Videokaart overleden?

Pagina: 1
Acties:

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-07 10:40

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hallo,

Ik ben alweer een poosje in het bezit van een Club 3D 6800GT 256MB graka.
Sinds een poosje heeft deze nogal wat kuren en inmiddels doet de graka het helemaal niet meer goed.

Zodra ik de pc opstart krijg ik direct een soort van artifacts te zien al bij het laadscherm van het moederbord en het laden van dos. Er zijn dan over het hele scherm kleine blauwe verticale streepjes te zien.
Dit houdt ie vol tot het laadscherm van windows en eerder startte ie windows nog wel op maar wederom met die artifacts. Nu springt de monitor op de slaapstand..

Ik heb de videokaart helemaal schoongemaakt evenals de kast omdat er nogal wat stof in zat, maar helaas zonder resultaat.

Met veel moeite heb ik de (Nvidia) drivers kunnen weghalen met Nasty File Remover. Toen gaf ie de artifacts alleen tijdens het opstarten van windows en niet meer onder windows zelf.
In veilige modus heb ik uiteindelijk een nieuwe driver kunnen installeren. (eerst heel vaak BSOD's gehad tijdens het installeren van de drivers, ook in veilige modus).
Na de installatie van de nieuwe driver deed de computer het heel even helemaal normaal zonder de artifacts, maar nu zijn ze weer terug. En vanaf gisteren springt de monitor wederom op de slaapstand zodra windows zelf opstart.

Tussendoor heb ik ook regelmatig een soort vierkantje rondom de muisaanwijzer gehad. Terwijl de muis nog wel gewoon functioneerd.

Ik heb ook al geprobeerd om de DVI uitgang aan te sluiten op de monitor d.m.v. een verloopstukje van DVI naar VGA. Maar dit geeft hetzelfde resultaat als de VGA-aansluiting alleen is het beeld geel i.p.v. normale kleuren...

Ik ben dus bang dat de graka de geest heeft gegeven... Maar zou dit wellicht aan de koeling kunnen liggen? De temperatuur van de videokaart core lag altijd rond de 70-75 ºC unstressed...

Voeding en de rest van de setup mag geen probleem zijn..
(MSI KT800PRO NEO2 F V2.0, AMD Athlon 64 3200+, MEM: 1 Gb, HDD's 1,040 Terabyte, Creative Augdigy 2 ZS, Club3D 6800GT 256MB, Thermaltake SilentCooler, CoolerMaster Cavelier, Enermax 470Wat)

Ik heb inmiddels ff een oude graka geleend van een maat van me om te kijken of het idd de graka is die voor problemen zorgt.

Maar zou het een koelingsprobleem kunnen zijn... En heel mischien nog op te lossen door een grotere koeler te monteren, of zou de boel al overleden zijn en moet ik gewoon meteen een nieuw mobo kopen met een PCI-E graka??

De kaart heeft me 2 jaar geleden enorm veel geld gekost, dus ik zou het erg jammer vinden als er niets meer te redden valt..

Maar ik weet ook weer niet of het de moeite waard is om de kaart op te sturen naar de fabrikant... (i.v.m. prijs voor reparatie)
De graka heb ik gekocht op de HCC beurs in 2004, dus garantie is lastig verhaal, en terug brengen naar verkoper ook omdat die pczaak aan de andere kant van Nederland zit..

Wie o wie kan een licht schijnen in mijn duisternis

b.v.d.

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Marty__Mouse schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:23:
Ik heb inmiddels ff een oude graka geleend van een maat van me om te kijken of het idd de graka is die voor problemen zorgt.
Wat is hier de uitkomst van? Is het met het wisselen van de kaart opgelost?
Als dat zo is dan is je videokaart overleden helaas. (je kunt altijd proberen om 'm extra te koelen aangezien de temps erg hoog zijn.)

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
nowell schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 12:29:
[...]

Wat is hier de uitkomst van? Is het met het wisselen van de kaart opgelost?
Als dat zo is dan is je videokaart overleden helaas. (je kunt altijd proberen om 'm extra te koelen aangezien de temps erg hoog zijn.)
Ik heb die andere graka gister pas opgehaald en moet hem dus nog wisselen... Maar ik denk ik maak de post vast want wellicht is er iemand die hetzelfde ooit heeft meegemaakt en er een andere oplossing voor heeft gevonden..

