupwise server en zo mijn mail lezen?

En is dit niet een hele ingewikkelde situatie in verband met het moeten synchroniseren van de active directory met edirectory? Als dit niet gebeurt kloppen gebruikers, mail adressen en passwords niet meer lijkt me.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb wel documentatie gevonden, maar wil graag weten of dit soepel werkt voordat ik het helemaal uit ga zoeken. Een andere optie is namelijk een exchange server neerzetten, maar dat heeft de klant liever niet.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:43

Asteroid9

General Failure

Tenzij je een hele goede kennis hebt van zowel Novell als AD en hele goede redenen hebt om Groupwise te gebruiken zou ik er niet aan beginnen.
Groupwise is absoluut een mooi product, maar vergt gewoon meer tijd om goed te configureren in samenwerking met Active Directory.
Waarom wil de klant geen Exchange? Kostenaspect of functionaliteit?

De kostenbesparing verdient hij niet terug gezien de beheerslast, en ik ken eigenlijk geen Groupwise functionaliteit die niet in Exchange 2003 zit.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Je kan GroupWise zo configureren dat het voor authenticatie gebruik maakt van LDAP. De GroupWise Client is niet afhankelijk van de Novell Client. Het enige wat in jouw situatie een beetje dubbelop zou zijn is dat de gebruikersinformatie (telefoonnummer, afdeling etc) zowel in eDirectory als in AD gewijzigd moet worden.

Edit: Dat laatste zou waarschijnlijk opgevangen kunnen worden door een LDAP Address book (die naar AD wijst) op de GroupWise Client toe te voegen, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door JoetjeF op 11-07-2006 15:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
JoetjeF schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 14:53:
Je kan GroupWise zo configureren dat het voor authenticatie gebruik maakt van LDAP. De GroupWise Client is niet afhankelijk van de Novell Client. Het enige wat in jouw situatie een beetje dubbelop zou zijn is dat de gebruikersinformatie (telefoonnummer, afdeling etc) zowel in eDirectory als in AD gewijzigd moet worden.

Edit: Dat laatste zou waarschijnlijk opgevangen kunnen worden door een LDAP Address book (die naar AD wijst) op de GroupWise Client toe te voegen, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.
Bedankt voro de informatie. Het is dus een stuk gecompliceerder te configureren en te onderhouden dan een windows systeem met exchange of een novell systeem met groupwise. Dat vermoeden had ik al, maar is het ook écht véél moeilijker, of wordt het vaker toegepast?

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Tuurlijk wordt het vaker toegepast, maar ik herhaal mijn vorige vraag:
Kostenaspect of functionaliteit? Stabiliteit kun je ook nog noemen, maar ik denk niet dat Groupwise echt stabieler is dan Exchange 2003.

Voor je er aan begint moet je gewoon heel goede redenen hebben, en die heb ik nog niet gehoord.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Verwijderd

Topicstarter
Asteroid9 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 16:00:
Tuurlijk wordt het vaker toegepast, maar ik herhaal mijn vorige vraag:
Kostenaspect of functionaliteit? Stabiliteit kun je ook nog noemen, maar ik denk niet dat Groupwise echt stabieler is dan Exchange 2003.

Voor je er aan begint moet je gewoon heel goede redenen hebben, en die heb ik nog niet gehoord.
Het is een soort van tussenstap tussen het oude novell netwerk en de nieuwe windows omgeving.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ik weet niet als je eDir en AD wel op dezelfde server kan laten draaien, ze gebruiken beide graag de LDAP poorten (eventueel wat prutsen met poorten, maar ik zou het niet aanraden). Verder kan je zeker groupwise laten connecten met AD als adresboek, en zelfs voor de autenticatie, je zal nog steeds eDir nodig hebben om groupwise te draaien, de groupwise objecten moeten nl in eDir aangemaakt worden

*Groupwise heeft geen Netware client nodig om mails te lezen
*Groupwise heeft geen eDirectory passworden nodig, het kan zn eigen directory gebruiken (standaard), of elke LDAP oplossing (tis ff prutsen, maar het werkt zeker), eDir blijft natuurlijk wel mogelijk, met of zonder netware client

Wat zijn trouwens je redenen om Groupwise te draaien op een windows server? Het kan idd wel, maar ik heb de indruk dat Novel liever heeft dat je het op Linux of netware draait.

Je kan eDirectory in sync houden met een gratis tool van MS http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sfn/default.mspx Het dient om te migreren van NW naar MS, maar het heeft een leuk neveneffect, 2 way sync tussen eDir en AD :) (Het werkt iig als je eDir op Netware draaien hebt, andere senarios heb ik nooit getest)
Asteroid9 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 14:53:

De kostenbesparing verdient hij niet terug gezien de beheerslast, en ik ken eigenlijk geen Groupwise functionaliteit die niet in Exchange 2003 zit.
Ik kan het mis hebben, maar ik vermoed dat exchange geen documentbeheer heeft, verder zit -naar mijn persoonlijke mening- de groupwise client veel gebruiksvriendelijker in elkaar. Wat betreft beheerslast: installeren (Op netware) en laten draaien, het zal niet vastlopen. Nu en dan een user toevoegen / wissen is zowat het enige wat ik op die server doe. Fouten krijg ik enkel door GWAVA dan wel Arcserve. Ik kan geen eigen exhange beheerservaring voorlegen, maar voortgaand op de verhalen her en der vermoed ik dat Exchange toch redelijk wat beheer nodig heeft...

Is het een optie om GW te instaleren op netware? Zo ja DOEN, de rest van je netwerk kan dan gerust naar AD verhuizen.

Hetgeen jij wil (en ik beschrijf) heb ik een jaar geleden getest, moest je nog meer willen weten, moet ik mn papers weer ff opdiepen...

You don't need eyes to see, you need vision

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Als je toch al een AD omgeving hebt zie ik nauwelijks extra beheerslast voor Exchange 2003.
Alles is volledig geintegreerd in de AD en qua eerste configuratie aardig dummyproof.

Wil je het serieus beheren en met calamiteiten om kunnen gaan dan ontkom je toch niet aan wat zelfstudie, maar dat geld voor elk pakket.
Ik heb zelf de nodige ervaring met alternatieven voor Exchange en we hebben Groupwise hier ook overwogen, maar wij konden te weinig voordelen ontdekken.

Momenteel krijg ik de indruk dat TS graag GroupWise wil gebruiken vanuit een soort anti-MS insteek van de klant, en dat vind ik een gevaarlijke gedachtengang.
Exchange 2003 is een goed, uitgebreid en zeer stabiel pakket.
Ter verduidelijking: 50 van mijn beheersomgeving zijn UX-varianten, dus het is niet domweg mijn MS-fanatisme! ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok, opgelost. de klant gaat toch over op exchange. :)
Pagina: 1