Nieuwe PC - Graag jullie meningen

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Beste mensen,

Graag had ik jullie kanttekeningen bij het nieuwe systeem (Oud systeem hier) dat ik voor ogen heb. Budget: een 1000 euro. Prijzen van de hierondervermelde producten zijn wel Belgisch (21% BTW). Doel van de computer: vanalles.

Als processor dacht ik aan een AMD 4200+ X2 64bit Dual-core Processor Boxed AM2 (358,99 euro), omdat ik per sé de laatste socket wil met het oog op de toekomst en een dual core (ik doe zoveel tegelijk dat ik daar echt voordeel van zou moeten hebben). Het prijsverschil tussen een 3800 en een 4200 was slechts 60 euro, dus ik dacht meteen die te nemen.

Over het moederbord heb ik mijn hoofd gebroken. Zo gigantisch veel keuze is er nog niet in moederborden voor een AM2. Wat ik zeker wil zijn genoeg PCI slots om uit te breiden, vanzelfsprekend PCI-express en on-board gigabit. SLI, on-board VGA, SLI en on-board sound zijn niet nodig. Wél nodig: ondersteuning voor RAID en DDR2 800Mhz. De Asus M2N-E (99,00 euro) lijkt mij het dichtst in de buurt te komen. On-board audio lijkt evenwel onvermijdelijk. Ik heb een Creative Labs Xi-Fi platinum dus on-board sound is echt overbodig.

RAM: Corsair DDR2 1024MB 800MHz XMS-2 6400 + Heatspreader (144,95 euro). Ik ben helemaal niet thuis in RAM tweaken; ttz. de hele wereld van CAS en RAS latency is mij niet goed genoeg bekend om te berekenen of lager geklokte RAM met een lagere latency beter zou presteren dan een 800Mhz. Mijn keuze is volledig gebaseerd op de kloksnelheid van de RAM.

Grafische kaart: Sapphire ATI X850XT PCIe Tv/2xDVI 256MB (199,94 euro). Ook grafische kaarten zij niet mijn specialiteit. Ik heb goeie ervaringen met Sapphire en ik vind heel wat positiefs over de X850. Vooral hier graag jullie mening wat prijs/kwaliteit het beste is.

De case tenslotte moet stil zijn. Mijn huidige Antec Lanboy + Zalmann verwent mijn oren inzake geen geluid. De Antec Sonata II (119,99 euro) schijnt terzake een goeie keuze te zijn. Het design staat me niet helemaal aan (ik heb zo graag een plexi sidepanel), maar de praktische kant gaat voor.

Voor de geinteresseerden: verder komt er nog een TV-kaart in (Hercules SmartTV, voor de keren dat ik dat gebruik), 3 SATA harde schijven (2x 120GB en 1x 160GB, RAID bedoeling) een WiFi-kaartje (Belkin), een Creative Xi-Fi Platinum, een Sony DVD-/+RW DL (tiens:)), een 25-in-1 cardreader, en een diskettestation. Voor de voeding zou ik mijn huidige Chieftec GPS-350EB-101A gebruiken. 350W zal ik wel met toekomen zeker?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Al gekeken naar de Intel Conroe? Die is een stuk sneller dan de huidige AMD's.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
is die x850 niet verouderd?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

