videocore voltage

Pagina: 1
Acties:

• stairman
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-02-2025
Ik heb de laatste tijd problemen met mijn videokaart asusx800xl op een asus p4c800 deluxe moederbord.

zodra ik een spel opstart, na een halve minuut, spel slaat vast, beeld bevriest, en geluid blijftt tikkend herhalen.

Ik heb al een keer de kaart RMA gedaan, en een nieuwe gekregen. ging een paar maanden goed, maar nu dus weer hetzelfde probleem.

Voeding lijkt mij uitgesloten, want ik heb op de 350W Aopen voeding die bij de kast zat alleen moederbord, audigy ex, en de videokaart aangesloten. Alle andere apparatuur HD's, CD, DVD, fans etc. zitten op een tweede voeding.

Toch heb ik het vermoeden dat het probleem ergens in de stroomvoorziening zit.

Ik heb het AGP voltage in de BIOS al verhoogd van 1,5 naar 1,6 volt, maar dat heeft niet geholpen.

Nou heb ik het programma "hardware monitor" geinstalleerd, en die gaf een "videocore voltage" aan van 1,37 V.

Wat is dit voor een voltage, waar komttie vandaan (moederbord, of videokaart zelf) is deze inderdaad te laag, en zo ja hoe kan ik hem hoger krijgen?

Ik heb GoT al afgezocht, en het forum van asus, maar ik heb nog geen bruikbare antwoorden gevonden.

Heeft iemand een idee?

[ Voor 2% gewijzigd door stairman op 11-07-2006 15:31 . Reden: typo ]

Very funny Scotty, now beam up my clothes

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 15:16
Videocore voltage lijkt me het voltage van de R430 (de x800xl) chip op de videokaart.

M'n ervaring met radeon:
Soms maakt de heatsink niet optimaal contact waardoor de heatsink koel blijft maar de achterkant van de videokaart zeer warm wordt.

Voltage hoogte:
Lijkt me op normaal niveau. (Had een R9700 die daar iets boven zat)

[ Voor 80% gewijzigd door D2DM op 11-07-2006 20:09 ]

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

• stairman
Ok, maar is dat dan te laag, en hoe krijg ik hem dan hoger?

• stairman
D2DM schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:50:
M'n ervaring met radeon:
Soms maakt de heatsink niet optimaal contact waardoor de heatsink koel blijft maar de achterkant van de videokaart zeer warm wordt.
Ik gebruikt ati tray tools om de temperaturen bij te houden. idle zijn de temapraturen: GPU 61, environment 45.
Stressed loopt GPU op tot zo'n 66 graden, en de environment tot wel 67-68 graden.
Ik heb dat altijd vreemd gevonden, verwachting is dat GPU hoger wordt als environment.
Maar is dit misschien te verklaren door jouw opmerking over heatsink?

En zou dit dan ook de oorzaak van mijn probleem kunnen zijn (chronische oververhitting die uiteindelijk defect veroorzaakt)??

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 15:16
66 stressed voor de kaart. Is niet hoog imo, dus lijkt het contact met heatsink goed te zijn.
67/68 omgeving temperatuur hoger dan videokaart tijdens gamen?
Zou de fan in de voeding kunnen checken, evt. een kastventilator bijplaatsen voor de nodige luchtcirculatie. En/of systeem op 1 sterke voeding testen.

[ Voor 10% gewijzigd door D2DM op 11-07-2006 20:14 ]

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

• stairman
Ik vind het ook vreemd dat de omgevingstemperatuur hoger wordt dan de GPU. Maar dit is al de tweede kaart die deze waarden geeft, anders zou je denken dat de sensoren gewisseld zijn of zo.

Airflow kan het probleem niet zijn. Ik heb 2 fans in, die over de HD's blazen, 2 fans uit aan de achterzijde, en 1 fan die warme lucht bovenuit de kast blaast.

temparatuur in de kast is (bij normale omgevingstemperatuur) rond de 35 graden, gemeten vlak voor de uitblazende fans.

Kortom dat lijkt me het probleem niet.

Mijn vermoeden is dus nog steeds dat het iets met dat videocore voltage te maken heeft, maar ik weet dus niet of het moederbord, danwel de videokaart zelf verantwoordelijk is voor de hoogte van dit voltage, en of dit voltage te laag is, en wat ik daar dan aan kan doen

Pagina: 1