Toon posts:

Verschillende BUS speeds ???

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In mijn BIOS zitten dus een heel zooitje instelbare BUS-speeds, maar nu zitten er een paar keer dezelfde tussen. Het enige verschil is dat er een ander getalletje achter staat maar ik heb geen flauw idee wat die betekenen.
BV 133/44.37
en 133/37.45

dat soort dingen dus (de getallen na de / ) Wat geven die aan????? en wat is dan het beste?? hoger of juist lager??????

BvD
Arne

Verwijderd

Lijkt me de snelheid van de PCI-Bus.
Normaal is die 33, sommige insteekkaartjes kunnen 44 niet hebben, is vrij hoog, de meeste PCI-kaartjes hebben helemaal geen hoge clockspeed nodig, behalve als je een PCI-Videokaart hebt is 44 het proberen zeker waard, anders gewoon 37 doen

Verwijderd

Dit zijn de PCI snelheden. Dus waarop de PCI bus werkt.
Standaard werkt de PCI bus op 33 Mhz. Tot 37,50 zijn er geen problemen te verwachten.
Maar 44,37 is erg hoog.
Ik zou in jouw voorbeeld kiezen voor 133/37,45.

Even een opmerking voor andere tweakers. Het ziet er naar uit dat bij deze instelling de PCI divider 3.5 bedraagt. Bij mijn weten was het alleen 2,3 of 4.

Iemand hierover ??

Verwijderd

MSI?

Verwijderd

Topicstarter
OK, maar wat maakt die PCI speed dan uit??? Volges mij draait m'n comp. veel beter op een lagere PCI-bus speed...........?????
(hij loopt in ieder geval minder vaak vast)
Maar wat maakt dat nou uit??
(PCI zin toch die kleine slots?)

Verwijderd

Ok PCI zijn de witte slots (zichtbaar), maar ook 'onzichtbaar' zitten er dingen op de PCI bus.

Bijvoorbeeld de IDE controller.
Een hogere PCI snelheid betekent dat alle PCI devices dus sneller draaien, en dus beter presteren. Helaas is het tegenwoordig niet echt nuttig meer om de PCI bus zo hoog mogelijk te laten lopen aangezien de meeste PCI devices toch moeten wachten op hun aangesloten apparatuur. Met PCI videokaarten is het nog wel nuttig.

Als je zegt dat een lagere PCI snelheid stabieler is, heb je gelijk (zeker met de 2 voorbeelden die je in je 1 posting noemde). Dat komt omdat PCI is bedoeld voor 33Mhz. Ga je hierboven zitten, is dat buiten de officiele specificaties en neemt de kans toe dat het instabieler wordt.
In jouw geval zou ik gewoon de lage PCI bus snelheid aanhouden.

Zelf doe ik het ook. Ik kan namelijk kiezen uit 124/4=31 of 124/3=41,33. Zoals je ziet is mijn PCI bus ondergeclocked. Dit heb ik alleen gedaan om de hoge snelheid van 41,33 te vermijden.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ok PCI zijn de witte slots (zichtbaar), maar ook 'onzichtbaar' zitten er dingen op de PCI bus.
Bijvoorbeeld de IDE controller.
DAT is dus de reden waarom AL me CD'S milukken als me PC op 720 MHz staat [IPV 600]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan Xact hetzelfde als jij Schumi :) mijne is nu 450@560 :) :) ook op 31 PCI.
Maar nu hoorde ik erges anders dat je Videokaart aan mijn CPU gekoppelt is en dat die instelling 66MHz is (Ik weet het dit is vaag) Maar nu zou ik dat om kunnen zetten: loskoppelen dmv een jumpertje op mijn Mobo. Is dat wel zo verstandig???????????

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:42
Video kaart zit op je AGP bus.
De snelheid van deze bus wordt net als die van de PCI-bus bepaalt door de FSB door een bepaalde waarde te delen.

Standaard loopt de bus op 66 Mhz. Als je dus een onovergeklokte celeron hebt, draait agp op precies dezelfde snelheid als FSB.
als je pentium 2/3 hebt, dan moet de AGP ook op 66 komen.. en wordt hij vermenigvuldigd met 2/3 of gedeeld door 1,5
deze multipliers kan je instellen, en zo de snelheid van je agp aanpassen..

Agp hangt dus niet direct aan de processor, en kan daar ook niet aangehangen of vanaf gehaald worden met een jumpertje

Verwijderd

Topicstarter
Ow, vaag, ik hoorde het bovenstaande van een kennis die ik toch wel vertrouw. Ik kan dus niet mijn Viper V770 van die 66MHz afhalen door een Jumpertje om te zetten???

Verwijderd

Nee helaas, Zoals Grimreaper al zegt. Door middel van een jumper (of in het BIOS) loopt de AGP bus op 2/3 of 1/1 van de FSB snelheid.

Waarschijnlijk bedoelt die kennis de bovengenoemde jumper. Maar loskoppelen kan niet. Daarnaast is 66 Mhz de standaard snelheid.
Bij een FSB van 133Mhz is de AGP snelheid dus: 2/3 * 133 = 89 Mhz (23 Mhz overgeclocked dus).

Bij FSB boven de 83 Mhz wordt bijna altijd een AGP divider van 2/3 gebruikt. Daaronder wordt 1/1 gebruikt.

Op de nieuwere moederborden met chipset die officieel een FSB van 133Mhz ondersteunen zit ook een AGP divider van 1/2. Het rekensommetje is dan simpel: 1/2 * 133 = 66Mhz. Dit is de officiele standaard weer.

Om even een korte (wellicht te kort) samenvatting te geven en ook een statement:

Alle bus snelheden binnen een PC zijn afgeleid van de Moederbord (FSB= Front Side Bus) snelheid, zelfs de CPU snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dus niet alleen mijn Videokaart overklokken, dat moet via de CPU??

Verwijderd

Ok onduidelijk verhaal van mij, sorry.

Het overclocken van de CPU doe je via je moederbord snelheid (FSB).
Nu worden ook de PCI bus, ISA bus en AGP bus verhoogt (overgeclocked).

Dit betekent dat de communicatie tussen de videokaart en het moederbord, geheugen en CPU sneller verloopt.
De videokaart zelf loopt nog even hard, alleen hij krijgt de gegevens sneller van en naar de processor of geheugen.

De dividers die er zijn voor PCI/AGP gebruik je voor bepaalde ranges van de FSB snelheid.

FSB (66-83) PCI: 1/2 AGP: 1/1
FSB (100-124) PCI: 1/3 AGP: 2/3
FSB (133-150) PCI: 1/4 AGP: 1/2 (mits ondersteunt anders ook 2/3)

Verwijderd

En met bepaalde progjes zoals voor Nvidia kaarten (alle TNT's en Geforces in elk geval) bijv. Powerstrip. kun je dan de snelheid OP je vid. kaart weizigen, de werksnelheid van je geheugen, de werksnelheid van je GPU (grafische processor) en dus (door die 2 te verhogen) de snelheid waarmee het geheugen op je videokaart en de GPU met elkaar communiceren.
www.tweak3d.com (voor die progjes, ook 3dFX progjes) www.tweakfiles.com (als je er nog niet genoeg hebt gevonden op tweak3d)
Pagina: 1