Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Niet de dingen in (op) je ogen maar die van je camera :)

Er is al behoorlijk wat gediscussieerd over het schoonmaken van sensors en de juiste wijze (gelukkig is er niet 1 juiste wijze en kan iedereen zelf uitzoeken hoe hij of zij het doet), evenals tips over hoe en wat: wat wel en niet gebruiken, hoe krijg je die spiegel nou omhoog, enzovoorts. Gebruikers van gewone digicams hebben hier gelukkig geen last van, omdat zij nooit een lens te verwisselen hebben ;)

Echter hebben zij wel een camera mèt lens, en ook op die lens kan wel eens wat terechtkomen wat je daar niet wil hebben. Zoals zand, stof, water, vet, modder, bier, haren, pluis en allerlei andere zaken waarbij het soms lijkt alsof je lens een grote magneet is voor dat spul.

Als een filter of zonnekap niet (meer) heeft geholpen om je frontelement schoon te houden, is het tijd om je lens schoon te maken: ook je rearelement kan ongewenste zooi verzamelen wat je eraf wil krijgen. Maar hoe, zonder je lens te beschadigen maar toch goed schoon te krijgen?

De grote vraag is: wat voor ongewenste stof(fen) zit er precies op je lens.

stof, haren, pluis, ander 'droog' niet vastzittend spul

Dit is nog het makkelijkst schoon te krijgen naar verhouding: zelf blazen (ja, dat kan prima ondanks het vocht in je adem, dat verdampt gewoon gelijk indien je niet in een koude omgeving bent), een klein blaasbalgje of een Rocket Blower. Die laatste is wat extra's (maar niet zo groot) dat je dan mee moet slepen, maar zeker de moeite waard: door z'n lange snuit is ie namelijk ook bruikbaar voor niet vastzittend spul op je sensor: en zaken met meerdere toepassingen hebben altijd een streepje voor, zeker als ze niet veel kosten: een Giotto cleaner kit is bij de betere fotozaak voor rond de 10 a 12 eur te krijgen. Weinig investering als het gaat om het schoonhouden van je dure lenzen en ook je dSLR ;) Hoe minder je je elementen zelf aanraakt, hoe beter: dus dan is bij loszittend spul blazen de beste oplossing :)

vet, blub en vocht: vastzittend spul

Regen, rondslingerende dranken van enthousiaste figuren, blubber (rally :w ) of gewoon lichaamsvet dat van je handen/vingers komt zorgen voor een meer permanente bedekking van je lenzen helaas. Ook hier zijn verschillende oplossingen voor, waarbij oa alcohol komt kijken: gebruik dit in beperkte mate, omdat het bij excessief gebruik je coatings of het plastic van je lenzen kan doen verweren. Het merk Visible Dust heeft voor zowel sensors als lenzen producten hiervoor: in tegenstelling tot andere lens clean-vloeistoffen zit er geen alcohol in dus is minder agressief :) Een flesje van 30ml is voor rond de 14 eur te krijgen.

Daarnaast is er SpeckGrabber: een koele naam voor een multifunctionele tool die niet alleen voor lenzen maar alle oppervlakten bruikbaar is waar je stof vanaf wil halen:
SpeckGRABBER is a unique tool designed to remove individual contaminant particles from delicate and sensitive surfaces without danger of damaging or causing additional contamination.

A small soft washable pad on the end of the SpeckGRABBER provides a high adhesion surface that sticks to contaminant particles with considerably more cohesive force than the contaminated surface. When the SpeckGRABBER is put in contact with the particle, it adheres to the particle, while leaving no residue on the contacted surface.
Deze kost iets meer dan 10 dollar en heeft een wasbaar puntje :)

Een andere oplossing voor vooral (hand)vet is een brillendoekje, al dan niet vochtig: deze doekjes zijn niet van papier maar van stof en dus zacht: de vochtige brillendoekjes die in NL te krijgen zijn, bevatten alcohol van een niet zo heel sterk percentage: echter laten deze geen residu achter en vervliegt de alcohol heel snel. Voor een paar euro is bij oa de opticien een doosje te krijgen van deze doekjes :)

Dit is natuurlijk een korte opsomming, dus als iemand een goeie toevoeging weet, hoor ik het graag. Ik heb in oa de objectieven-topics gelezen her en der dat er soms nog onduidelijk is hoe je een lens nou schoon moet krijgen, en wat je vooral niet moet doen: vandaar dit topic ;)

Als laatste: doe altijd je doppen op je lenzen bij opslag, en probeer ze, zeker als je ze wat langer wegstopt om wat voor reden dan ook, zo stofvrij mogelijk op te slaan: dat scheelt een hoop ellende.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
Geen idee of lenzen harder zijn, Lenzen zijn harder, duh...