YellowOnline schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:53:
Als processor dacht ik aan een AMD 4200+ X2 64bit Dual-core Processor Boxed AM2 (358,99 euro), omdat ik per sé de laatste socket wil met het oog op de toekomst en een dual core (ik doe zoveel tegelijk dat ik daar echt voordeel van zou moeten hebben). Het prijsverschil tussen een 3800 en een 4200 was slechts 60 euro, dus ik dacht meteen die te nemen.
Bekijk de Tom's Hardware CPU Charts voor prestaties van actuele processoren. De Intel Core 2 Duo staat er nog niet in maar er is wellicht het e.e.a. over die processor en aanverwanten te vinden.
[rml]EaS in "[ Discussie] Dual core Intels: Pentium D,..."[/rml]
[rml]EaS in "[ Discussie] Dual core Intels: Pentium D,..."[/rml]
[rml]Lennart_1337 in "[ Discussie] Dual core Intels: Pentium D,..."[/rml]
Uiteraard kun je ook nog een kijkje nemen op de frontpage van Tweakers.net ;)
Over het moederbord heb ik mijn hoofd gebroken. Zo gigantisch veel keuze is er nog niet in moederborden voor een AM2. Wat ik zeker wil zijn genoeg PCI slots om uit te breiden, vanzelfsprekend PCI-express en on-board gigabit. SLI, on-board VGA, SLI en on-board sound zijn niet nodig. Wél nodig: ondersteuning voor RAID en DDR2 800Mhz. De Asus M2N-E (99,00 euro) lijkt mij het dichtst in de buurt te komen. On-board audio lijkt evenwel onvermijdelijk. Ik heb een Creative Labs Xi-Fi platinum dus on-board sound is echt overbodig.
Moederborden, kijk naar de specificaties en zoek borden uit die interessant lijken.
Lees vervolgens ervaringen, reviews of bekijk de Tweakers.net - Product survey :)
RAM: Corsair DDR2 1024MB 800MHz XMS-2 6400 + Heatspreader (144,95 euro). Ik ben helemaal niet thuis in RAM tweaken; ttz. de hele wereld van CAS en RAS latency is mij niet goed genoeg bekend om te berekenen of lager geklokte RAM met een lagere latency beter zou presteren dan een 800Mhz. Mijn keuze is volledig gebaseerd op de kloksnelheid van de RAM.
Wellicht handig: RAM FAQ
Verder zullen er wel prestatieanalyses te vinden zijn over het DDR2-SDRAM bij de AMD Athlon 64.
Over het algemeen geldt dat het DDR-SDRAM een tikkeltje sneller is mara uiteindelijk zijn is dat verwaarloosbaar. Zeker het snelle 400MHz (DDR2-800, PC2-6400) zal goed presteren.
Overigens is het niet nodig om het snelste geheugen te nemen. Er zijn ook lager geprijsde DIMM's te vinden in een prijsklasse van onder de € 50,- per stuk (512MB) die zullen voldoen :Y)
Grafische kaart: Sapphire ATI X850XT PCIe Tv/2xDVI 256MB (199,94 euro). Ook grafische kaarten zij niet mijn specialiteit. Ik heb goeie ervaringen met Sapphire en ik vind heel wat positiefs over de X850. Vooral hier graag jullie mening wat prijs/kwaliteit het beste is
Vergeet niet dat de Sapphire Radeon X850XT alweer een dagje ouder is ;)
Bekijk eens benchmarks van recentere kaarten uit dezelfde prijsklasse (of wellicht van ~ €30,- lager geprijsd) en maak een keuze :)
Zie o.a. Tom's Hardware VGA Charts voor een aantal benchmarks. Helaas staan niet alle kaarten in deze 'VGA Charts' vermeldt en derhalve moet je toch op zoek naar losse benchmarks ;)
Overigens zal de Videokaarten Best Buy Guide: editie juni 2006 van Tweakers.net ook nuttig zijn.
Voor de geinteresseerden: verder komt er nog een TV-kaart in (Hercules SmartTV, voor de keren dat ik dat gebruik), 3 SATA harde schijven (2x 120GB en 1x 160GB, RAID bedoeling) een WiFi-kaartje (Belkin), een Creative Xi-Fi Platinum, een Sony DVD-/+RW DL (tiens:)), een 25-in-1 cardreader, en een diskettestation. Voor de voeding zou ik mijn huidige Chieftec GPS-350EB-101A gebruiken. 350W zal ik wel met toekomen zeker?
Of de voeding dit gaat trekken durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk wel maar ik kan dit niet uit eigen ervaring zeggen.
Paddixx schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:57:
Al gekeken naar de Intel Conroe? Die is een stuk sneller dan de huidige AMD's.
De officiële naam is Intel Core 2 Duo ;)

De Intel Core 2 Duo is nog niet uit. Zal inderdaad wel leuk gaan presteren maar vergeet niet dat AM2 nog een lange weg te gaan heeft. Er zullen nog nieuwe AM2 processoren voor uitkomen en de nog uit te brengen AM3 processoren zouden er ook op gaan werken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 10:34
Om te berekenen hoe zwaar je voeding bij benadering zou moeten zijn heb ik laatst de volgende link gevonden.

http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Dankuwel allemaal. Ik heb even mijn handen vol met Thandors post :-) Ik ben nu een Conroe aan het overwegen. Eind deze maand komen ze uit. Dit zijn de groothandelsprijzen exclusief BTW:

Intel Core 2 Duo processor E6300 1.86 2M 1066 MHz LGA775 153,84 EUR
Intel Core 2 Duo processor E6400 2.13 2M 1066 MHz LGA775 182,94 EUR
Intel Core 2 Duo processor E6600 2.40 4M 1066 MHz LGA775 255,32 EUR
Intel Core 2 Duo processor E6700 2.67 4M 1066 MHz LGA775 422,85 EUR

Ik twijfel tussen de E6400 en de E6600 trouwens.

Opgelet met de Conroe: het MoBo moet chipset 965 hebben om er mee overweg te kunnen(sommige 975 ook). Inzake RAM sla ik dan om naar Corsair DDR2 1024MB 667MHz Dual channel kit (2 x 512MB, 104.95 euro). Grafisch: de X1800 komt prijs/kwaliteit het interessantst uit de Tweakers BestBuy-guide.

Cannibal74: bedankt voor de link. De conroes staan er zelfs al tussen! Tot mijn spijt mag ik wel een 500W voeding aanschaffen volgens deze berekening :-(

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:13
500W is onzin: met een goede 400W, of misschien zelfs 380W'er al, kom je er ook makkelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Z-Dragon op 11-07-2006 21:13 ]

^ Wat hij zegt.

Pagina: 1