Vanavond gaat de andere graka erin om na te kijken.. ;)

Verwijderd

ik heb eergister iets soortgeljiks meegemaakt met mijn radeon9800pro@xt. was bezig met overclocken (zowel processor als videokaart) en liep allemaal soepel. totdat ik een dag erna windows wilde starten en allemaal vage strepen in het laad scherm van windows kreeg en windows hing. terugclocken had geen zin. dacht ook dat het einde verhaal ofiets was. bleek het simpel op te lossen door de agp kaart eruit te rukken, pci kaartje erin, aanzetten ging goed uitdoen en agp kaart terug erin. en het probleem was opgelost. misschein iets voorj ou?

Verwijderd

Dit is exact hetzelfde probleem wat ik heb nu met mijn 7900GT.

Ik heb mijn thread hier ook staan.

Overal artifacts zelfs tijdens de bios startup etc...vage computer flikkerende blokjes door me scherm heen. Dikke vette verticale strepen door me scherm heen en wanneer windows bijna klaar is met laden knalt me PC uit of vast en zegt...buiten bereik op me monitor.

Alleen ik heb hem nooit overgeklokt omdat ik het met me nieuwe kaartje even nog te riskant vond.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ook laatst meegemaakt met een 7900GT, zo'n XFX overclocked versie. Na het proberen in een andere computer (de mijne) ook zelfde probleem weer artifacts. Na in windows aangekomen te zijn zo'n artifact test proggie erover gegooid, als het erom ging dat je er zoveel mogelijk hebt had ik een wereld record ;)
Maar het lijkt er dus op dat mem defect is zaak gebeld en is dus bekent probleem ik had hetzelfde ook met mijn 7900GT maar die was na 1 weekje gewoon helemaal dood.
Temps van kaart waren ok, koelblok was niet extreem warm ofzo.

Nu een X1900XT gekocht en probleem opgelost :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

prutser001 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:56:
Ook laatst meegemaakt met een 7900GT, zo'n XFX overclocked versie. Na het proberen in een andere computer (de mijne) ook zelfde probleem weer artifacts. Na in windows aangekomen te zijn zo'n artifact test proggie erover gegooid, als het erom ging dat je er zoveel mogelijk hebt had ik een wereld record ;)
Maar het lijkt er dus op dat mem defect is zaak gebeld en is dus bekent probleem ik had hetzelfde ook met mijn 7900GT maar die was na 1 weekje gewoon helemaal dood.
Temps van kaart waren ok, koelblok was niet extreem warm ofzo.

Nu een X1900XT gekocht en probleem opgelost :)
Kreeg je die voor in de plaats van de 7900GT? of kreeg je geld terug en dan de X1900XT gekocht?
Ik zit er ook sterk overna te denken om naar ati te verhuizen na al deze problemen die ik erover hoor.
Sommige die hetzelfs 2 x achter elkaar gekregen heeft...echt raar probleem.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties...

Ik heb inmidels een oude 5700LE in de pc hangen en die loopt perfect...
Dus idd. graka overleden.

Toch heb ik m'n videokaart nooit overclocked.. Heeft altijd standaard gelopen maar werd dus wel idle al rond de 75º C....

Maar nu heb ik dus een kapotte graka, en je raadt het nooit.. bonnetje kwijt..

Nu is het ding al wel een anderhalf jaar oud, maar ik begreep al dat er toch wel minimaal een jaar of 2 coulance hoort te zijn... Maarja ik heb het bonnetje niet meer en dus geen poot om op te staan denk ik? Ik zal eens een mailtje doen naar club 3D, wellicht dat ze me alsnog kunnen helpen..

Tenslotte is die kaart net 2 jaar op de markt...

Zou het anders een mogelijkheid zijn om hem te laten repareren... ?
Als het idd. zoals gesuggereerd wordt een geheugenprobleem blijkt te zijn zou er toch een nieuw geheugenbankje op gesoldeerd worden? Of is het niet zo makkelijk..?

Pagina: 1