Maar ik weet wel dat dingen als wc-papier en vooral keukenrol nogal eens krassen achterlaten op ski-brillen. Imho dus ook een no-go voor een Lens... Ik gebruik een micro-vezel doekje van de kamera-express samen met een blaasbalgje van giottos en dat werkt altijd goed :)

edit:

like i said :P

Fairy in "Het grote Nikonmount-objectieven-topic V..."

[ Voor 45% gewijzigd door Henk op 11-07-2006 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
goed en nuttig topic!

...maar je zou verkoper moeten worden. beetje 14 euro uit de zakken van de goedgelovige consument kloppen. knappe jongen namelijk die door de alcohol met schoonmaken (het glas van) zijn lens beschadigd. alcohol met een hoog percentage en een oude kantoenen lap (t-shirt) is voldoende om je lenzen schoon te maken.
Remy schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 14:29:
Het merk Visible Dust heeft voor zowel sensors als lenzen producten hiervoor: in tegenstelling tot andere lens clean-vloeistoffen zit er geen alcohol in dus is minder agressief :) Een flesje van 30ml is voor rond de 14 eur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb blaasbalgje met kwastje erop, een brillenpoetsdoekje en een "Seemore" vaag doekje. Met 3 die heb ik tot nu toe alles wel schoon gekregen. Filters behandel ik nog met wat handzeep onder de waterkraan voor ik ga poetsen. :)

Verder geen oplossingen en vochtige goedjes voor de lenzen, dat werd mij juist afgeraden en de verkoper kwam met dat seemore doekkie en daarmee is nu alles schoon geworden.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Merkloze microvezeldoekjes (mits non-woven, dus zonder "breistructuur"erin) voldoen zonder schoonmaakmiddel al erg goed. Een pakje met meerdere doekjes kun je bij de drogist/grootgrutter/etc. kopen voor een paar euro. Vind je ze te groot, knip je ze kleiner, non-woven doekjes rafelen niet. Doekjes een paar keer heet wassen, dan werken ze beter omdat de microvezels dan splijten. Bij droog gebruik werken ze beter dan nat, ook al omdat ze dan statisch zijn en stof aantrekken. Ik maak er de glazen oppervlakken van mijn computermonitor, TV, bril, cameralenzen en verrekijker mee schoon.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

de wat goedkopere lenzen van digi compact camera's.. staat vaak neit of het plastic of glas.. Moeten we niet een onderscheid aanbrengen van schoonmaken hiervan?
Maw .. ik heb hier een canon a610 waarvan ik niet weet of deze schoon te maken is met alcohol (96% wel te verstaan) vanwege het plastic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-06 11:48

Sharky

Skamn Dippy!

grappig die google ads onder in beeld

overigens kan ik die schoonmaakproducten voor lenzen van Hama niet aanraden (vind ik sowieso een veel te duur flutmerk, net als Trust maar dan belachelijk duur). Heb er twee gebruikt en beiden lieten ze rotzooi achter op de lens.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
brillenpoetsdoekjes werken imo niet prettig, omdat de alcohol niet direct verdampt maar "pas" enkele momenten later, blijft er juist weer nieuw stof op plakken. je kan beter zo'n lens doekje kopen van een paar euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 21:03
40 graden geen wasverzachter. Daarna in de droger :-)

Goede doekjes (microvezel) doen wonderen.. en een kwastje.

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

krijnvanleeuwen schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 19:05:
brillenpoetsdoekjes werken imo niet prettig, omdat de alcohol niet direct verdampt maar "pas" enkele momenten later, blijft er juist weer nieuw stof op plakken. je kan beter zo'n lens doekje kopen van een paar euro...
Ik hoop dat je niet de vochtige brillenpoetsdoekjes bedoeld? :X

Die houd ik ver van mijn lenzen vandaan, alleen de droge anti-statische zijn wel fijn voor lenzen.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
Oxi schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 19:24:
[...]

Ik hoop dat je niet de vochtige brillenpoetsdoekjes bedoeld? :X

Die houd ik ver van mijn lenzen vandaan, alleen de droge anti-statische zijn wel fijn voor lenzen.
Een andere oplossing voor vooral (hand)vet is een brillendoekje, al dan niet vochtig:
die bedoelde de topicstarter ook hoor...... hij had het over vervliegende alcohol enzo.

[ Voor 14% gewijzigd door krijnvanleeuwen op 13-07-2006 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ergens gelezen dat de lenzen vaak van polycarbonaat zijn... dus geen glas. Vooral die compacts hebben dat dus vaak. Net toch maar mijn A610 met 96% alcohol schoongemaakt.. maar het is niet nog echt schoon of zo.. lijkt een waas of zo overheen te zitten. Morgen bij daglicht nog maar eens goed kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
lateef schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 16:14:
goed en nuttig topic!

...maar je zou verkoper moeten worden. beetje 14 euro uit de zakken van de goedgelovige consument kloppen. knappe jongen namelijk die door de alcohol met schoonmaken (het glas van) zijn lens beschadigd. alcohol met een hoog percentage en een oude kantoenen lap (t-shirt) is voldoende om je lenzen schoon te maken.[...]
Het probleem is dat niet iedereen weet hoeveel genoeg is van vloeistoffen :) Een lap is een lap, en als deze zacht is en stof opneemt: prima bruikbaar, zo ook een oud maar schoon t-shirt. Echter, bij teveel gebruik van alcohol duurt het verdampen even, zeker als je in een wat koelere omgeving bent. En daarmee kan de alcohol gaan bijten in de coatings op je lens: zowel op het voorste als achterste element zitten tegenwoordig (denk aan de DG-coatings van Sigma) coatings: en die kunnen best wat hebben, maar sterke alcohol is best agressief. Vandaar dat het toevoegen van die bedrijven met alcoholvrije lens-clean sets expres is gebeurd in de TS, en niet om ze dus per se aan te raden: gewoon voor de compleetheid :)

@hierboven: ik gebruik zelf idd brillendoekjes, vochtig: die werken perfect zolang je het kort gebruikt, want er zit daar dus ook wat alcohol in. Microvezeldoekjes zijn ook prima overigens :)

edit:
lenzen vaak van polycarbonaat zijn... dus geen glas.
Psst polycarbonaat is plastic: gelukkig zijn de elementen wel van glas en niet polycarbonaat, anders zouden ze weinig licht doorlaten :>

[ Voor 9% gewijzigd door Remy op 14-07-2006 00:26 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Remy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 00:25:
[...]
Psst polycarbonaat is plastic: gelukkig zijn de elementen wel van glas en niet polycarbonaat, anders zouden ze weinig licht doorlaten :>
Psst, waar zijn brillenglazen van gemaakt? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 11:40

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ook hieraan gerelateerd: hoe krijg ik de binnenkant van mijn extender schoon? Dit is van dat zachte materiaal, vilt-achtig, net als de binnenkant van een zonnekap. Aangezien mijn extender al 11 jaar oud is, heeft de binnenkant genoeg stof gehapt dat lekker in dat vilt blijft zitten. Zonnekap kun je gewoon afspoelen onder de kraan, maar dat lijkt me met een extender een minder geslaagd idee. Iemand suggesties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Met een stofzuiger krijg je het meeste losse stof wel uit je extender.
Daarna wordt 't wat creatiever...
- Een stoomapparaat met een kleine 'nozzle' (of een fluitketel waarvan je de stoom in de extender leidt),
- Een klein 'klittenband' kleerborsteltje. Ik had ooit zo'n dingetje bedoeld voor stropdassen en zo, en die paste prima in m'n tussenringen. :)
- Gedestilleerd water, een klein drupje afwasmiddel of 'wetting agent' (ik gebruik Amaloco Vlekkogeen), een oude zachte tandenborstel om de boel los te maken en een oude katoenen zakdoek om de rommel mee op te nemen.

Overigens is een beetje stof in je extender geen ramp: die viltachtige binnenkant zorgt ervoor dat strooilicht niet (of minder) direct weerkaatst wordt richting film/sensor. En er moet echt een hoop stof inzitten wil je contrastverlies op je foto's kunnen waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 11:40

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Beetje stof ben ik ook niet bang voor, maar hier zit echt een bult in. Wat natuurlijk vroeger of later op m'n sensor zou kunnen komen. Geen reden tot paniek, maar voorkomen is beter dan genezen. :) Bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:01

YellowCube

Wait...what?

Sharky schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 18:35:
grappig die google ads onder in beeld

overigens kan ik die schoonmaakproducten voor lenzen van Hama niet aanraden (vind ik sowieso een veel te duur flutmerk, net als Trust maar dan belachelijk duur). Heb er twee gebruikt en beiden lieten ze rotzooi achter op de lens.
^^eens.
ook geprobeerd en het lijkt er bijna op alsof er een vettig bestanddeel inzit.
ik kreeg m'n lens er in ieder geval niet goed schoon mee.
Heb nu een Giotto setje en daar zat schoonmaakmiddel bij.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1